۰ نفر

معاون بنیاد مسکن:

طرح اقدام ملی مسکن، نسخه‌ای ضد تورمی است

۲۳ مهر ۱۳۹۹، ۲۳:۰۱
کد خبر: 474315
طرح اقدام ملی مسکن، نسخه‌ای ضد تورمی است

معاون امور مسکن شهری بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، طرح اقدام ملی مسکن از سوی دولت را بهترین نسخه ضد تورمی و مناسب‌ترین راهکار برای پاسخ به یکی از نیازهای مبرم مردم و جوانان در شریط موجود اقتصادی دانست.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، جواد حق شناس، چهارشنبه در نشست هماهنگی و بررسی آخرین وضعیت طرح اقدام ملی مسکن در شهرستان لارستان از توابع استان فارس، اظهار داشت: رویکرد دولت برای اجرای طرح اقدام ملی مسکن بدون تحمل هزینه‌های اضافی بر دوش مردم وحتی دستگاه‌های دولتی و اجرایی است.

وی افزود: یکی از شاخص‌های مهم در اجرای این طرح، نام‌نویسی از متقاضیان و افرادی است که دارای تمکن مالی هستند و دولت اعلام کرده که هر کسی توانایی مالی تا این میزان یعنی سهم آورده ابتدایی مبلغ ۴۰۰ میلیون ریال را دارد در این زمینه اقدام کند.

حق شناس اضافه کرد: همچنین از دیگر شاخص‌های اساسی اجرای این طرح مهم ملی، تامین زمین با ساختارها و مشوق‌های لازم و تمهیدات اندیشیده از سوی دولت است که حتی برخی مشوق‌ها از جمله صدور مجوزهای قانونی، پروانه ساختمانی و گرفتن استعلام ها نیز با همکاری و ایجاد شرایط مناسب و تسهیل‌گری از سوی دولت و وزارت راه و شهرسازی در کوتاه‌ترین زمان ممکن در حال انجام است.

وی بیان داشت: همچنین مدیریت صحیح و هدفمند منابع مالی، پولی و تمرکز فرد متقاضی برای هدایت این منابع به سمت ساخت مسکن نیز از دیگر مزیت‌های مناسب این طرح ملی است.

معاون امور مسکن شهری بنیاد مسکن انقلاب اسلامی اضافه کرد: اینکه در اجرای این طرح و در شرایطی که به صورت انبوه سازی و یا گروهی و همچنین از طریق بنیاد مسکن صورت گیرد و نیز خرید عمده و بی‌واسطه مصالح ساختمانی از کارخانه‌های تولیدکننده و تزریق آنها به پروژه‌ها، خود بهترین راهکار و نسخه ضد تورمی در شرایط موجود ست.

وی، با بیان اینکه این طرح برخی مشکلات و چالش‌های خاص خود را هم دارد، گفت: برخی بروکراسی‌های اداری و صدور مجوزهای لازم و قانونی برای شروع عملیات اجرایی و تعیین حرایم زمین‌های واگذار شده از سوی وزارت راه و شهرسازی، از جمله موانع و مشکلات فرا روی اجرای طرح اقدام ملی مسکن در بسیاری از شهرها به ویژه شهرهای زیر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت است.

حق شناس، همچنین به مردم و متقاضیان طرح اقدام ملی مسکن نیز اطمینان داد که کمترین نگرانی در مورد سهم آورده‌های خود در بانک نداشته باشند و با توجه به هماهنگی با بانک، تدابیر و تمهیدات ویژه برای منابع و سهم متقاضیان در بانک عامل پیش‌بینی شده است.

وی اظهار داشت: یکی از این مشوق‌ها آن است که با توجه به توافق صورت گرفته به محض تهیه نقشه و حتی قبل از صدور پروانه ساختمانی و آماده شدن طرح برای اجرا، بانک عامل ۱۰ درصد از منابع در اختیار خود را آزادسازی می‌کند.

معاون امور مسکن شهری بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، توجیه منطقی، آگاه سازی و روشنگری مردم و متقاضیان را یکی از نیازهای ضروری در فرآیند اجرای این طرح مهم ملی دانست و گفت: علاوه بر اقناع سازی افکار عمومی، همدلی، همکاری و هم افزاییی بین دستگاه‌های متولی در استان‌ها و شهرستان‌ها نیز ضروری است.

