۰ نفر

نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک اعلام کرد

رشد ۱۰۰درصدی قیمت مسکن

۱۶ آبان ۱۳۹۹، ۱۵:۲۴
کد خبر: 479402
رشد ۱۰۰درصدی قیمت مسکن

نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک کشور گفت:وضعیت بازار مسکن در نیمه اول سال با وجود شیوع کرونا که تصور می‌شد رشد زیادی نداشته باشد شاهد رشد قیمت‌ها بود واین قیمت‌ها تقریبا ۱۰۰ درصد رشد داشت.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از صدا و سیما، حسام عقبایی، با اشاره به اینکه در نیمه اول سال، بازار مسکن رشدی غیر معمولی و فراتر از سطح توقع داشت گفت: پیش بینی می‌کنیم در نیمه دوم سال جاری که هم اکنون در ماه دوم آن هستیم شاهد افزایش قیمت مسکن بیش از نرخ تورم نخواهیم بود.

وی افزود: وضعیت بازار مسکن در نیمه اول سال باوجود کرونا در کشور که تصور می‌شد رشد زیادی نداشته باشد شاهد رشد نامتعارف و جهشی قیمت‌ها بود و این قیمت‌ها تقریباً ۱۰۰ درصد رشد داشت بطوریکه میانگین قیمت متوسط آپارتمان در تهران به بالای ۲۵ میلیون تومان در متر مربع رسید. این موضوع نشان داد دولت باید با توجه به تکالیف قانونی خود در این خصوص بیش از گذشته برنامه ریزی و اقدام کند تا عرضه و تقاضا در این بازار به توازن و تعادل برسد.

نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک کشور با اشاره به اینکه در ۶ ماه نخست سال بازار مسکن تحت تأثیر عواملی، چون کرونا، بازارهای موازی از قبیل ارز و سکه و حتی بورس و همچنین مسائل کلان اقتصادی کشور و فضای دلال بازی، رشدی نامتعارف و سونامی گونه داشت ادامه داد: ظرفیت افزایش قیمت مسکن در نیمه دوم سال وجود ندارد که این به معنای کاهش قدرت خرید مردم و دست نگهداشتن عموم برای معامله حتی برای تبدیل به احسن کردن خانه‌های خود است و فعلاً کسی این ریسک را نمی‌کند که خانه خود را بفروشد تا خانه بزرگ‌تری بخرد چراکه قیمت‌ها روز به روز رشد می‌کنند.

عقبایی افزود: بیش از ۸۰ درصد کسانی که این روزها در بازار معامله می‌کنند نیز کسانی هستند که در حوزه سرمایه‌ای در این بخش ورود کرده‌اند و قدرت خرید مصرفی مردم برای مسکن به شدت کاهش یافته است.

وی با اشاره به تأکیدات رهبر معظم انقلاب اسلامی در چند روز گذشته به دولت در خصوص افزایش ثبات اقتصادی و نظارت بر قیمت‌ها ابراز امیدواری کرد قیمت‌ها در بازار مسکن به سمت و سویی برود که شاهد جلوگیری از ایجاد حباب بیشتر قیمت مسکن باشیم و رشد ناهمگون و نامتعارف و ساختگی این بازار از بین برود.

نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک کشور در خصوص اجاره بها نیز گفت: امسال با توجه به شیوع بیماری کرونا ستاد ملی مبارزه با این بیماری مصوب کرد سقف اجاره بها در تهران ۲۵، در کلانشهرها ۲۰ و در شهرهای دیگر ۱۵ درصد افزایش یابد که گرچه این مصوبه مغایر قانون روابط مالک و مستأجر بود، اما چون مصوبه این ستاد بود تلاش کردیم این سقف در معاملات رعایت شود و رشد قیمت اجاره بها که در تیر ایجاد شد به مرور در مرداد فروکش کرد.

وی افزود: پیک جابجایی‌ها هم که همیشه در تابستان آغاز می‌شد تغییر کرد و از قبل تابستان عده‌ای جابجا شدند و با توجه به اینکه عمده جابجایی‌ها در نیمه اول سال اتفاق می‌افتد و کمتر کسی در فصل زمستان تغییر مکان می‌دهد، تصور می‌کنم با توجه به نزدیک شدن زمستان و کاهش نقل و انتقالات مردم و همچنین ادامه دار بودن شیوع کرونا در کشور، شاهد افزایش تمدید قراردادهای فعلی باشیم.

عقبایی افزود: در نتیجه کاهش قراردادها حتی این احتمال وجود دارد که اجاره بها در فصل زمستان کاهش هم پیدا کند و نیمه دوم سال نسبت به نیمه اول آرام‌تر و توأم با آرامش بیشتری باشد.