۰ نفر

وزیر راه و شهرسازی؛

اتصال خط ریلی به افغانستان تبادلات تجاری را بیشتر می‌کند

۲۵ آذر ۱۳۹۹، ۰:۲۹
کد خبر: 489951
اتصال خط ریلی به افغانستان تبادلات تجاری را بیشتر می‌کند

وزیر راه و شهرسازی ضمن اشاره به افتتاح پروژه راه‌آهن خواف – هرات گفت: اتصال خط ریلی ایران و افغانستان برای دو کشور یک فرصت کم نظیر است که گشایش بزرگی برای صادرات و واردات، تبادلات تجاری و رفت و آمدهای مردم را فراهم می‌کند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم، محمد اسلامی افزود: این پروژه در شرایطی افتتاح شد که سعی و تلاش بدخواهان بویژه دولت جنایتکار آمریکا همواره اینکه هیچ پیوندی بین ملت های منطقه بوجود نیاید.
وی اظهارداشت: به کوری چشم دشمنان در تعامل کم نظیر و هماهنگ میان ایران و افغانستان ریل دوستی و محبت ماندگار میان دو کشور عملیاتی شد.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه خط ریلی خواف - هرات 225 کیلومتر طول دارد، گفت: احداث این خط ریلی در قالب چهار قطعه آغاز شد که سه قطعه از این مسیر به طول 140 کیلومتر در تعهد ایران به صورت یک خطه ساخته شده و 85 کیلومتر باقی مانده در تعهد افغانستان است که با هماهنگی متفاوت تری با این کشور اجرا خواهیم کرد.
وی افزود: این خط آهن قابلیت جابجایی شش میلیون تن بار و یک میلیون مسافر به دومین مرکز جمعیتی افغانستان را دارد و سهم بزرگی برای تجار ایرانی و افغانستانی در ترانزیت کالا ایجاد خواهد کرد.
اسلامی بیان داشت: خط ریلی خواف-هرات امکان حمل بار ترانزیتی افغانستان به اروپا و بار صادراتی ایران به افغانستان را فراهم می‌کند.
وی ادامه داد: این خط آهن دسترسی افغانستان به آب های آزاد از خاک ایران و همچنین ترکیه و قفقاز را فراهم خواهد کرد.
وزیر راه و شهرسازی در ادامه سخنان خود گفت: اقدامات بسیار خوبی طی چند ساله اخیر در بحث توسعه و عمران شرق کشور صورت گرفته است.
وی افزایش ظرفیت بندر چابهار را از جمله این اقدامات برشمرد و افزود: حداکثر ظرفیت بندر مزبور 2,5 میلیون تن در سال بود که با تلاش های صورت گرفته به 8.5 میلیون تن ارتقا پیدا کرده است.
اسلامی بیان داشت: حجم بار تخلیه و بارگیری شده در بندر چابهار طی سال 1396 به میزان 900 هزار تن بود که این عدد در سال 1397 به دو میلیون و 400 هزار تن، در سال 1398 نزدیک به سه میلیون تن و تا پایان سال جاری به چها میلیون تن خواهد رسید.
وی ادامه داد: رساندن حجم بار از 900 هزار تن به چهار میلیون تن در بندر چابهار مرهون تعاملات، تفاهمنامه ها و مبادلات تجاری با کشورهای منطقه، ایجاد جذابیت ها، تخفیف ها و امتیازات و در عین حال هدایت کالاهای اساسی مربوط به شرق کشور به سمت بندر شهید بهشتی چابهار بوده است.
وزیر راه و شهرسازی گفت: در گذشته کالای اساسی مربوط به شرق کشور در بندر امام تخلیه و با کامیون به این مناطق حمل می شد.
وی افزود: بندرچابهار از پیشران های توسعه است و در منطقه شرق کشور بسیار امنیت آور، اشتغالزا و تحول آفرین است.