۰ نفر

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس مطرح کرد:

امکان کاهش قیمت مسکن با مالیات بر عایدی سرمایه

۱۰ شهریور ۱۳۹۹، ۱۱:۳۷
کد خبر: 463483
امکان کاهش قیمت مسکن با مالیات بر عایدی سرمایه

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی مالیات بر عایدی سرمایه را متمرکز بر املاک و مستغلات عنوان کرد و گفت: در صورت نهایی شدن این طرح بازار دلالی مسکن از بین خواهد رفت و در نتیجه قیمت مسکن کاهش خواهد یافت.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، محمدرضا پورابراهیمی ، با اشاره به طرح مالیات بر عایدی سرمایه که در دستور کار کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی قرار دارد، اظهار کرد: این طرح از مدت‌ها قبل و در مجلس دهم نیز در دستور کار مجلس شورای اسلامی قرار داشته است و عمده تمرکز آن بر املاک و مستغلات است، البته پیش‌نویسی به عنوان گزارش مرکز پژوهش‌ها وجود داشت که با متن چاپی اشتباه شده بود و سهام و سپرده بانکی در آن آمده بود، اما این موضوع منتفی است و ما به آن ورود پیدا نخواهیم کرد و بحث اصلی ما املاک و مستغلات است در حالی که موارد دیگر هم می‌تواند در آینده اضافه شود.

وی ادامه داد: همزمان با ارائه‌ این طرح دولت می‌خواست لایحه مالیات بر مجموع درآمد را ارائه کند که ما توافق کردیم متن پیشنهادی دولت که در حوزه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم است را در قالب متن جدید در طرح مالیات بر عایدی سرمایه بیاوریم. همین توافق باعث شد در کمیسیون اقتصادی بررسی کلیات اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم را نیز در دستور کار قرار دهیم.

نماینده مردم کرمان در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: نهایتا عنوان طرح به طرح اصلاح موادی از قانون مالیات‌های مستقیم تغییر کرد و مالیات بر عایدی و مجموعه درآمد هم در آن لحاظ می‌شود این کار با توافق با وزیر اقتصاد و دارایی صورت گرفت و البته کار دولت هم ساده‌تر می‌شود.

پورابراهیمی با اشاره به تصویب کلیات این طرح با تغییر عنوان و محتوا اظهار کرد: این طرح به کمیته مالیاتی ارجاع شده و تلاش ما این است که پیش از تدوین لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ به تصویب برسد تا بتوانیم اصلاح بودجه را بر مبنای آن داشته باشیم، چرا که با این طرح پایه جدید مالیاتی به سرفصل مالیات اضافه خواهد شد.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: مالیات بر عایدی سرمایه در واقع باعث می‌شود سفته‌بازی در بازار املاک و مستغلات خاتمه یابد و تقاضا برای مسکن، زمین و املاک و مستغلات به نیاز واقعی تبدیل شود، چرا که بازار دلالی از بین خواهد رفت و بر همین اساس قیمت مسکن هم پایین‌تر می‌آید. پیش از این مسکن به یک نیاز غیرمصرفی تبدیل شده بود، اما این طرح کمک می‌کند نیاز واقعی شکل بگیرد.

وی با بیان این‌که هدف‌گیری مالیات بر مجموع درآمد، دریافت مالیات از ثروتمندان است، خاطرنشان کرد: این امر موجب ایجاد منابع جدید برای دولت و همچنین تحقق عدالت اجتماعی می‌شود، در واقع ماهیت وصول مالیات به سمت اشخاص حقیقی تغییر می‌کند و حتی طبقه متوسط هم مشمول آن نمی‌شود. در واقع مالیات بر مجموع درآمد تعداد قلیل اما عدد بالایی را شامل می‌شود که شاید به لحاظ تعداد پنج در ۱۰۰۰ است ولی عدد آنها در سهم مالیاتی عدد بالایی است.