۰ نفر

وزیر راه و شهرسازی:

خانه‌خالی بدهید، زمین مرغوب بگیریـد

۲ مرداد ۱۳۹۹، ۲۰:۱۹
کد خبر: 454760
خانه‌خالی بدهید، زمین مرغوب بگیریـد

وزیر راه و شهرسازی گفت: در حال حاضر بر اساس گزارش مرکز آمار ایران ۲میلیون خانه خالی در کشور وجود دارد که اگر صاحبان آنها این خانه ها را به پروژه اقدام ملی مسکن تحویل دهند تسهیلات و زمین مرغوب دریافت خواهند کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، محمد اسلامی شامگاه پنجشنبه در حاشیه بازدید از زمین ۷۳ هکتاری طرح اقدام ملی مسکن گفت: این طرح با اراده ملی و استقبال مردم در سراسر کشور در حال اجرا است.
وی اظهارداشت: زمین های خوب و مرغوب در بهترین نقاط شهر برای اجرای طرح ملی اقدام مسکن در نظر گرفته شده است.
وزیر راه و شهرسازی گفت: در فاز اول استانهایی که پیشتاز در اجرای این طرح بودند از اواخر ماه جاری به تدریج واحدهای خود را تحویل خواهند گرفت.
اسلامی یادآوری کرد: موضوع حائز اهمیت این است که متقاضیان را دقیق شناسایی کردیم و ثبت نام انجام شده است.
وی با بیان اینکه در مرحله اول با ۲ وضعیت در سامانه و از طریق پیامک یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر ثبت نام کردند، ادامه داد: ثبت نام کنندگان از طریق پیامک فقط اطلاعات اولیه خود را در سامانه ثبت کردند و تاکنون ۹۳۶ هزار نفر از این تعداد در سامانه اطلاعات خود را تکمیل کرده اند.
 وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه غربالگری های لازم انجام شده است، گفت: تاکنون پس از پالایش نتیجه ۳۴۰ هزار نفر مثبت بوده که از اواخر ماه آینده به پروژه ها معرفی می شوند.
به گفته اسلامی، طرح اقدام ملی مسکن را سه نوع عملی می کنیم که نوع اول افرادی هستند که منازل برای آنها آماده شده و وقتی تعهدات خود را انجام دادند واحدها تحویل داده می شود.
وی اضافه کرد: در نوع دوم افراد به پروژه ها معرفی می شوند و با سازنده قرارداد می بندند و طبق زمانبندی که در قرارداد است واحد خود را تحویل می گیرند.
وزیر راه و شهرسازی گفت: نوع سوم در شهرهای کوچک زمین را تحویل می دهیم و با مدیریت کارگزاری ها واحدها با نظارت لازم ساخته می شود.
اسلامی با بیان اینکه طرح اقدام ملی مسکن تعریف شده، مدون و منسجم در حال پیشرفت است، افزود: توانستیم زمینه خانه دار شدن مردم را از این طریق فراهم کنیم.
وی به طرح ودیعه مسکن اشاره کرد و ادامه داد: بسته حمایتی مستاجران اعلام شده که از چهارم مرداد ماه جاری همه این اقشاری که حقوق بگیر ثابت و پنج نفر به بالا هستند می توانند برای کمک ودیعه مسکن ثبت نام کنند و به صورت سیستمی جهت دریافت این مهم به بانک معرفی خواهند شد.
وزیر راه و شهرسازی گفت: موضوع حائز اهمیت این است که مستأجران فقط کارمزد بانکی را ماهانه پرداخت می کنند و اصل ودیعه در پایان قرارداد به بانک مسترد می شود.
اسلامی خاطرنشان کرد: رایزنی با بانک مرکزی داشتیم و از آنها خواستیم بانک ها را به گونه ای هماهنگ کنند تا مردمی که در سایر دسته بندی های اجتماعی هستند اگر متقاضی باشند بتوانند از تسهیلات با نرخ مصوب شورای پول و اعتبار نیز بهره مند شوند.
وی افزود: کارمزد بانکی این تسهیلات ۱۳ درصد است.
وزیر راه و شهرسازی گفت: اگر که ظرفیت تقاضای خانواده های پنج نفره تکمیل شد و همه بودجه که ۲۰ هزار میلیارد تومان است را جذب نکنند، این اعتبار به سایر گروه ها و خانواده های کوچکتر تزریق می شود.
اسلامی تاکید کرد: مهمترین موضوع که یک تشریفات به شمار می رود برای ازدواج های جدید است به کسانی که امسال ازدواج کرده و نتوانستند جشن بگیرند کمک می کنیم تا از طریق این تسهیلات خانه ای را رهن کنند.
وی در خصوص طرح دو فوریتی مجلس برای اخذ مالیات از صاحبان خانه های خالی افزود: قانون اخذ مالیات از خانه‌های خالی وجود داشت و خودمان ۵۴ مکرر را درخواست کرده بودیم‌ و این موضوع کار درآمد مالیاتی برای دولت نیست.
 وزیر راه و شهرسازی گفت: این موضوع محرک تشویقی است تا شرایطی فراهم شود که خانه خالی را عرضه کنند و این مهم کمک به عرضه است.
اسلامی افزود: خواستیم بازدارندگی داشته باشد و مبلغ مالیات افزایش پیدا کند.
وی با بیان اینکه بیش از ۲ میلیون خانه خالی بر اساس آمار مرکز ایران وجود دارد، ادامه داد: از صاحبان خانه های خالی دعوت کردیم تا آن را در پروژه اقدام ملی مسکن عرضه کنند و به مردم واگذار کنیم.
وزیر راه و شهرسازی گفت: در قبال انجام این مهم از صاحبان این خانه ها حمایت کنیم و تسهیلات و زمین مرغوب در اختیار آنها قرار دهیم تا دوباره ساخت و ساز انجام دهند.
اسلامی، اصل سیاست در خصوص این اقدام را ایجاد تحرک در تولید مسکن دانست.
وی به پروژه دو خطه کردن راه آهن زنجان به قزوین اشاره کرد و افزود: هر طوری باشه اعتبار مورد نیاز پروژه را فراهم می کنیم که تا پایان سال‌جاری به بهره برداری برسد.
به گفته وزیر راه و شهرسازی، تا پایان سال‌جاری  ۵۱۸ کیلومتر دیگر به آزادراه های کشور اضافه خواهیم کرد .
اسلامی اضافه کرد: هم اکنون ۲ هزار و ۴۰۰ کیلومتر آزادراه در کشور داریم که این میزان به حدود سه هزار کیلومتر می رسد که این مهم افزایش ۲۵ درصدی است.
وی یادآوری کرد: با این اقدام تحول بزرگی در بخش بزرگراه های کشور خواهد بود که از جمله کنار گذر جنوبی تهران که اتوبان کرج به قزوین را که بار ترافیکی سنگینی دارد را می تواند از آبیک تا چرم شهر هدایت کند.​