۰ نفر

قدیمی‌ترین شهرهای اقماری در کدام کشورها وجود دارد؟

۲۰ دی ۱۳۹۹، ۱۲:۴۱
کد خبر: 496585
قدیمی‌ترین شهرهای اقماری در کدام کشورها وجود دارد؟

شهرک‌های اقماری و شهرهای جدید سال‌هاست که توجه مهندسان شهرسازی، معماران، سازندگان مسکن و سیاستمداران را در سرتاسر جهان به‌خود جلب کرده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری، این شهرها معمولا از اسامی یا القابی نمادین مانند شهرک فناوری، شهرک امید یا اکوشهرک برخوردارند و چشم‌اندازی جدید در سرمایه‌گذاری روی املاک و نگاهی خوش‌بینانه نسبت به رشد اقتصادی تحت‌تأثیر شکوفایی طبقه متوسط ایجاد کرده است. طرح ایجاد شهرهای جدید معمولا در جوامع در حال توسعه به اجرا گذاشته می‌شوند، اگرچه شهرهای بزرگی مانند لندن و پاریس هم در دوران توسعه خود چنین فرایندی را تجربه کرده‌اند. شهرک‌های اقماری یا شهرهای جدید معمولا در فواصلی از شهرهای اصلی و در مناطق سرسبز بنا می‌شوند تا مشکلاتی مانند تراکم بالای جمعیت و آلودگی که معمولا بر سر راه شهرسازان قرار دارد کمرنگ‌تر شود و فرصت‌های بیشتری برای بنای شهرهای هوشمندتر مبتنی بر طرح‌های آینده‌نگرانه فراهم شود. طرح اولیه این شهرها با هدف اتصال بیشتر مردم، مناطق و بخش‌ها با اقتصاد جهانی ارائه می‌شوند و هدف معمولا جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی برای رقابت با دیگر شهرهای جدید در دیگر نقاط جهان است.

با وجود این بنای شهرهای جدید اگرچه در سال‌های اخیر بیشتر و تخصصی‌تر در جهان پیگیری می‌شوند اما همانطور که پیش‌تر گفته شد، شهرهای بزرگی مانند پاریس، لندن و توکیو در این حوزه سابقه‌ای طولانی دارند. برای مثال شهرک سو وا نی کوم در حومه شهر توکیو یکی از شهرک‌های جدیدی بود که در سال 1971بنا و در سال 2011به‌دلیل فرسوده شدن ساختمان‌ها، این شهرک توسط شهرداری توکیو تخریب شد. یا شهر یوکوهاما در ژاپن که امروز براساس جمعیت، دومین شهر بزرگ ژاپن محسوب می‌شود، در ابتدا یک روستای ماهیگیری بود و به‌تدریج و با ورود تاجران چینی و بریتانیایی، به یکی از شهرهای اقماری اطراف توکیو تبدیل شد. شهر جدید تاما شهر عظیم مسکونی دیگری است که در اطراف توکیو بنا شده است. این شهر که به‌عنوان شهری جدید در سال 1965بنا شد، طولی برابر 14کیلومتر و عرضی برابر 3کیلومتر دارد. جمعیت این شهر که اکنون با گذشت 56سال دیگر نمی‌توان نام جدید روی آن گذاشت، 200هزار نفر است و بزرگ‌ترین شهر‌ اقماری مسکونی در ژاپن محسوب می‌شود. شهر تاما در دوران پس از جنگ ژاپن ساخته شد؛ زمانی که هجوم مردم به توکیو باعث تراکم شدید جمعیت و جهش قیمت‌ها در این شهر شد. این وضعیت باعث شد بسیاری از متقاضیان زندگی و کار در توکیو برای یافتن محل سکونت ارزان‌قیمت‌تر به حومه شهر پناه ببرند و به این ترتیب روند توسعه شهر توکیو به روندی بی‌برنامه و انفجاری تبدیل شد. تاما با هدف جلوگیری از ساخت و سازهای افسارگسیخته در اطراف توکیو طراحی شد. این شهر از ابتدا با هدف گنجاندن 342هزار نفر ساخته شد و فاز اول ساخت آن در سال 1971به پایان رسید. این شهر اکنون علاوه بر انواع زیرساخت‌های حیاتی شهری، از 16دانشگاه و کالج، خطوط مترو و قطار و شبکه تلویزیونی مستقل برخوردار است.

نقشه نجات پاریس

پاریس هم در سال 1965به واسطه نگرانی از 16میلیون نفری شدن جمعیت شهر تا پایان قرن بیستم، طرح ایجاد چندین شهر جدید به‌منظور کاهش تراکم جمعیت شهر را به اجرا گذاشت. تا سال 2010بیش از 7درصد از جمعیت پاریس در این شهرها ساکن شده بودند. این شهرها با نام‌های سرژی پونتوآز، اوری، مارنو-لا-واله، سن‌کوئینتین ایولین و سن‌ار در ابتدای احداث 1.9درصد از جمعیت پاریس را در خود گنجانده بودند و امروز به بخش‌هایی اصلی از شهر تبدیل شده‌اند.

