۰ نفر

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی؛

هیچ حکم تخلیه‌ای در تابستان برای مستاجران صادر نشد

۲۶ آذر ۱۳۹۹، ۱۷:۵۵
کد خبر: 490495
هیچ حکم تخلیه‌ای در تابستان برای مستاجران صادر نشد

مدیرکل دفتر برنامه ریزی اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی با بیان ۴ عامل موثر در قیمت مسکن گفت: هیچ حکم تخلیه‌ای در تابستان امسال برای مستاجران صادر نشد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم، پروانه اصلانی افزود: همه تحلیل‌ها حاکی از این است که قیمت مسکن فقط متاثر از حوزه بخشی مسکن نیست و حتما عوامل متعدد اقتصاد کلان، حوزه پولی، ارزی و بودجه بر قیمت مسکن، اثرگذار است.

مدیرکل دفتر برنامه ریزی اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی گفت: توجه داشته باشیم طرف مقابل این قیمت ها، تقاضا و درآمد سرانه مردم است، چون قیمت مسکن در کشور‌های دیگر نیز گران است، اما درآمد سرانه مردم در ایران بسیار پایین‌تر از درآمد سرانه سایر کشورهاست به همین دلیل مسکن را به عنوان یک معضل، برای متقاضیان تبدیل کرده است.

وی درباره تاثیر اجرای طرح‌هایی مانند " اقدام مسکن ملی" و " مسکن مهر " در کاهش قیمت مسکن، گفت: کار‌هایی که ما انجام دادیم بخشی از آن، مربوط به حوزه کنترلی و بخشی دیگر مربوط به تشویق تولید مسکن بوده است.

اصلانی افزود: اگر تولیدکنندگان تشویق به ساخت مسکن با قیمت تمام شده پایین تری شوند این موضوع منجر به افزایش تولید مسکن و پرکردن فاصله عرضه و تقاضا خواهد شد.

مدیرکل دفتر برنامه ریزی اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی گفت: اجرای طرح‌هایی مانند مسکن مهر و مسکن ملی در قیاس با اثرگذاری‌های شاخص‌های کلان، ناچیز است بنابراین ترجیح این است که از حوزه اقتصاد کلان باید بتوانیم بازار مسکن را کنترل کنیم.

مدیرکل دفتر برنامه ریزی اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی همچنین افزود: هیچ حکم تخلیه‌ای در تابستان امسال برای مستاجران صادر نشد.

وی افزود: با مصوبه‌ای که امسال از ستاد ملی کرونا گرفتیم توانستیم برای نخستین بار قیمت اجاره بها را کنترل کنیم و اجاره نامه‌هایی که قرار بود تمدید شود حداکثر 25 درصد افزایش قیمت یافت در حالی که اگر قرار بود مطابق بازار افزایش قیمت داشته باشیم رشد بالاتری را شاهد بودیم.

 اصلانی از همه موجر‌هایی که این طرح را رعایت کردند، تشکر کرد و گفت: از قوه قضائیه نیز که به جز موارد استثنائی که در مصوبه ستاد کرونا آمده است حکم تخلیه‌ای صادر نکرد، تشکر می‌کنیم.

مدیرکل دفتر برنامه ریزی اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی افزود: این اقدام یکی از مهمترین عوامل پیروی نکردن قیمت بازار اجاره از بازار مسکن بود.

اصلانی اضافه کرد: همه جابجایی‌ها براساس توافق موجر و مستاجر صورت گرفته و آمار نشان می‌دهد قیمت رشد اجاره بهاء نسبت به رشد قیمت مسکن، کاهش داشته که حاکی از تاثیر مصوبه ستاد کروناست.