۰ نفر

عضو کمیسیون عمران مجلس یازدهم

بورس مسکن باید فرآیند تعدیل قیمت‌ها را تسهیل کند/ پایه مالیاتی کشور را باید از دستمزد به سمت عایدی و سرمایه تغییر دهیم

۱۵ مرداد ۱۳۹۹، ۹:۱۹
کد خبر: 457669
بورس مسکن باید فرآیند تعدیل قیمت‌ها را تسهیل کند/ پایه مالیاتی کشور را باید از دستمزد به سمت عایدی و سرمایه تغییر دهیم

مجتبی یوسفی عضو کمیسیون عمران مجلس یازدهم معتقد است که راه اندازی بازار بورس مسکن زمانی تاثیر مثبتی بر شاخص‌های اقتصادی کشور خواهد داشت که قبل از آن بستر لازم برای رشد صنعت ساختمان سازی و ساخت و ساز در کشور فراهم شده باشد. نماینده مردم اهواز همچنین تاکید می‌کند پایه مالیاتی کشور از دستمزدها باید به سمت عادی و سرمایه تغییر کند.

اقتصادآنلاین-مهدی بیک؛ نماینده مردم اهواز در مجلس یازدهم در خصوص موافقت‌ها و مخالفت‌هایی که در میان نمایندگان مجلس در خصوص راه اندازی بورس مسکن مطرح می‌شود، گفت: تعریف بورس در بحث‌های اقتصادی این است که بورس فرآیند تعدیل قیمت‌ها را تسهیل می‌کند؛ یعنی به نوعی با توجه به اینکه عرضه و تقاضا در یک بازار شفاف صورت می‌گیرد؛ قاعدتا سفته بازی را نیز کاهش می‌دهد. این تعریف بورس است، اما در برخی برهه‌ها مثل دوره فعلی اقتصاد ایران شاهد آن هستیم که فعل و انفعالی در خصوص رشدهای چندین برابری در بورس حادث می‌شود که مبنایی ندارد و با منطق اقتصادی نمی توان این جهش را تحلیل و تفسیر کرد.

یوسفی با اشاره به ضرورت استفاده از رویکردهای علمی در فرآیند تصمیم سازی‌های اقتصادی تاکید کرد: در حال حاضر نزدیک به 3هزار هزار میلیارد تومان نقدینگی سرگردان در کشور وجود دارد که این نقدینگی باید به سمت طرحهای مولد تولیدی هدایت شود. فراموش نکنید این نقدینگی وارد هر بازاری شود؛ نوسان ایجاد می‌کند، در بازار ارز برود؛ دلار جهش می‌کند در بازار سکه وارد شود؛ سکه اوج می‌گیرد و.... بورس ساختاری است که می‌تواند این نقدینگی را جذب کند و در مسیر جهش در تولید به کار بگیرد.

او در ادامه خاطرنشان کرد: بنابراین باید از این فرصت استفاده کنیم و اقتصاد ایران را از بیماری وابستگی به درآمدهای نفتی نجات دهیم و به سمت منابع جدید و پایدار اعتباری مثل توسعه و فراگیر شدن مالیات برویم. الان پایه مالیاتی کشور بر مبنای دستمزد است که باید این پایه را به سمت و سوی مالیات از عایدی و سرمایه تغییر دهیم.

عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: ساخت و ساز یک صنعت است؛ اما هرگز نتوانسته‌ایم بستر لازم برای رشد و پویایی این صنعت را در فضای اقتصادی کشور فراهم کنیم. بر اساس نظر کارشناسان 250 حوزه اشتغالزایی در اثر این صنعت ایجاد می‌شود. توجه کنید 250حوزه شغلی که هر کدام از این حوزه‌های اشتغالزا می‌توانند هزاران هزار شغل ایجاد کنند. از مهندسان و معماران تا کارخانه‌های تولید مصالح ساختمانی، کارگران،صنایع مرتبط، حوزه‌های حمل و نقل و... وقتی این بازار دچار رکود شود و پویا نباشد، بسیاری از شاخص‌های اقتصادی نزول می‌کند.

یوسفی در پاسخ به این پرسش که کمیسیون عمران برای اصلاح این روندهای مشکل ساز چه رویکردی را دنبال می‌کند؛ گفت: یک طرح دو فوریتی را بعد از برگزاری جلسات مختلف با وزرای راه و شهرسازی و سرپرست وزارت صمت در کمیسیون عمران آماده کرده ایم که در آن بحث پویایی بازار صنعت ساختمان به طور کلان دیده شده است و از ساخت و ساز تا ارائه تسهیلات با بهره پایین و مالیات از خانه‌های خالی و عایدی مسکن بصورت یک بسته کامل در آن دیده شده است.

 نماینده مردم اهواز در مجلس یازدهم همچنین خاطرنشان کرد: یکی از نقاطی که در این طرح به آن توجه شده بحث تامین مصالح است. وقتی کشوری خودش برای صنعت ساخت و سازش نیازمند این مصالح است و مثلا 60 تا 70درصد تولید فولاد در داخل مصرف می‌شود و نیاز داخلی تامین نمی شود، این چه سیاستگذاری غلطی است که برای ارز برای شرکتهای خصولتی که عمدتا از منابع داخلی استفاده می‌کنند این میزان حمایت‌های ارزی و دلاری صورت بگیرد.

یوسفی در پایان تاکید کرد: معتقدم هم بازار بورس باید به یک تعادل مناسبی برسد و هم اینکه باید تلاش کنیم تا نقدینگی 3هزار هزار میلیارد تومانی پول پرقدرت و سرگردان در دست مردم را به سمت بازارهای سرمایه یا فرابورس هدایت شود، تا مردم در شرکتهای تخصصی مسکن، سرمایه گذاری کنند. از این طرق هم مسکن ارزان قیمت در اختیار مردم قرار می‌گیرد تا دهک‌های پایین از آن بهره مند شوند و هم جلوی رشد افسارگسیخته قیمت مسکن گرفته می‌شود و هم سیاستگذاری کلان کشور برای جهش تولید محقق خواهد شد.