۰ نفر

معاون وزیر راه اعلام کرد؛

افزایش طول شبکه ریلی کشور به ۱۴هزار کیلومتر

۲۰ آذر ۱۳۹۹، ۱۵:۰۰
کد خبر: 488782
افزایش طول شبکه ریلی کشور به ۱۴هزار کیلومتر

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور از افزایش طول شبکه ریلی به ۱۴ هزار کیلومتر با افتتاح خط آهن خواف-هرات خبر داد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از مهر، خیرالله خادمی در مراسم بهره برداری از راه آهن خواف-هرات که با حضور ویدیو کنفرانسی روسای جمهور دو کشور برگزار شد، با بیان اینکه مراسم امروز در خاطره دو ملت می‌ماند، گفت: افتتاح خط آهن خواف-هرات به نقطه عطف روابط اقتصادی اجتماعی دو ملت ایران و افغانستان تبدیل خواهد شد.

وی افزود: طول خطوط ریلی کشور هم اکنون به ۱۴ هزار کیلومتر رسیده و در سال گذشته ۵ مرکز استان به شبکه ریلی پیوسته‌اند سال آینده سه استان دیگر به شبکه ریلی متصل خواهند شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: سال آینده شاهد اتصال چابهار به شبکه ریلی خواهیم بود که افغانستان نیز می‌تواند از آن بهره مند شود.

خادمی یادآور شد: در حال حاضر اتصال شبکه ریلی کشور به کشورهای همسایه را در دستور کار داریم که شامل خط آهن خواف-هرات برای اتصال به راه آهن افغانستان، راه آهن رشت-آستارا برای اتصال شبکه ریلی به جمهوری آذربایجان، روسیه و شمال اروپا و دو خط آهن شلمچه-بصره وکرمانشاه-مرز خسروی برای اتصال ریل ایران به راه آهن عراق می‌شود.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در خصوص راه آهن خواف-هرات اظهار داشت: این خط آهن با شعار دو ملت، یک فرهنگ و یک تاریخ در دست بهره برداری است که در قالب چهار قطعه و به طول ۲۲۵ کیلومتر اجرا می‌شود. امروز سه قطعه از این خط آهن شامل دو قطعه در خاک ایران تا مرز شمتیغ در خاک ایران و یک قطعه تا ایستگاه روزنک در خاک افغانستان به طول ۶۲ کیلومتر افتتاح می‌شود.

خادمی هزینه سرمایه گذاری برای ساخت این خط آهن به ارزش امروز را دو هزار میلیارد تومان عنوان و اظهار کرد: ظرفیت نهایی این خط جابجایی سالانه شش میلیون تن بار و یک میلیون مسافر است که در سال نخست پیش بینی می‌کنیم سه میلیون تن و ۴۰۰ هزار مسافر از آن تردد کنند.

به گفته معاون وزیر راه برای احداث این خط آهن با ۷ ایستگاه، ۱۲ میلیون متر مکعب خاک برداری شده و دسترسی افغانستان به ترکیه، قفقاز و آب‌های آزاد را فراهم می‌کند همچنین منطقه سنگان ایران از انزوای جغفرافیایی خارج شده و به شبکه ریلی متصل می‌شود.