۰ نفر

ارقام لجام گسیخته ساخت و ساز

۱۴ دی ۱۳۹۹، ۱۲:۱۶
کد خبر: 495037
ارقام لجام گسیخته ساخت و ساز

بیشترین افزایش دستمزد نیروی کار 65 درصد اعلام شده و این در حالی است که برخی مصالح بیش از 250 درصد گران شده‌اند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری، قیمت مسکن در پایتخت 133درصد دیگر رشد کرده است. بررسی آمارها نشان می‌دهد که میانگین قیمت معاملات مسکن در شهر تهران در 8ماه نخست سال 98 معادل 21میلیون و 617هزار تومان بوده و در 8‌ماه نخست امسال این رقم به 27میلیون و 828هزار تومان رسیده است. اما گرانی این کالای استراتژیک همواره رابطه دوطرفه‌ای با گرانی مصالح، دستمزد نیروی کار، زمین و... داشته است.

بررسی‌ها از گزارش‌های مرکز آمار ایران نشان می‌دهد که در حوزه مصالح ساختمانی، ورق سیاه با ضخامت بیش از 3میلی‌متر است که 252درصد گران‌تر شده است. اما در حوزه دستمزد کارگران شاغل در صنعت ساختمان، بیشترین دستمزد ساعتی مربوط به کارگر آسفالت با 65.7درصد افزایش، راننده تریلی با 64.7درصد افزایش و «بنّای نماچین درجه‌یک» با 64.5درصد افزایش برآورد شده است.
 یکی دیگر از هزینه‌های ساخت‌وساز هم مربوط به کرایه ماشین‌آلات ساختمانی است که به ازای هر ساعت عموما باید برای کرایه آنها بیش از 100هزار تومان پرداخت کرد.  تا پیش از این حوزه مسکن را یکی از اشتغال‌زاترین حوزه‌ها در کشور می‌دانستند، اما امروزه گرانی آسیب‌های زیادی به این حوزه هم وارد کرده و موجب ریزش مشاغل زیادی در آن شده.

امروزه سهم مسکن و ساختمان در ایجاد اشتغال در کشور پایین است و روندی نزولی را طی کرده. گزارش‌ها حاکی از آن است که سهم مسکن و ساختمان در اشتغال در فاصله زمانی 10ساله بین سال‌های 1388تا 1398 از 13.1درصد به 6.12درصد کاهش پیدا کرده است.