۰ نفر

رئیس اتحادیه مشاوران املاک:

طرح‌های موقت به درد بازار مسکن نمی‌خورد

۶ مرداد ۱۳۹۹، ۱۴:۱۰
کد خبر: 455586
طرح‌های موقت به درد بازار مسکن نمی‌خورد

افزایش شدید و غیرقابل تصور قیمت ملک در تهران در کنار نگرانی‌های زیادی که برای مردم و به‌ویژه اجاره‌نشین‌ها ایجاد کرده، دولت را نیز به واکنش واداشته است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری، در چند‌ماه اخیر طرح‌هایی مثل افزایش سقف تسهیلات مسکن، تعیین سقف برای اجاره‌بها و دریافت مالیات خانه‌های خالی به تصویب رسیده که از یک سو کاهش جابه‌جایی مستأجران با توجه به خیز دوباره بیماری کرونا و از سوی دیگر کنترل آشفته‌بازار نرخ‌ها در بازار مسکن را مدنظر داشته است. با مصطفی‌قلی خسروی، رئیس اتحادیه مشاوران املاک در این زمینه گفت‌وگو کرده‌ایم.

تعداد قراردادهای فروش و اجاره امسال نسبت به سال گذشته چه میزان کاهش داشته است؟

تعداد معاملات مسکن با توجه به شرایط شیوع بیماری کرونا و همچنین افزایش نرخ اجاره و فروش نسبت به سال گذشته کاهش داشته اما این کاهش از لحاظ آماری زیاد نیست. در حقیقت مردم زندگی را متوقف نکرده‌اند و با توجه به نیاز و شرایط، معاملات خرید و اجاره در حال انجام است. در بازه زمانی ابتدای فروردین تا پایان تیرماه امسال تعداد کل معاملات کشور نسبت به تعداد معاملات مدت مشابه سال گذشته 10درصد کاهش داشته اما این کاهش مربوط به خرید و فروش بوده و تغییرات درصد معاملات اجاره نسبت به سال گذشته صفر بوده است. این نشان می‌دهد با وجود همه تغییرات قیمتی و مشکل کرونا، جابه‌جایی مستأجران طبق روال هرسال در حال انجام است.

آیا در شهر تهران نیز با توجه به تغییرات قیمت ملک، همین نسبت برقرار است؟

در شهر تهران شرایط متفاوت است و افزایش شدید قیمت ملک بر نرخ رهن و اجاره تأثیر زیادی داشته است. بسیاری از معاملات انجام شده در 4ماه ابتدای امسال مربوط به اجاره‌نشینانی است که به‌دلیل نداشتن توان مالی برای پرداخت اجاره در تهران به مناطق حاشیه شهر و همچنین کرج جابه‌جا شده‌اند. از ابتدای امسال تا پایان تیرماه تعداد کل معاملات ملک در شهر تهران 3درصد نسبت به زمان مشابه سال قبل کاهش یافته که سهم کاهش در قراردادهای خرید و فروش بیشتر بوده است.

آیا تعیین سقف اجاره از سوی دولت در کنترل نرخ اجاره تأثیرگذار بود؟

این طرح اثرگذار است و تاکنون هم شاهد تأثیر آن بر کنترل نرخ‌ها بوده‌ایم اما اینگونه طرح‌ها تنها مُسکن‌های موقتی هستند که در مدت زمان محدودی می‌توانند شتاب رشد قیمت‌ها را آهسته کنند و در حقیقت راهکار محسوب نمی‌شوند. در این زمینه باید کارهای زیربنایی انجام شود تا شاهد تغییرات ماندگار و منطقی باشیم. البته در مدت‌زمانی که طرح از سوی ستاد کرونا و دولت مطرح شده بیشتر مردم شرایط را پذیرفته‌اند و با تعامل با یکدیگر سعی می‌کنند جابه‌جا نشوند. در چنین شرایط بحرانی‌ای که کشور با بیماری کرونا دست به گریبان است، گشتن یک خانواده از این خانه به آن خانه برای پیدا کردن مورد اجاره می‌تواند باعث مبتلا شدن تعداد بیشتری از افراد شود و بیشتر مردم خوشبختانه با درک شرایط به یکدیگر کمک می‌کنند اما به هرحال این اقدامات راه‌حل تلقی نمی‌شود و زودگذر است.

طرح مالیات بر خانه‌های خالی را تا چه اندازه در این زمینه مؤثر می‌دانید؟

این طرح هنوز اجرا نشده و فعلا در مرحله صحبت است. باید صبر کرد و دید اجرای واقعی آن تا چه حد می‌تواند بازار را از رکود خارج کند. از سوی دیگر خانه‌های خالی دست من و شما نیست و در اختیار ارگان‌ها و نهادهاست ولی با این حال، به مرحله اجرا درآمدن این طرح می‌تواند تأثیرگذار باشد. هم‌اکنون شرایط بازار مسکن به قدری گیج و گم است که هیچ نشانه‌ای دال بر بهتر یا بدتر شدن اوضاع دیده نمی‌شود.