۰ نفر

براساس رای نمایندگان مجلس؛

لایحه موافقت‌نامه حمل و نقل جاده‌ای بین ایران و سوئیس تصویب شد

۲۷ مهر ۱۳۹۹، ۱۴:۲۲
کد خبر: 474899
لایحه موافقت‌نامه حمل و نقل جاده‌ای بین ایران و سوئیس تصویب شد

لایحه موافقت نامه حمل و نقل بین المللی جاده‌ای و کالا بین ایران و سوئیس تصویب شد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز یکشنبه با ۱۸۳ رای موافق، ۱۱ رای مخالف و ۷ رای ممتنع از مجموع ۲۴۸ نماینده حاضر در مجلس با تصویب لایحه موافقت نامه حمل و نقل بین المللی جاده‌ای، مسافر و کالا بین دولت جمهوری اسلامی ایران و شورای فدرال سوئیس موافقت کردند.

طبق این ماده واحده این لایحه موافقت نامه حمل و نقل بین المللی جاده‌ای، مسافر و کالا بین دولت جمهوری اسلامی ایران و شورای فدرال سوئیس  مشتمل بر یک  مقدمه و ۱۴ ماده به شرح پیوست تصویب و اجازه مبادله اسناد آن داده می‌شود.

در تبصره ماده واحده آمده که در اجرای موافقت نامه و اصلاحات بعدی آن رعایت اصول ۷۷، ۱۲۵ و ۱۳۹ قانون اساسی جمهوری اسلامی الزامی است.

در جریان بررسی این لایحه علیرضا سلیمی نماینده محلات به عنوان مخالف گفت: ما تنها کلیات این موافقت نامه را بررسی می کنیم و نمی‌توانیم وارد جزئیات آن شویم این روالی است که از مجالس قبلی هم وجود داشته و باید تصحیح شود. ما باید به ترجمه درست دسترسی داشته باشیم نه این که اتفاق برجام تکرار شود که ما ترجمه درست نداشتیم و در نهایت هم در عرض ۲۰ دقیقه و بدون بررسی جزئیات تصویب شد.

وی افزود: در این موافقت نامه سازوکاری برای رفع اختلافات احتمالی دیده نمی‌شود دولت سابقه ترجمه اشتباه در بسیاری از معاهده‌ها و موافقت‌نامه‌ها را دارد؛ ممکن است این بار هم در ترجمه دچار اشتباه شده باشئ اگر کسی متن اصلی و ترجمه را تطبیق داده و از صحت آن مطمئن است به ما بگوید. جدا از این مشکل  موافقت نامه نیست مشکل کشور بی اعتمادی و بی مسئولیتی‌ها است مشکل برخی‌ها است که ماه‌ها از دفتر کار خود بیرون نیامده و از پشت ماشین نظرسنجی می‌کند و نمی داند مردم در چه وضعیتی به سر می‌برند.

محمد علیپور نماینده ماکو در موافقت با این لایحه گفت: این معاهده حمل و نقل در بسیاری از کشورها در حال اجرا است با این لایحه  صادرات تسهیل می‌شود و امکان حمایت از اتباع ایرانی در سایر کشورها فراهم خواهد شد. حتی بر توسعه گردشگری و تضمین صادرات کالاهای ایرانی نیز تاثیرگذار خواهد بود.

مرتضی محمودوند نماینده خرم آباد در اخطاری با استناد به اصل ۸۴ قانون اساسی تاکید کرد که نباید موضوع حمل و نقل جاده ای را با برجام مقایسه کرد این موضوع عام المنفعه است و نمایندگان برای نظام کشور به آن رای دهند