۰ نفر

ثبات در بازار ارز و طلا؛

اثرپذیری بازار مسکن از بازار‌های موازی زمان‌بر است

۱۸ آذر ۱۳۹۹، ۸:۴۲
کد خبر: 488070
اثرپذیری بازار مسکن از بازار‌های موازی زمان‌بر است

هم اکنون با ایجاد ثبات در بازار ارز و طلا شاهد بهبود این بازار و در آینده هم شاهد افزایش تعداد معاملات خواهیم بود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران، این روز‌ها بازار مسکن در مقایسه با سایر بازار‌ها رشد قیمت کمتری داشته، اما همین رشد قیمت کم هم باعث شده که بخش عمده‌ای از مردم نتوانند یک واحد کوچک ۱۰ تا ۲۰ متری بخرند.

طبق بررسی‌های صورت گرفته تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران در آبان ماه امسال به ۴.۵ هزار واحد مسکونی رسید که نسبت به ماه قبل ۴۸.۴ درصد کاهش و نسبت به ماه مشابه سال قبل ۹.۹ درصد افزایش نشان می‌دهد.

 
ارزانی مسکن

در آبان ماه، متوسط قیمت خرید و فروش یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران ۲۷۱.۹ میلیون ریال بود که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب معادل ۱.۸ و ۱۱۸.۲ درصد افزایش نشان می‌دهد.

تورم ماهانه متوسط قیمت نرخ معاملات مسکن در مهرماه نسبت به شهریورماه، معادل ۱۰ درصد بوده که این میزان در آبان ماه نسبت به مهر ماه امسال به ۱.۸ درصد رسیده است؛ این امر نشانگر کاهش سرعت رشد قیمت معاملات مسکن در شهر تهران در آبان ماه نسبت به مهر ماه است.
گفتنی است با بررسی‌های صورت گرفته و طبق نظر بسیار از کارشناسان همزمان با کاهش قیمت نرخ ارز و دلار قیمت مسکن هم به ثبات می‌رسد و در نتیجه کاهش می‌یابد

اثرپذیری بازار مسکن از بازار‌های موازی زمان بر است

در همین رابطه محمود محمودزاده معاون وزیر راه و شهرسازی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران با بیان اینکه موضوع مسکن و قیمت آن تفاوت بسیار اساسی و سایر بخش‌ها دارد گفت: افزایش قیمت مسکن در ماه‌های گذشته ناشی از تلاطم‌هایی است که در بازار‌های موازی ایجاد شده است البته تاثیر پذیری افزایش قیمت مسکن در مقایسه با سایر کالا‌ها و اقلام بسیار کمتر و دیرتر بوده به طوری که اکثر بازار‌ها بسیار زودتر از افزایش نرخ دلار تاثیر گرفته اند.

او ادامه داد: بخش عمده‌ای از تقاضای مسکن مربوط به سرمایه‌ای بودن این بازار است و بسیاری از سرمایه گذاران برای حفظ سرمایه خود سعی می‌کنند که قیمت را افزایش دهند.

او بیان کرد: قیمت مسکن در ماه‌های گذشته ارتباط مستقیمی با بازار‌های موازی داشته است و البته در این بازار عرضه و تقاضا هم تاثیر گذاشته است.
معاون مسکن و ساختمان وزیر راه وشهرسازی بیان کرد: کاهش قیمت در بازار‌های موازی هم البته در این بخش تاثیر گذار بوده، ولی بسیار دیر‌تر تاثیر گذاشته است.

او با بیان اینکه هر کدام از اقدامات صورت گرفته در بازار مسکن در جایگاه خودشان تأثیر گذار بوده است گفت: به طور مثال در بحث مالیات زمانی که بحث اخذ مالیات از خانه‌های خالی در تیر و مرداد امسال مطرح شد آمار منتشر شده و تعداد واحد‌هایی که عرضه شد رشد قابل ملاحظه‌ای داشت و بنابراین نشان می‌دهد که این اقدامات در بازار مسکن مثبت بوده است.

این مقام مسئول بیان کرد: تعدادی هم سازندگان در راستای این طرح واحد‌های خود را وارد بازار کرده و تعدادی هم همزمان با اجرای این طرح توانستند واحد مورد نظر خود را خریداری کردند.