حق شناس ادامه داد: در سطح ملی این هماهنگی‌ها، هم افزایی و همدلی به بهترین نحو ممکن بین مجموعه دولت به ویژه وزارت راه و شهرسازی، بنیاد مسکن، بانک عامل و سایر دست اندرکاران وجود دارد.

نام نویسی بیش از ۱۶ هزار نفر در فارس در طرح اقدام ملی مسکن

مدیر کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان فارس نیز در این نشست گفت: در مجموع تاکنون، ۱۶هزار ۶۶۶ متقاضی در این استان در طرح اقدام ملی مسکن نام نویسی کرده‌اند که از این تعداد، ۶ هزار ۵۱۱ نفر از استعلام سه گانه اول عبور کرده‌اند.

عطا الله زمانی افزود: در مجموع در ۱۶ شهر این استان برای ۲ هزار ۲۰۹ واحد در بانک افتتاح حساب انجام شده و یک هزار و ۹۸۹ نفر نیز آورده اولیه خود را معادل حداقل ۴۰۰ میلیون ریال ارائه کرده‌اند، در مجموع نیز واریزی کل استان فارس هم‌ اکنون معادل ۹۵۰ میلیارد ریال است.

به گفته وی، آورده متقاضیان طرح اقدام ملی در استان فارس تا کنون ۸۹۶ میلیارد و ۳۳۱ میلیون و ۸۴۰ هزار ریال است.

مدیر کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان فارس اظهار داشت: از مجموع حدود ۹۰۰ نفر متقاضی در شهرستان لارستان که تاکنون اقدام به پرداخت وجه نقد در طرح اقدام ملی مسکن کرده اند برای ۱۶۹ نفر نیز پروانه ساخت در حال صادر شدن است.

زمانی بیان کرد: اداره کل راه و شهرسازی لارستان و همچنین شهرداری لار نیز تاکنون بیشترین همکاری و هم‌افزایی را با مجموعه بیناد مسکن در زمینه صدور واگذاری زمین و تسهیل‌گری در روند صدور پروانه داشته‌اند.

وی ادامه داد: تا کنون در ۶ منطقه از شهرستان لارستان و حومه، زمین واگذاری از سوی اداره کل راه و شهرسازی لارستان برای اجرای این طرح پیش‌بینی شده که برخی قطعات آن با موانع و بروکراسی‌های اداری برای صدور مجوزهای ساخت و پروانه مواجه هستند.

پیشتازی لارستان در طرح اقدام ملی مسکن

معاون اساندار فارس و فرماندار ویژه لارستان هم در این نشست اظهار داشت: بیش از ۵۰ درصد متقااضیان طرح اقدام ملی مسکن در استان فارس متعلق به این شهرستان هستند که این مهم بیش از پیش ضرورت رویکرد ویژه دولت و دستگاه‌های متولی در سطح ملی و استانی را به این منطقه فراهم می‌کند.

جلیل حسنی، با اشاره به میزان حضور مردم و مشارکت خیران لارستان در اجرای زیر ساخت‌ها و همراهی در ساخت بساری از پروژه‌ها در حوزه‌های مختلف، گفت: این مشارکت پذیری‌ها و همراهی مردم در چنین شرایط سخت اقتصادی و محدودیت منابع دولتی، باید بیش از پیش مورد توجه متولیان امر در سطح ملی قرار گبرد.

وی افزود: بر اساس اعلام بانک تاکنون در این شهرستان ۹۵۵ میلیارد ریال از سوی متقاضیان طرح اقدام ملی مسکن واریز وجه و افتتاح حساب شده است.

حسنی ادامه داد: با توجه به قیمت بالای زمین و مسکن در شهرستان لارستان و شرایط مناسب آب و هوایی این منطقه، این شهرستان می‌تواند به عنوان الگو و پایلوت در اجرای طرح اقدام ملی مسکن قرار گیرد و مدیریت اجرایی شهرستان به همراه سایر نهادهای امنیتی و انتظامی نیز آماده همکاری در ایجاد شرایط لازم برای اجرای این طرح هستند.

شهرستان لارستان به مرکزیت لار در فاصله ۳۷۸ کیلومتری جنوب شیراز قرار دارد.