درخشش جهانی سنگاپور

سنگاپور از سال 1973مالک نخستین شهرک مسکونی عظیم خود شد. شهرک جدید کوئینزتاون از سال 1952تا 1973در دست ساخت بود. امروزه سنگاپور شهرک‌های اقماری فراوانی دارد که 11هزار مجتمع مسکونی این شهرک‌ها در قالب 23شهر جدید و 3 استان در سرتاسر کشور گسترانده شده‌اند. شهرک‌های اقماری در سنگاپور، در واقع مجتمع‌های عظیم مسکونی هستند که با هدف خودکفا بودن طراحی و ساخته شده‌اند. این شهرک‌های جدید شامل واحد‌های مسکونی عمومی، مرکز شهر و دیگر دارایی‌های شهری هستند. در این شهرک‌ها به موضوعاتی مانند اشتغال، تحصیل، درمان، سرگرمی و ورزش هم توجه شده است. موفقیت سنگاپور در طراحی و ساخت شهرک‌های اقماری در سطح جهانی شناخته شده است. شهرت شهرک‌سازی سنگاپور به‌ویژه زمانی جهانی شد که سازمان ملل متحد در سال 1992جایزه جهانی سکونتگاه را به شهر تامپینز سنگاپور اهدا کرد. این شهر که سومین شهرک اقماری بزرگ سنگاپور محسوب می‌شود، وسعتی برابر 2089هکتار دارد و درعین حال به‌عنوان سومین شهر جدید پرجمعیت سنگاپور هم شناخته می‌شود. ساخت این شهر جدید در سال 1978آغاز شد و ساخت 2محله آن در سال‌های 1983و 1987به پایان رسید. در ساخت زیرساخت‌های بخش‌های جدیدتر این شهر از جدیدترین تکنیک‌ها استفاده شده است و بناهای جدیدتر این شهر از طراحی‌ها و رنگ‌های جذاب‌تری به نسبت ساختمان‌های قدیمی‌تر برخوردارند. 6منطقه این شهر میزبان 237هزار و 800نفر است و منطقه 6 جدیدترین منطقه آن به شمار می‌رود که ساخت آن در سال 2014تکمیل شده است.

شهرهای اقماری سئول

در پایتخت کره‌جنوبی شرکتی دولتی به‌نام شرکت نوآوری شهری گیونگی مسئولیت توسعه و مسکونی‌سازی منطقه گیونگی در سئول را به‌عهده دارد. منطقه گیونگی میزبان تمامی شهرک‌های اقماری و شهرهای جدید سئول است؛ منطقه‌ای که قرار است بار سنگین تراکم جمعیت را از شانه‌های نحیف سئول بردارد. شرکت نوآوری شهری گیونگی تاکنون شهرهای جدیدی به‌نام‌های گوانجیو، دونگتان و داسان را در گیونگی ایجاد کرده است. شهرهای جدید گوانجیو و داسان در جنوب و شمال غرب سئول واقع شده‌اند. شهر جدید گوانجیو درحال حاضر 80هزار نفر جمعیت دارد و در زمینی به وسعت هزار و 130هکتار بنا شده است. مراحل ساخت این شهر در فازهای نهایی به‌سرمی‌برد و مقامات این شهر جدید از اواسط سال 2020در آن مستقر شده‌اند. شهر جدید دیگر سئول، با جمعیت تخمینی 83هزار نفر، مساحتی برابر 475هکتار دارد. فاز اول ساخت‌وساز این شهر دوستدار محیط‌زیست در سال 2017به پایان رسید. هردوشهر از سامانه حمل‌ونقل عمومی مناسبی برخوردارند که به ساکنان دسترسی خوبی به کلانشهر سئول می‌دهد. سفر از این دو شهر تا سئول به کمک مترو نیم ساعت زمان می‌برد. موفقیت ساخت‌وساز و اسکان‌ یافتن شهروندان در این دو شهر باعث شده است که شرکت گیونگی طرح ساخت شهرهای جدید بیشتری را در اطراف سئول داشته باشد.

نمونه موفق دیگر بنای شهرهای اقماری در اطراف یک کلانشهر، سیاداد ستلایت به معنی شهر اقماری است که امروز حومه بالای شهر مکزیکوسیتی محسوب می‌شود. نام اقماری دقیقا به‌دلیل اقماری بودن این شهر روی آن گذاشته شده است. 

این شهر در سال 1957بنا شده است و در ابتدا ساکنان مکزیکوسیتی آن را به‌عنوان شهری خارج از شهر می‌شناختند. این شهر اقماری در قرن بیستم یکی از پیشروترین کانون‌های معماری مکزیک محسوب می‌شد زیرا طراحی آن به‌عهده 2نفر از مشهورترین معماران مکزیکی- ماریو پانی و خوزه لوئیس کوئواس- قرار داشت. یکی از ویژگی‌های قابل توجه این شهر وجود نداشتن چراغ راهنمایی و رانندگی در خیابان‌هاست. طراحی هوشمندانه خیابان‌های این شهر، به شکل مدارهای بیضوی مدور، باعث شده تا رانندگان به خوبی نسبت به وضعیت خیابان‌ها و عبور دیگر خودروها دید داشته باشند، به همین دلیل تقریبا نمی‌توان هیچ چراغ راهنمایی و رانندگی در این شهر پیدا کرد. این شهر از ابتدا به‌صورت عامدانه ویژه سکونت 3طبقه اجتماعی- طبقه متوسط، طبقه متوسط رو به بالا و طبقه متمول- ساخته شده است و از آنجا که تنها افرادی از طبقه‌های بالای جامعه توان خریداری ملک در این شهر را داشتند، عجیب نیست که زیباترین سازه‌های مسکونی مکزیکوسیتی در این شهر بنا شده باشد.

شهر جدید تاما شهر عظیم مسکونی دیگری است که در اطراف توکیو بنا شده است. این شهرکه به‌عنوان شهری جدید در سال 1965بنا شد، طولی برابر 14کیلومتر و عرضی برابر 3کیلومتر دارد. جمعیت این شهر که اکنون با گذشت 56سال دیگر نمی‌توان نام جدید روی آن گذاشت، 200هزار نفر است و بزرگ‌ترین شهر‌ اقماری مسکونی در ژاپن محسوب می‌شود.