۰ نفر

کاهش ۱۰درصدی قیمت مسکن مهر پردیس

۲۶ آبان ۱۳۹۹، ۱۳:۱۵
کد خبر: 482110
کاهش ۱۰درصدی قیمت مسکن مهر پردیس

پایین آمدن قیمت مسکن، خبری خوش برای کسانی است که امید چندانی نسبت به خانه‌دار شدن ندارند و گاهی زمزمه‌های مربوط به آن حقیقت دارد تا جایی که مسکن مهر در شهر جدید پردیس در مقایسه با ماه‌های گذشته کمی ارزان‌تر شده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، شاید همین زمزمه‌های پایین آمدن قیمت مسکن تحت تاثیر کاهش نرخ ارز و بار روانی مربوط به آن موجب شد تا فروشندگان در پردیس هم کمی با خریداران و متقاضیان راه بیایند و فروش قسطی خانه در این شهر جدید را از هفته گذشته آغاز کنند.

این در حالی است که بیش از ۹۰ درصد مواد و مصالح موجود در ساخت مسکن در داخل تولید می‌گردد و هیچ هزینه ارزی برای ساخت یک مربع واحد مسکونی وجود ندارد؛ به عبارت دیگر وابستگی قیمت بازار مسکن به قیمت ارز توجیهی ندارد.

«آقای محسنی» یکی از فعالان عرصه مسکن مهر در این مورد می‌گوید: ریزش قیمت دلار یکی از دلایل پایین آمدن قیمت مسکن است و هفته گذشته در فاز ۸ مسکن مهر پردیس شاهد کاهش ۱۵۰ میلیون تومانی هر واحد بودیم و به نظر می‌رسد کاهش قیمت‌ها ادامه‌دار باشد.

وی با ابراز شگفتی از بالا رفتن قیت‌ها در مسکن مهر پردیس اظهار داشت: ماه گذشته یک واحد مسکن مهر ۱۲۱ متری و آماده تحویل در فاز ۸ پردیس حدود یک میلیارد تومان فایل شده و در فاز ۱۱ هم یک واحد مسکن مهر ۷۵۰ میلیون تومان قیمت‌گذاری شده بود.

«علیرضا. س» یکی از مشاوران املاک در فاز ۱۱ پردیس نیز می‌گوید: متاسفانه کسانیکه از بازار بورس، طلا، سکه سود خوبی نبردند و می‌خواهند ارزش پول خود را حفظ کنند، به خرید ملک به عنوان سرمایه زودبازده روی می‌آورند و فرصت خانه‌دار شدن را از مستاجران می‌گیرند.

وی ادامه داد: شهر پردیس به دلیل ساخت‌وساز مناسب و نزدیک بودن به تهران مشتری‌پسند است و اگر مسکن کمی طی ماه‌های آینده ارزان‌تر شود، تعدادی از ساکنان تهران می‌توانند با خرید مسکن در این شهر جدید، صاحب خانه شوند.

وی با اشاره به قیمت روز یک واحد آپارتمان در فاز ۱۱ پردیس، اظهار داشت: اکنون یک واحد ۸۷ متری همکف و غیرآماده حدود ۶۰۰ میلیون تومان و واحد آماده حدود ۷۰۰ میلیون تومان قیمت‌گذاری می‌شود.

«مریم. ف» یکی از متقاضیان خرید مسکن مهر پردیس است که با شنیدن خبر کاهش قیمت ملک در این شهر جدید راهی املاکی‌ها شده اما به قول خودش دست خالی بر می‌گردد.

او می‌گوید: کاهش قیمت جزئی است و املاکی‌ها به راحتی از سود خود نمی‌گذرند؛ پس از یک روز گشتن به این نتیجه رسیدیم که هنوز نمی‌توانیم در پردیس خانه بخریم.

کاهش ۱۰ درصدی قیمت مسکن مهر پردیس

مدیرعامل شهر جدید پردیس در مورد کاهش قیمت مسکن مهر پردیس در روزهای اخیر، اظهار داشت: شهر پردیس هم از ثبات یا کاهش قیمت مسکن در کل کشور تاثیر می‌پذیرد؛ به نظر می‌رسد همانطور که در برخی نقاط تهران شاهد کاهش ۱۰ تا ۱۵ درصدی قیمت هستیم، در پردیس هم این تعدیل قیمت رخ داده است.

مهدی هدایت با تاکید بر اینکه قیمت مسکن در پردیس تا حدی تعدیل شده، بیان کرد: خانه‌های خالی هم باید مورد بهره‌برداری قرار گیرد و قانون اخذ مالیات از خانه‌های خالی بدون‌شک می‌تواند به کمک بخش مسکن بیاید و عرضه واحدهای دپو شده را افزایش دهد.

مدیرعامل شرکت عمران شهر پردیس به تصویب دو فوریت قانون اخذ مالیات از خانه‌های خالی اشاره کرد و افزود: اگر این قانون عملیاتی شود، دست دلالان از بازار مسکن کوتاه خواهد شد و قیمت‌ها نیز متعادل‌تر می‌شود.

هدایت ادامه داد: با عملیاتی شدن این قانون برخی از افرادی که دارای ۱۰۰ واحد مسکونی هستند و یک ریال هم مالیات نمی‌پردازند، مجبور به عرضه واحدهای خالی خود خواهند شد.

کارشناسان نیز معتقدند که تغییر وضعیت شکل گرفته در بازار مسکن زمینه تغییر قیمت واحدهای مسکونی مشابه سایر بازارهای سرمایه‌ای نظیر بازار سکه و ارز را فراهم می‌آورد و کاهش یا افزایش قیمت در یکی از بازارهای سرمایه‌ای مانند ارز شرایط را برای تغییر میزان تقاضا ایجاد می‌کند و به تغییر قیمت مسکن منجر می‌شود.

به عقیده آنان در حال حاضر از هر ۱۰ معامله منعقد شده در بازار مسکن، هفت معامله به قصد حفظ یا افزایش ارزش سرمایه انجام و به گرانی مسکن دامن زده می‌شود.

شهر جدید پردیس با جمعیتی در حدود ۳۰۰ هزار نفر در ۱۷ کیلومتری شرق تهران و در مسیر جاده هراز قرار دارد و مساحت تقریبی آن چهار هزار و ۱۸۶ هکتار بوده و شامل ۱۱ فاز مسکونی، صنعتی، توریستی و تفریحی است.

پردیس به منظور تعادل‌بخشی به جمعیت تهران ساخته شد و بر اساس طرح جامع آن، افق جمعیتی این شهر ۶۰۰ هزار نفر پیش‌بینی شده است.

تاکنون در فازهای شهر جدید پردیس شامل فازهای ۹، ۱۱، هشت و پنج حدود ۷۰ هزار واحد احداث و به متقاضیان تحویل داده شده است و حدود ۱۲ هزار واحد باقی مانده آن هم پس از رفع مشکلات حقوقی در سال ۱۴۰۰ به متقاضیان واگذار می‌شود تا پرونده مسکن مهر پردیس بسته شود.