معاون وزیر راه وشهرسازی با بیان اینکه توقعات مردم در این زمینه متفاوت بوده است گفت: بسیاری از مردم با ثبت نام در طرح اقدام ملی مسکن توانستند واحد مورد نظر خود را انتخاب کنند و همین موضوع باعث شد که بخش عمده‌ای از متقاضیان بازار مسکن دغدغه‌ای از بابت مسکن نداشته باشند

او یادآور شد: در طرح اقدام ملی مسکن مشخص شده بود که چه تعداد واحد برای آن‌ها ساخته شده و تعدادی واحد هم جدید هم به زودی وارد بازار مسکن شوند بنابراین کسانی که متقاضی هستند و یا بیشتر از آن واحد وارد بازار می‌شود یا در حال احداث است.

افزایش قیمت مصالح ساختمانی مانع کاهش قیمت مسکن می‌شود

ایرج رهبر دبیر انجمن انبوه سازان استان تهران در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران با بیان اینکه دولت باید اقدامات لازم در حوزه تولید مسکن را انجام داده است گفت: بسیاری از اقلام تولید مسکن از جمله مصالح ساختمانی و و جمله فولاد میلگرد افزایش قیمت روبرو شده است.

او با بیان اینکه هر ساله شاهد رشد چشم گیر قیمت مصالح ساختمانی هستیم گفت‌: هر میزان که قیمت مسکن کاهش یابد، اما با توجه به انکه قیمت بسیاری از مصالح ساختمانی مهم از جمله فولاد و میلگرد رشد چشم گیری داشته بنابراین هر میزان که قیمت مسکن کاهش یابد بنابراین نمی‌توان امیدی به ارزان شدن قیمت مسکن داشت.

دبیر انجمن انبوه سازان مسکن تهران با بیان اینکه باید اقدامات لازم در حوزه تولید مسکن و همچنین قیمت مصالح ساختمانی صورت گیرد ادامه داد: ما در این مدت شاهد رشد چشم گیر قیمت مسکن بودیم بنابراین هر میزان که اقدامات لازم در این بخش صورت گیرد باید دولت بتواند در این حوزه از سازندگان و انبوه سازان مسکن حمایت کند.

بازار مسکن بازار دو طرفه‌ای نیست

همچنین اسکندری یک کارشناس مسکن در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران اظهار کرد: هم اکنون بازار مسکن بازار کم عمقی است و فروشنده به هرنحوی دوست داشته باشد قیمت گذاری انجام میدهد، اما زمانی که رکود می‌شود قیمت‌ها به سمت پایین شکسته نمی‌شود، چراکه بازار دوطرفه نیست.

او ادامه داد: بازار دوطرفه‌ای که تعداد زیادی عرضه کننده بتوانند دارایی خود را عرضه کنند باعث خواهد شد این قیمت سازی‌ها در حوزه مسکن از بین برود و به نظر این اقدامات پدیده مبارکی خواهد بود.

او ادامه داد: دارایی‌های فریز شده دولت که گاهاً کسی سراغشان نمی‌رود اگر الزام قانونی اتفاق بیافتد که این اقدامان باید تبدیل به ریت شوند چرا که به افزایش عرضه کمک خواهد کرد همچنین

به بازار ثانویه به واسطه تقویت بازار اولیه کمک خواهد کرد. بنابر این اگر ریت که دارایی‌های ساخته شده هستند در بازار ثانویه خوب خریداری شوند سازندگان نیز سعی خواهند کرد سریع‌تر این دارایی‌ها را تکمیل و به ریت تبدیل کنند لذا به ساخت ملک و افزایش عرضه واقعی هم کمک خواهد کرد.

 بازار مسکن هم اکنون نیازمند نظارت بسیار بیشتری است و با توجه به آنکه بخش مسکن از سایر بازار‌های موازی تاثیر میگیرد بنابراین با ایجاد ثبات در نرخ‌های دلار و ارز امید می‌رود که بازار مسکن هم رنگ آرامش و ثبات را ببیند.
 
معاملات مسکن