۰ نفر

کاهش ۵۰درصدی فروش کابینت با رکود ساخت و ساز

۱۰ شهریور ۱۳۹۹، ۱۴:۳۲
کد خبر: 463547
کاهش ۵۰درصدی فروش کابینت با رکود ساخت و ساز

رونق ساخت‌و‌ساز، درکنار بهبود شرایط تامین مسکن، بازار بسیاری از صنایع و اصناف مرتبط با این صنعت را نیز گرم می‌کند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری،  رسته‌های صنفی تولید کابینت آشپزخانه و فروشندگان مبلمان و لوازم خانگی از جمله این مشاغل هستند. اما این روزها رکود ساخت‌وساز، اصناف مرتبط را نیز زمینگیر کرده است. با علی جعفری، رئیس اتحادیه سازندگان و فروشندگان مصنوعات چوبی و کابینت چوبی گفت‌وگو کرده‌ایم.

وضعیت بازار و شرایط واحدهای صنفی چگونه است؟

وضعیت بازار به هیچ وجه خوب نیست و واحدهای صنفی در شرایط خیلی بدی هستند. کار ما به‌شدت وابسته به ساختمان‌سازی‌ است و الان که ساخت‌وساز در رکود کامل است دیگر کسی به فکر خرید کابینت و دیگر اقلام این‌چنینی نیست. مسکن سال گذشته متری 7تا8میلیون تومان بود ولی امسال میانگین قیمت آن به متری بیش از 21میلیون تومان رسیده و آمار خرید و فروش به‌شدت پایین آمده، وقتی خرید و فروش مسکن و ساخت‌وساز پایین بیاید طبیعتا تمام اصناف وابسته به این صنعت هم متاثر از آن آسیب می‌بینند و آمار فروش‌شان پایین می‌آید. این در حالی است که قیمت مواد اولیه هم افزایش داشته است. بعضی از اعضای اتحادیه که در حوزه لوازم اداری فعالیت دارند و در میدان حسن‌آباد فروشگاه دارند وضعیت‌شان نسبت به سایرین بهتر است ولی دیگر اعضا فقط گذران زندگی می‌کنند و حتی حق عضویت‌شان در اتحادیه را به‌سختی می‌پردازند. واحدهای صنفی ما نسبت به پارسال دست‌کم 50درصد افت فروش داشته‌اند.

وضعیت دسترسی و تامین مواداولیه در این صنف چگونه است؟

تامین مواداولیه هم‌اکنون بزرگ‌ترین مشکل صنف ماست که باعث می‌شود سازنده‌ها نتوانند معدود سفارش‌های خود را هم به‌راحتی تحویل خریدار بدهند. 50درصد از مواداولیه تولید با واردات تامین می‌شود و به‌ویژه در زمینه MDF اجناس وارداتی کیفیت بالاتری دارند اما از وقتی قیمت ارز افزایش یافته تامین ارز برای واردات بسیار دشوار شده و این داستان تنها مربوط به امسال نیست. بسیاری از اصناف از زمستان پارسال و بعد از شیوع کرونا با مشکل تامین ارز مواجه شده اند ولی سازندگان مصنوعات فلزی و کابینت MDF بیش از 2سال است که با این مشکل دست به گریبانند. تامین ارز برای واردات مواد اولیه ابتدا قرار بود با ارز نیمایی انجام شود ولی حتی سال گذشته هم این ارز به ما تخصیص نیافت و سازندگان با ارز آزاد مواد مورد نیازشان را تامین کردند.

برای تهیه مواداولیه داخلی هم مشکل دارید؟

کارخانه‌های داخلی اجناس خوبی دارند ولی متأسفانه الان به ما نمی‌فروشند، ترجیح می‌دهند کالایشان را نگه‌دارند و با گران شدن ارز، به نرخ روز به ما بفروشند. همین موضوع قیمت نهایی تولید را بسیار افزایش و تقاضا را کاهش داده است. به‌طور کلی بازار مواد اولیه به‌دلیل گرانی ارز و نبود نظارت و بی‌توجهی دولت‌ها بسیار نابسامان است. ما چنین شرایطی را در دوره جنگ هم تجربه کردیم اما آن زمان با کمک وزارت بازرگانی، با تقسیم ورق و حواله بین اعضا این شرایط را مدیریت کردیم و درحالی‌که مواداولیه 10برابر گران شده بود، اجازه ندادیم قیمت در بازار افزایش یابد، اما امروز دولت فقط وعده می‌دهد و هیچ کمکی به تولید نمی‌کند.

مبنای قیمت‌گذاری و میانگین قیمت خدمات در این صنف چگونه است؟

مبنای قیمت‌گذاری، نرخ مواداولیه به‌کار رفته برای تولید است. کارخانه‌هایی که امروز ما از آنها جنس می‌خریم قیمت کالا را به دلخواه خودشان تعیین می‌کنند و ما ناچاریم به هر قیمتی که آنها می‌گویند خرید کنیم. حداقل قیمت نصب کابینت MDF امروز متری یک میلیون و 500هزار تومان است و تا متری 3و 4میلیون تومان هم می‌رسد. هم مواداولیه و هم قیمت خدمات ما در یک سال گذشته دست‌کم 50درصد گران شده است.