۰ نفر

نگاهی به نوسانات بازار مسکن در سال گذشته؛

ارزان‌ترین منطقه تهران کجاست؟

۳۱ مرداد ۱۳۹۹، ۱۹:۳۴
کد خبر: 461485
ارزان‌ترین منطقه تهران کجاست؟

بر اساس گزارش رسمی وزارت راه و شهرسازی در ۱۲ماه منتهی به تیرماه سال جاری کمترین رشد ماهیانه متوسط قیمت مسکن شهر تهران در شهریور ماه ۱۳۹۸به میزان ۳.۵-درصد و بیشترین رشد در خرداد ۱۳۹۹به میزان ۱۲.۱درصد به ثبت رسیده است؛ در این بازه زمانی متوسط رشد قیمت مسکن پایتخت به صورت ماه به ماه قبل ۳.۸درصد بوده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، متوسط قیمت یک متر مربع واحد مسکونی آپارتمانی شهر تهران در تیرماه سال جاری ۲۰.۹ میلیون تومان بوده که نسبت به ماه قبل ۱۰ درصد و نسبت به ماه مشابه سال قبل ۵۴.۱ درصد افزایش نشان می‌دهد.

طبق اعلام دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی، میانگین رشد متوسط قیمت مسکن به صورت ماه به ماه قبل برای یک دوره ۱۲ ماهه منتهی به تیرماه سال ۱۳۹۹ در شهر تهران ۳.۸ درصد بوده است. در این بازه زمانی، متوسط قیمت مسکن در خرداد ماه ۱۳۹۹ بیشترین رشد معادل ۱۲.۱ درصد و کمترین رشد را در شهریور ماه ۱۳۹۸ به میزان ۳.۵- درصد نسبت به ماه قبل تجربه کرد.

میانگین نرخ رشد ۱۲ ماهه قیمت مسکن در شهر تهران منتهی به تیرماه ۱۳۹۹ حدود ۵.۸ درصد بوده است.

همچنین حجم نقدینگی معاملات انجام شده در تیر ماه ۲۵ هزار میلیارد تومان بوده که نسبت به ماه مشابه سال قبل ۳۵۸ درصد افزایش نشان می دهد.

منطقه ۱۸ ارزانترین منطقه تهران

معاملات انجام شده به تفکیک مناطق شهری در تیرماه ۱۳۹۹ حاکی از آن است که از میان مناطق ۲۲ گانه شهر تهران منطقه ۱ با میانگین قیمت ۴۵ میلیون و ۳۲۰ هزار تومان بیشترین و منطقه ۱۸ با ۹ میلیون و ۶۳۰ هزار تومان کمترین متوسط قیمت را داشته‌اند.

مناطق ۱، ۳، ۲، ۶ و ۵ به ترتیب مناطقی هستند که متوسط قیمت مسکن در آنها از میانگین قیمت شهر تهران (۲۰.۹۹ میلیون تومان) بیشتر بوده است.

پایین ترین نرخ رشد سالیانه قیمت در منطقه یک

بیشترین نرخ رشد متوسط قیمت در تیر ماه سال ۱۳۹۹ نسبت به ماه مشابه سال قبل مربوط به منطقه ۶ به میزان ۶۵.۳ درصد و کمترین مقدار افزایش مربوط به منطقه ۱ به میزان ۴۲.۲ درصد بوده است.

بررسی متوسط قیمت مسکن بر اساس متراژ های مختلف واحدهای مسکونی نشان می دهد قیمت در تیرماه سال جاری در کلیه بازه ها دارای رشد بوده و واحدهای مسکونی با متراژ ۱۶۰ تا ۱۸۰ متر مربع بیشترین رشد قیمت را به میزان ۶۵.۴ درصد و واحدهای با متراژ ۱۴۰ تا ۱۶۰ مترمربع کمترین رشد قیمت را معادل ۴۲.۱ درصد نسبت به ماه مشابه سال قبل تجربه کرده‌اند.

تعداد معاملات ۱۴.۳ هزار فقره  

در تیرماه ۱۳۹۹ تعداد کل معاملات مسکن شهر تهران به ۱۴ هزار و ۳۰۰ واحد رسید که نسبت به خرداد امسال ۲۹.۶ درصد و در مقایسه با تیرماه پارسال ۱۹۲.۴ درصد رشد نشان می‌دهد.

بررسی توزیع فراوانی آن دسته از معاملاتی که در سامانه ثبت معاملات املاک کشور به طور صحیح ثبت شده‌اند حاکی از آن است که از میان مناطق ۲۲ گانه شهر تهران منطقه ۵ با ۱۸۴۱ فقره معامله و سهم ۱۵.۸ درصدی از کل معاملات تیرماه تهران بیشترین سهم از معاملات را به خود اختصاص داده است و پس از آن مناطق ۴، ۲ و ۱۰ به ترتیب با سهم ۹.۲، ۸.۸ و ۸.۵ درصدی از کل معاملات تیرماه در رده‌های بعدی قرار دارند. از طرف دیگر منطقه ۱۹ با ۷۰ فقره معامله و سهم ۰.۶ درصدی کمترین سهم از تعداد معاملات تیرماه تهران را به خود اختصاص داده است.

لازم به ذکر است که تنها شش منطقه از شهر تهران شامل مناطق ۵، ۴، ۲، ۱۰، ۱۴ و ۷ بیش از نیمی از کل معاملات انجام شده در تیر ماه معادل ۵۴.۸ درصد را به خود اختصاص داده‌اند.

در تیرماه ۱۳۹۹ از نظر رشد تعداد معاملات انجام شده، منطقه ۱۳ بیشترین رشد را به میزان ۲۹۰ درصد و منطقه ۲۰ کمترین رشد را معادل ۲۷.۵ درصد نسبت به تیرماه سال قبل تجربه کردند.