۰ نفر

تاثیر قیمت فولاد بر بازار مسکن

۲۹ تیر ۱۳۹۹، ۲۲:۰۰
کد خبر: 453830
تاثیر قیمت فولاد بر بازار مسکن

افزایش بیش از ۴۰۰۰تومانی قیمت فولاد در روزهای اخیر نگرانی سازندگان را در پی داشته است. گفته می شود رشد سهام آهن آلات در بورس منجر به تغییر قیمت ها شده، اما سازندگان علت اصلی این مسئله را انحصار و احتکار شرکت‌های تولید فولاد می‌دانند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، بازار مسکن که در ماه های اخیر متاثر از نوسانات بازارهای رقیب حدود ۳۰ درصد رشد قیمت را تجربه کرده، در روزهای گذشته از جانب افزایش قیمت فولاد و کمبود سیمان با هشدار کاهش عرضه مواجه شده است.

افزایش ۱۸۵ درصدی قیمت فولاد

بر اساس اعلام سازندگان، قیمت فولاد از حدود ۴۲۰۰ تومان در شش ماه گذشته به ۶۰۰۰ تومان در اردیبهشت ماه، ۷۸۰۰ تومان در خرداد ماه و ۱۲ هزار تومان در کارخانه ها و بیش از این مقدار در بازار طی روزهای اخیر رسیده است. از طرف دیگر بنا به گفته نمایندگان مجلس، سیمان در بازار یافت نمی شود. فعالان بازار مسکن معتقدند فقط رشد ۱۸۵ درصدی قیمت فولاد می تواند به افزایش حدود یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومانی هزینه های تولید مسکن منجر شود.

بیش از ۸۵ درصد نهاده های ساختمانی تولید داخل است

بازار مسکن به عنوان یک بخش پیشرو از نظر ضریب اشتغال و خود اتکایی همواره به عنوان یک بخش مهم در اقتصاد مقاومتی محسوب می‌شود اما در سال‌های گذشته قیمت مسکن آنقدر بالا رفته که توان متقاضیان مصرفی کاهش یافته و این موضوع تاثیر خود را بر ساخت و ساز و نرخ اشتغال این حوزه ایجاد کرده است؛ تا جایی که ساخت و ساز به حدود یک سوم تقاضای مطلق رسیده و این در حالی است که مصطفی قلی خسروی، رئیس اتحادیه مشاوران املاک می‌گوید بیش از ۸۵ درصد مصالح ساختمانی در داخل کشور تولید می شود و باید با کنترل نرخ نهاده های ساختمانی، تورم بخش مسکن از این بابت را کنترل کنیم.

در روزهای اخیر دولت و مجلس راهکارهای تولید یک میلیون خانه در سال و همچنین ساماندهی بازار مسکن را بررسی کرده اند. اختصاص ۲۵۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی برای ساخت و ساز، تسریع طرح اقدام ملی مسکن، تسهیل صدور پروانه های ساختمانی، تعیین سقف برای افزایش اجاره بها، طرح های تشویقی برای سازندگان، کاهش نرخ سود تسهیلات مسکن و اخذ مالیات از خانه‌های خالی از جمله این برنامه هاست که البته هنوز به طور کامل عملیاتی نشده است.

رشد قیمت مصالح متاثر از بازار بورس

این اقدامات امیدواری هایی برای ایجاد تعادل در بازار مسکن ایجاد کرده بود که به یکباره در روزهای گذشته قیمت مصالح ساختمانی و آهن آلات با تغییراتی مواجه شد. بنا به گفته رضایی کوچی، رئیس کمیسیون عمران مجلس در شرایط کنونی قیمت مصالح ساختمانی بسیار بالا است. افزایش قیمت مصالح به دلیل صادرات یا عرضه آن در بورس است؛ حال چون قیمت ها در بازار بورس واقعی نیست، قیمت ها به صورت چشمگیری بالا می رود. وی اعلام کرد در حال تدوین طرحی هستیم که بخشی از مصالح ساختمانی تولیدی در داخل کشور در بازار بورس عرضه نشده و این میزان را با قیمت مناسب برای اجرای طرح های انبوه سازی مسکن در نظر بگیریم.

اثرگذاری رشد بی سابقه بورس بر قیمت مسکن در حالی از سوی نمایندگان مجلس مطرح می‌شود که فرشید پورحاجت، دبیر کانون انبوه سازان گفت: اساس رشد قیمت مصالح ساختمانی به عرضه و تقاضا بر می گردد. در حال حاضر توزیع فولاد توسط شرکتهای بزرگ صورت می گیرد که این کالا را در انبارها دپو کرده‌اند و به همین دلیل قیمت ها بالا رفته است.

وی با اشاره به رکود بخش ساخت و ساز تصریح کرد: حوزه ساخت و ساز در شرایط مناسبی نیست که علت رشد قیمت مصالح را ناشی از تقاضای بالا در داخل کشور بدانیم. حدود ۴۶ درصد فولاد کشور صادر می‌شود که از قبل بوده و نمی توان علت رشد اخیر قیمت ها را به صادرات مربوط دانست؛ بنابراین تنها علت افزایش نرخ آهن آلات به انحصارگرایی تولید کنندگان مربوط می شود.

به گفته پورحاجت، با این روند رشد قیمت مصالح ساختمانی، طرح اقدام ملی مسکن قطعاً با مشکل مواجه می شود. برای ساخت هر متر مربع مسکن ۶۰ تا ۱۰۰ کیلوگرم آهن لازم است که تا پیش از این آهن آلات هزینه ۴۵۰ تا یک میلیون تومان برای ساخت هر متر مربع مسکن را به خود اختصاص می‌داد. حال با این افزایش قیمت ها هزینه ساخت مسکن در هر متر یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومان افزایش می‌یابد. از طرف دیگر دولت ماه هاست که موضوع کارت مصالح ساختمانی را مطرح کرده اما هنوز از حد خبر و گزارش فراتر نرفته است.