۰ نفر

مسکن ملی می خواهید، آورده را کامل کنید

۱۱ آبان ۱۳۹۹، ۱۳:۴۵
کد خبر: 478163
مسکن ملی می خواهید، آورده را کامل کنید

آمار و ارقام مناطق پیشرو در تکمیل پروژه های اقدام ملی مسکن نشان می دهد سرعت اجرای طرحها وابستگی بالایی به تامین آورده متقاضیان دارد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، پروژه اقدام ملی مسکن در مناطقی که متقاضیان همکاری مناسبی در تکمیل آورده داشته اند با سرعت مناسبی در حال پیشرفت است که از جمله مناطق شاخص می توان به استان کرمان اشاره کرد.

یکم آبان ماه امسال ۱۱ هزار و ۵۶۰ واحد اقدام ملی در کل کشور افتتاح شد که ۹.۶ درصد از این میزان به تعداد ۱۱۱۶ واحد در استان کرمان بود. اواخر سال ۱۳۹۷ طرح اقدام ملی مسکن به تعداد ۳۰۰۰ واحد در استان کرمان کلنگ زنی شد که تا کنون ۱۱۱۶ واحد آن افتتاح شده است. همین مساله اقبال برای این طرح در استان را بالا برد و به افزایش ظرفیت انجامید.

برای پروژه اقدام ملی در استان کرمان ۴۱ هزار و ۲۳۷ نفر تقاضا داده اند که از این تعداد ۳۰ هزار نفر از طریق ثبت نام و ۱۱ هزار و ۴۰۰ نفر در قالب تفاهم نامه با دستگاههای دولتی هستند.

13mCGOeTl4YZ

البته از کل متقاضیان ۱۵ هزار و ۴۲۳ نفر واجد شرایط پنجگانه شناخته شدند که وزارت راه و شهرسازی برای ۶۵۶۸ واحد زمین تامین کرده و برای ۸۸۵۵ نفر با کمبود زمین مواجه شده است. قرار است با الحاق زمینهای دولتی واقع در محدوده شهرها به پروژه اقدام ملی، کمبود زمین جبران شود.

مطابق آماری که حاجی زاده مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمان ارایه کرده تا روز ۱۹ شهریورماه امسال ۴۶۰۰ نفر افتتاح حساب کرده اند که ۷۰ درصد متقاضیان متناسب با تامین زمین و ۲۹ درصد کل متقاضیان را شامل می شود. این در حالی است که در کل کشور از کل ۴۷۰ هزار متقاضی واجد شرایط تا روز ۱۷ شهریورماه فقط ۶۵ هزار نفر واریز وجه داشتند که ۱۳ درصد کل متقاضیان را شامل می شود.

یکی از دلایل اصلی طولانی شدن پروژه مسکن مهر، عدم تامین به موقع آورده متقاضیان بود که در کنار عواملی همچون ناکارآمدی برخی پیمانکاران، دعوای حقوقی تعاونیهای مسکن و کم کاری دستگاههای خدمات رسانی دولتی در اجرای زیرساختها به تطویل پروژه و متعاقبا نوسانات اقتصادی منجر شد که هزینه های اجرا در سالهای بعدی را افزایش داد.

در طرح اقدام ملی مسکن با توجه به اینکه دولت تلاش کرده پروژه ها را در زمینهای دارای زیرساختهای اولیه شهری اجرا و آنها را به پیمانکاران واجد شرایط واگذار کند نقاط ضعف مسکن مهر در بخش اجرا تا حدودی برطرف شده اما شوربختانه پاشنه آشیل مسکن مهر درخصوص تامین آورده متقاضیان در مسکن ملی نیز دیده می شود.

مسکن ملی در یک نگاه

شهریوماه ۱۳۹۸ طرح اقدام ملی مسکن با حضور رییس جمهور کلنگ زنی شد. اولین واحدها از این پروژه ۴۰۰ هزار واحدی به تعداد ۱۱ هزار و ۵۶۰ واحد در روز یکم آبان ماه ۱۳۹۹ به دستور رئیس جمهور افتتاح شد. این پروژه از طریق آورده متقاضیان و ۱۰۰ میلیون تومان وام بانکی با نرخ سود ۱۸ درصد ساخته می‌شود. آورده متقاضیان در مرحله اول حدود ۴۰ میلیون تومان است. میانگین قیمت این واحدها در کل کشور طبق آخرین برآورد از هزینه های تابستان ۱۳۹۹ به متری ۲.۷ میلیون تومان می رسد. ثبت نام مرحله اول به پایان رسیده و متقاضیان واجد شرایط برای بارگذاری مدارک خود باید به سامانه tem.mrud.ir مراجعه کنند. مهلت بارگذاری مدارک  و افتتاح حساب، پایان مهر ماه اعلام شده بود که تمدید شده است. در صورت  عدم واریز وجه یا انصراف متقاضیان اولیه، افرادی از لیست رزرو جایگزین آنها می‌شوند.