۰ نفر

بانک مرکزی اعلام کرد؛

افزایش ۱.۸درصدی قیمت مسکن در شهر تهران نسبت به ماه قبل/ افزایش ۳۷.۶درصدی تعداد معاملات

۶ بهمن ۱۳۹۹، ۱۵:۱۶
کد خبر: 500798
افزایش ۱.۸درصدی قیمت مسکن در شهر تهران نسبت به ماه قبل/ افزایش ۳۷.۶درصدی تعداد معاملات

بر اساس گزارش منتشر شده بانک مرکزی در دی‌ماه ۹۸ قیمت مسکن نسبت به ماه گذشته ۱.۸ درصد افزایش داشته است. حجم معاملات نیز در این مدت افزایش ۳۷.۶ درصدی را تجربه کرده است.

به گزارش اقتصادآنلاین؛ با انتشار گزارش تحولات بازار معاملات مسکن در دی‌ماه از سوی بانک مرکزی مشخص شد که متوسط قیمت یک متر مربع واحد مسکونی در شهر تهران برابر با۲۷ میلیون و ۳۹۰ هزار تومان بوده‌است که نسبت به ماه قبل ۱.۸ درصد کاهش نشان می‌دهد. همچنین قیمت مسکن در شهر تهران در مقایسه با ماه مشابه سال گذشته افزایش ۹۸.۳ درصدی را تجربه کرده ‌است.

بررسی تحولات متوسط قیمت مسکن به تفکیک مناطق ۲۲گانه شهر تهران موید کاهش قیمت مسکن نسبت به ماه قبل در ۸ منطقه است.

تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران در آذر ماه برابر با۳۵۰۰ واحد مسکونی بوده که نسبت به ماه قبل ۳۷.۶ درصد افزایش ونسبت به ماه مشابه سال قبل ۶۷.۱ درصد کاهش نشان می‌دهد که عمده این افزایش حجم معاملات در این ماه مربوط به معاملات آپارتمان های با میانگین قیمتی متری ۱۰ تا ۲۴ میلیون تومان بوده است.

001

افزایش حجم معاملات دی‌ماه در حالی است که در آذر ماه تعداد معاملات ۴۲.۸ درصد کاهش پیدا کرده بود.

تعداد معاملات آپارتمان های مسکونی شهر تهران در ده ماهه سال۱۳۹۹به حدود ۷۴.۱ هزار واحد مسکونی رسیدکه در مقایسه با مدت مشابه سال قبل،۲۳.۳درصد افزایش نشان می‌دهد. در این مدت متوسط قیمت یک متر مربع بنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاههای معاملات ملکی در شهر تهران ۲۲میلیون و ۷۷۰ هزار تومان بوده است که نسبت به دوره مشابه سال قبل ۷۶.۸درصد افزایش نشان می‌دهد.

از میان مناطق ۲۲ گانه شهر تهران، منطقه ۵ با سهم ۱۱.۳ درصدی از کل معاملات شهر تهران، بیش‌ترین اقبال را از سوی خریداران داشته‌است.  نمودار زیر توزیع مناطق شهر تهران بر حسب سهم از تعداد معاملات انجام شده در آذر ماه را نشان می‌دهد:

002

بیشترین متوسط قیمت یک متر مربع زیربنای مسکونی معامله شده برابر با ۶۰ میلیون و ۳۰ هزار تومان به منطقه۱و کمترین آن با۱۲میلیون و ۱۵۰ هزار تومان به منطقه۱۸تعلق داشته است.

003

بر اساس متراژ واحدهای مسکونی معامله شده، بیش‌ترین سهم معاملات در شهر تهران در ماه گذشته مربوط به واحدهای ۵۰ تا ۶۰ متری بوده‌است؛ به‌گونه‌ای که ۱۴.۹ درصد کل معاملات را به خود اختصاص داده‌است که بیشترین سهم در محدوده قیمتی ۱. تا ۲۴ میلیون تومان بوده است.

004

بیش‌ترین سهم معاملات از نظر ارزش کل آپارتمان را واحدهای مسکونی با ارزش کل ۶۰۰ تا ۸۵۰ میلیون تومان با ۱۴.۴ درصد تشکیل می‌دهد.

005

همچنین بررسی شاخص اجاره بهای مسکن در شهر تهران رشد۳۲.۶ درصدی را نسبت به ماه مشابه سال قبل نشان می‌دهد.

006