۰ نفر

وزیر راه: بسته حمایت از مستاجران در آستانه تصویب قرار دارد

۲ تیر ۱۳۹۹، ۱۶:۲۸
کد خبر: 447783
وزیر راه: بسته حمایت از مستاجران در آستانه تصویب قرار دارد

وزیر راه و شهرسازی از تصویب بسته حمایت از مستاجران در جلسه ستاد اقتصادی با حضور رییس جمهوری طی دو روز آینده خبرداد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، «محمد اسلامی» روز دوشنبه پس از مراسم امضای تفاهمنامه با بخش خصوصی در جمع خبرنگاران درباره وضعیت بخش اجاره گفت: دو بسته حمایتی در بخش اجاره تدوین شده است که بخشی از آن با حضور معاون اول رئیس جمهوری روز گذشته بررسی و نهایی شد و بخشی دیگر نیز در جلسه ستاد اقتصادی دولت به ریاست رئیس جمهوری نهایی خواهد شد.

وی گفت: ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار واحد مسکونی داریم که از تعداد خانوارها بیشتر است و این غیر از واحدهای ویلایی مردم به شمار می‌آید اما استطاعت مردم به خرید واحدهای مسکونی کم متراژ است و عمده خرید و فروش‌های انجام شده به زیر ۸۵ متر رسیده است.

اسلامی ادامه داد: در طرح اقدام ملی مسکن دهک‌های یک تا هفت را در نظر گرفته ایم. برای دهک‌های یک و دو بیش از ۱۵ سازمان و نهاد حمایتی با محوریت بنیاد مسکن ۲۰۰ هزار واحد مسکونی را احداث خواهند کرد. برای دهک‌های سه تا هفت نیز ۳ الگو در نظر گرفته ایم که یکی واگذاری زمین به صورت ۹۹ ساله که قیمت آنها پایین‌تر خواهد بود.

وی اضافه کرد: الگوی دیگر به صورت قرارداد مشارکتی با سازنده و الگوی سوم نیز واگذاری زمین به خود متقاضیان برای ساخت و ساز است ضمن اینکه تنوع جمعیتی برای ساکنان این واحدها هم در نظر گرفته شده است.

وزیر راه با اشاره به سیاست تسهیل و تسریع ساخت مسکن گفت: اراضی شهرها را در اختیار بخش خصوصی قرار می‌دهیم و ۲۰ نوع شهرک در اطراف شهرها ساخته می‌شود.

به گفته اسلامی یکی دیگر از موارد، تسهیل فرایند افزایش عرضه مسکن، تصویب طرح ۲۰ درصد – ۸۰ درصد در شورای پول و اعتبار است. به این معنا که اگر سازنده ۲۰ درصد آورده مورد نیاز برای ساخت پروژه مسکونی را به بانک بدهد بانک نیز ۸۰ درصد مابقی آن را تسهیلات می‌دهد تا سازنده شروع به ساخت و ساز کند.

وی با اشاره به مراسم امضای تفاهم‌نامه برای ساخت ۲۰ هزار واحد مسکونی در استان تهران گفت: غربالگری‌ها در استان تهران انجام شده و اراضی این ۲۰ هزار واحد تخصیص داده شده است. کل مراحل نام نویسی و شروع به ساخت نیز الکترونیکی است و حتی در بانک‌ها هم نیاز به حضور برای انجام کارها نیست.