۰ نفر

6 چالش مهندس ناظر ساختمان در انتخاب میلگرد

استحکام سازه اولویتتان باشد، یا کاهش هزینه‌ها؟

۲۹ بهمن ۱۳۹۹، ۱۵:۲۹
کد خبر: 506816
استحکام سازه اولویتتان باشد، یا کاهش هزینه‌ها؟

در این مقاله به شما می‌گوییم که در مورد کاربردهای میلگرد حواستان به چه چیزهایی باشد و بعد خیالتان را از بابت انتخاب نوع مناسب آن، راحت می‌کنیم.

میلگرد؛ دومین مقطع فولادی مهم در ساختمان

اگر قصد دارید به‌عنوان مهندس ناظر در یک پروژه عمرانی مشغول به کار شوید، باید بدانید که چالش‌های بزرگی را پیش رو دارید. تطبیق آموخته‌هایتان با نیازهای بازار کار، تنها یکی از این چالش‌هاست؛ اما از مهم‌ترین آن‌ها، انتخاب مصالح مناسب و نظارت بر آن‌ها است.

میلگرد از مهم‌ترین و پرکاربردترین مصالح ساختمانی است؛ چراکه نقش مهمی را در افزایش استحکام سازه ایفا می‌کند. یکی از مهم‌ترین فاکتورها در خرید میلگرد مناسب، قیمت آن است. تا حدی که ممکن است میلگرد با وزن، سایز و کیفیت مدنظرتان را پیدا کنید؛ اما عواملی مثل نوسان قیمت میلگرد، بالا بودن هزینه حمل بار یا نداشتن نقدینگی کافی شما را مجبور به بررسی مجدد کند.

در مورد میلگرد 6 نکته مهم وجود دارد که هر مهندس ناظری باید بداند:

4

1.نقشه آرماتوربندی

معمولا نقشه توسط مهندس سازه طراحی شده و کارفرما آن را به شما ارائه می‌دهد. مواردی مثل نوع و میزان بتن مورد نیاز در این نقشه درج شده و به همراه آن «نقشه آرماتوربندی» نیز وجود دارد. در نقشه آرماتوربندی تعداد، نوع و سایز میلگرد به همراه ابعاد و محل جایگذاری آن، مشخص شده است.

شما باید با هر دو نقشه و جزئیات آن آشنا باشید. در صورت وجود مغایرت بین دو نقشه و یا عدم پیشرفت کار مطابق آن‌ها، بایستی موارد را به کارفرما گزارش کنید.

2.سایز و اندازه میلگرد

همان‌طور که در بالا اشاره کردیم، طول، سایز مقطع و جایگذاری میلگردها در سازه، توسط مهندس سازه مشخص شده است. حتما شما هم به دفعات با اصرار پیمانکار در انتخاب میلگردهای با وزن، اندازه و سایز کمتر به منظور صرفه‌جویی اقتصادی مواجه شده‌اید. متاسفانه ثابت شده که کوتاه آمدن در برابر این موضوع می‌تواند مقاومت سازه بتنی شما را تا 20 درصد کاهش دهد. اینجاست که اهمیت انتخاب میلگرد مناسب، مشخص می‌شود.

در حال حاضر با فراهم شدن بسترهای مناسب، تقریبا مشخصات هر محصولی را می‌توانید در وب‌سایت‌های مرتبط با آن حوزه پیدا کنید. مصالح ساختمانی و به خصوص میلگرد هم از این قاعده مستثنا نیستند. شما می‌توانید با یک جستجوی ساده، اطلاعات لازم را برای خرید میلگرد را به دست آورید.

برای مثال اگر پروژه شما در خرم آباد قرار دارد، میلگرد زاگرس ، راد و حتی ذوب آهن می‌تواند انتخاب مناسبی برایتان باشد. از آنجایی که هزینه حمل از شهرکرد تا خرم آباد پایین است، قیمت میلگرد زاگرس برای این پروژه‌ها نسبتا به‌صرفه خواهد بود. کارخانه صبا زاگرس انواع میلگرد A3 را عرضه می‌کند که برای استفاده در سازه بتنی مناسب است.

5

3.تنش دمایی

در نقشه‌های آرماتوربندی، معمولا تعدادی میلگرد به منظور تحمل انبساط و انقباض ناشی از تغییرات جوی، در نظر گرفته می‌شوند. شما به عنوان یک مهندس ناظر، باید قادر به تشخیص این میلگردها از میلگردهای اصلی باشید.

نظارت بر ایمنی سازه یکی از وظایف شماست. اگر می‌خواهید در یک پروژه عمرانی با حساسیت بالا، مثل پروژه‌های انتقال گاز شروع به کار کنید، باید بدانید که برای انتقال مواد حساسی مثل گاز از لوله مانیسمان استفاده می‌شود.  قیمت لوله مورد استفاده در این پروژه ها به دلیل اینکه با فنّاوری خاصی ساخته می‌شوند بالاتر از  انواع دیگر لوله هاست که این فناوری آن‌ها را برای چنین کاربردهایی، ایمن می‌کند. یکی از بهترین تولیدکنندگان لوله مانیسمان کارخانه کاوه ایرانیان است.

4.بستن و جوش دادن میلگرد

روش بتن‌ریزی و نوع بتن مورد استفاده، روش بستن، خم کردن و جوشکاری میلگردها را مشخص می‌کند. به عنوان یک مهندس ناظر مجرب، نباید اجازه دهید برای کاهش هزینه‌ها طول هم‌پوشانی‌ میلگردها (اورلپ) کوتاه شوند.

همچنین باید اطمینان حاصل کنید که اگر عملیات بتن‌ریزی در یک روز به پایان نمی‌رسد، از بخش‌هایی مثل ستون‌ها، به اندازه کافی ریشه باقی مانده باشد تا ادامه عملیات مطابق اصول پیش برود.

5.بتن پیش‌تنیده و آرماتوربندی

بتن پیش‌تنیده یا پیش‌ساخته، بلوک‌هایی آماده هستند که مقاطع فولادی مثل میلگرد از پیش در آن‌ها تعبیه‌ شده‌اند و در اشکال و ابعاد مختلف تولید می‌شوند. از این نوع بتن در ساخت بخش‌هایی که تحت تاثیر نیروی خمش هستند مثل تیر، دال، دیوار حائل، ستون و ... استفاده می‌شود.

استفاده از بتن پیش‌تنیده، نیازمند یک نقشه دقیق است که در صورت وجود مشکل در نقشه آرماتوربندی سازه‌های مجاور، نمی‌توان تغییر زیادی در آن ایجاد کرد.

6.حمل میلگرد

شما به عنوان مهندس ناظر، باید بر حمل درست میلگردها نظارت داشته باشید و نحوه درست این کار را به کارگرانتان آموزش دهید. عدم حمل درست و استاندارد و همچنین رعایت نکردن نکات ایمنی می‌تواند موجب آسیب سطح میلگرد شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد مقاطع فولادی پرکاربرد در ساختمان، به سایت آسرون (https://asroon.ir) مراجعه کنید. همان‌طور که گفتیم، از طریق این وب‌سایت می‌توانید علاوه بر کسب اطلاعات مورد نیاز، محصول مورد نظر را مستقیم سفارش دهید و در مورد انتخاب محصول مناسب، مشاوره رایگان بگیرید.