در بسیاری از شهرهای سراسر جهان، قیمت مسکن و دستمزد متوسط افراد تفاوت چشمگیری با هم دارند؛ که بیشترین میزان اختلاف در هنگ‌کنگ مشاهده می‌شود و قیمت مسکن 20برابر بیشتر از دستمزد متوسط اعلام شده است.

اقتصاد آنلاینمهسا نجاتی؛ افزایش قیمت مسکن همچنان از افزایش دستمزد در بسیاری از نقاط جهان پیشی می‌گیرد. برای بسیاری از شهرها افزایش اندک در دستمزد متوسط سالانه، توسط افزایش قابل توجه قیمت سالانه مسکن تحت‌الشعاع قرار گرفته است. داده‌های ارائه شده، شهرهایی را که بیشترین اختلاف را در قیمت متوسط مسکن و دستمزد متوسط دارند، نشان می‌دهد.

بر اساس داده‌های جمع‌آوری شده توسط بلومبرگ، هنگ‌کنگ شهری است که کمترین میزان مقرون به صرفه بودن برای زندگی را داشته و قیمت مسکن بیش از 20برابر دستمزد متوسط است. از دیگر شهرهای گران می‌توان به ونکوور کانادا، و سیدنی و ملبورن استرالیا اشاره کرد که برای هر کدام حدود 10برابر اختلاف میان قیمت مسکن و دستمزد متوسط وجود دارد. لس‌آنجلس و کالیفرنیا نیز در این لیست بالاترین اختلاف را در میان شهرهای ایالات متحده داشتند.

به گزارش بلومبرگ، افزایش قیمت مسکن در برخی از جذاب‌ترین شهرهای جهان منجر به افزایش خرید خانه‌های کوچک و آپارتمان شده است. در حالی که این آپارتمان‌های کوچک‌تر بسیار گران‌تر از خانه‌های شهرهای کم‌تراکم جهان است، مردم برای این که در شهرهای جذاب زندگی کنند از خانه‌های بزرگ گذر می‌کنند و به خرید این خانه‌های کوچک روی می‌آورند. با این حال، بسیاری از این خانه‌های کوچک به دلیل فضای بسیار کمی که دارند مورد انتقاد قرار گرفته‌اند. برای مثال، "خانه‌های تابوتی" در هنگ‌کنگ و شهرهای دیگر، بیشتر از قرار دادن یک تشک فضا ندارند.

اما از سویی، خرید آپارتمان‌های کوچک می‌تواند راهی برای فرار از اجاره‌های سرسام‌آور باشد. با افزایش ناگهانی قیمت اجاره‌ها پیش از شیوع بیماری همه‌گیر، بسیاری این فرصت را برای صاحب خانه شدن غنیمت می‌شمارند.

در نمودار ارائه شده، تفاوت قیمت مسکن و دستمزد متوسط در شهرهای مختلف جهان را مشاهده می‌کنید؛

قیمت خانه