۰ نفر

درصد رهن کامل به قیمت ملک

۲۵ شهریور ۱۳۹۹، ۱۴:۰۵
کد خبر: 467228
درصد رهن کامل به قیمت ملک

رهن کامل، پرداخت رهن و اجاره یا اجاره‌بهای ماهانه ازجمله شیوه‌های مرسوم در رهن و اجاره واحدهای مسکونی و تجاری است اما میزان مبلغ رهن به درصد قیمت خانه، به عوامل مختلفی مانند منطقه و محله‌ای که واحد مسکونی یا تجاری در آن واقع شده، متراژ، چند سال ساخت‌بودن ‌آن، امکانات و... بستگی دارد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری، با این حال، فرمول عمومی و مرسوم برای رهن کامل یک واحد مسکونی، یک‌چهارم الی یک‌ششم قیمت آن است. بنابراین نخستین موضوعی که هنگام رهن یک واحد مسکونی باید درنظر داشت،‌ قیمت هر مترمربع واحد مسکونی و سپس سال ساخت آن است. مثلا یک آپارتمان ۱۵۰متری نوساز در مناطق بالای شهر تهران، اجاره‌بها و مبلغ رهن به‌مراتب بالاتری نسبت به یک واحد مسکونی با همین متراژ در مناطق پایین‌تر شهر دارد و اگر عمر واحد بیشتر باشد، این اختلاف بیشتر می‌شود.

    معمولا مشاوران املاک درصورتی که آپارتمان نوساز باشد، از فرمول یک‌چهارم برای تخمین رهن کامل آن استفاده می‌کنند و با افزایش عمر ساختمان، این فرمول به یک‌ششم نزدیک‌تر می‌شود. البته مشاورین املاک و بنگاه‌ها برای محاسبه دقیق‌تر قیمت  رهن از پارامترهای دیگری نیز استفاده می‌کنند که در کنار فاکتورهای بازار، موقعیت و تمایلات مالک و مستأجر را نیز در بر می‌گیرد.

   توجه داشته باشید که طبعا واحدهای مسکونی لوکس‌تر از ارزش بالاتری برخوردارند و واحدهای مسکونی ساده‌تر، با قیمت‌های به نسبت پایین‌تری معامله می‌شوند. علاوه بر فرمول یک‌چهارم و یک‌ششم مذکور، میزان تقاضای بازار عامل تعیین‌کننده دیگری در میزان رهن و اجاره است.

    معمولا بهترین زمان برای رهن یا اجاره یک واحد مسکونی، زمانی است که تقاضا برای مسکن پایین بوده و موجرین، حاضر هستند که با قیمت‌های پایین‌تری نیز معامله کنند. از سوی دیگر برخی ماه‌ها مانند ایام قبل از عید یا نزدیک به بازگشایی مدارس در مهرماه، ازجمله پرتقاضاترین فصول برای رهن و اجاره مسکن محسوب می‌شود که نرخ قراردادهای رهن و اجاره ملک در این ایام را بالا می‌برد. پس درصورتی که دنبال خرید، رهن یا اجاره واحد مسکونی هستید، بهتر است تا پیش از فصول نقل و انتقالات نسبت به انجام این کار اقدام کنید تا گزینه‌های بیشتری را در اختیار داشته و از نظر اقتصادی هم با پرداخت ناگزیر رهن و اجاره بیشتر زیان نکنید.