۰ نفر

گفت‌و‌گو با معاون فنی و حقوقی سازمان امور مالیاتی:

استفاده از گزارش‌های مردمی برای شناسایی خانه‌های خالی/ ریال به ریال تراکنش‌های بانکی رصد می‌شود

۲۵ خرداد ۱۳۹۹، ۶:۴۷
کد خبر: 445941
استفاده از گزارش‌های مردمی برای شناسایی خانه‌های خالی/ ریال به ریال تراکنش‌های بانکی رصد می‌شود

مالیات از خانه‌های خالی جدیدترین پایه مالیاتی است که قرار است بزودی اجرا شود، این درحالی است که شناسایی این واحدها و ملاک‌های آن یکی از حساس‌ترین بخش‌های اجرای این قانون است، چرا که شناسایی دقیق و قطعی واحدهای خالی از سکنه نیاز به بررسی‌های بسیاری دارد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، معاون فنی و حقوقی سازمان امور مالیاتی درخصوص موعد دریافت مالیات از خانه‌های خالی گفت: در سامانه املاکی که توسط وزارت راه و شهرسازی راه‌اندازی شده است، شاخص‌های مختلفی برای شناسایی خانه‌های خالی پیش‌بینی شده است که شامل قبوض آب، برق، گاز، تلفن و... می‌شود و این شاخص‌ها در حال تکمیل است.

محمود علیزاده افزود: سازمان امور مالیاتی از زمانی که وزیر راه و شهرسازی از نهایی شدن سامانه خبر داد، اقدامات لازم برای لینک شدن و اتصال به این سامانه را آغاز کرده است و هم‌اکنون در حال طی این مرحله هستیم.

وی ادامه داد: برای شناسایی قطعی واحدهای مسکونی خالی از سکنه به شاخص‌ها و بررسی‌های بسیاری نیاز است و برهمین اساس با مصوبه دولت مقرر شد تا اطلاعات سامانه تکمیل شود و برهمین اساس اطلاعات این سامانه درحال تکمیل است. به‌گفته وی، تنها با تکیه بر اطلاعات سامانه نمی‌توان به‌صورت 100 درصدی به خالی بودن یک واحد مسکونی رأی داد و برهمین اساس در مواردی نیاز به بررسی‌های میدانی است.

معاون سازمان امور مالیاتی همچنین گفت: اطلاعات دیگری که از آن برای شناسایی واحدهای خالی استفاده می‌کنیم، گزارش‌های مردمی است که توسط سامانه 1526 دریافت می‌شود. دراین سامانه مردم می‌توانند درصورت اطلاع از خالی بودن یک واحد مشخصات آن را اعلام کنند تا مورد بررسی قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه سازوکار استفاده از اطلاعات سامانه تدوین شده است، اضافه کرد: پس از بررسی تمام شاخص‌ها در صورتی که اطمینان حاصل کنیم که یک واحد خالی است نسبت به شناسایی مالک آن اقدام می‌کنیم.

یک ماه تا دریافت مالیات از واحدهای خالی

معاون فنی و حقوقی سازمان امور مالیاتی درپاسخ به این پرسش که از چه زمانی دریافت مالیات از خانه‌های خالی آغاز می‌شود توضیح داد: ظرف یک هفته تا 10 روز آینده مکانیسم‌های اجرایی سامانه و مالیات ستانی نهایی می‌شود و درمجموع تا یک ماه آینده دریافت مالیات از این بخش آغاز خواهد شد.

سال اول مالیات ندارد

علیزاده درباره نحوه مالیات ستانی از خانه‌های خالی گفت: پس‌از شناسایی واحدهای خالی از سکنه به موجب قانون واحدهایی که یک سال از خالی بودن آنها بگذرد مشمول مالیات نمی‌شود. به گفته وی، از سال دوم 50 درصد ارزش اجاری واحد مسکونی مالیات دریافت می‌شود که این رقم در سال سوم به 100 درصد و در سال‌های چهارم به بعد تا یک و نیم برابر ارزش اجاری مالیات دریافت می‌شود. وی ادامه داد: این مالیات براساس ارزش اجاری واحدهای مسکونی دریافت می‌شود و برهمین اساس نرخ واحدی برای آن نمی‌توان درنظر گرفت چرا که اجاره بها در هر منطقه متفاوت است. این مقام مسئول با بیان اینکه دولت نگاه درآمدی به این پایه مالیاتی ندارد، اظهار کرد: مهم‌ترین هدف این نوع از مالیات افزایش عرضه مسکن بخصوص در بخش بازار اجاره است. به گفته وی، در اکثر کشورهای دنیا از دارایی‌های بلااستفاده بدون استثنا مالیات دریافت می‌شود.

بررسی مالیاتی تمام تراکنش‌های بانکی

معاون سازمان مالیاتی همچنین درباره نحوه بررسی تراکنش‌های بانکی برای جلوگیری از فرار مالیاتی توضیح داد: سازمان امور مالیاتی از تمام اطلاعاتی که در کشور وجود دارد باید برای رصد مالی استفاده کند. از جمله این اطلاعات تراکنش‌های بانکی است که البته نیاز به تحلیل و آنالیز دارد. وی با بیان اینکه طی سال‌های اخیر با بررسی تراکنش‌های بانکی افرادی شناسایی شدند که فاقد پرونده مالیاتی بودند، گفت: درهمین راستا حدود 4 هزار پرونده مالیاتی جدید ایجاد شده است که باید مالیات بپردازند.  وی ادامه داد: براساس قانون تا قبل از سال 1395 تنها تراکنش‌های بالای 5 میلیارد تومان در سال توسط سازمان مالیاتی مورد بررسی قرار می‌گرفت، اما از سال 1395 به بعد کل تراکنش‌های بانکی مورد بررسی قرار می‌گیرد. درهمین زمینه تراکنش‌های دستگاه‌های خودپرداز و دستگاه‌های کارتخوان نیز به‌صورت ریال به ریال رصد می‌شود.

خیریه‌ها تحت نظارت مالیاتی

معاون فنی و حقوقی سازمان امور مالیاتی درپاسخ به پرسشی مبنی براین که براساس ابلاغیه سازمان مالیاتی تمام خیریه‌ها باید اطلاعات دقیق مبالغ ورودی و خروجی خود را در سامانه‌ای که توسط وزارت رفاه ایجاد می‌شود، وارد کنند، این درحالی است که هنوز این سامانه راه‌اندازی نشده است، تکلیف خیریه‌ها چه می‌شود؟ گفت: به‌منظور شفافیت اقتصادی، در قانون بودجه سال‌جاری تکلیف شده است که تمام اطلاعات خیریه‌ها باید براساس کد ملی در سامانه وارد شود، اما چون هنوز این سامانه راه‌اندازی نشده است، خیریه‌ها می‌توانند با تأخیر و پس‌از راه‌اندازی سامانه اطلاعات مورد نیاز را وارد کنند.

به‌گفته وی، در صورتی که ورود اطلاعات خیریه‌ها با یک یا دو ماه تأخیر انجام شود، مشکل قانونی برای آنها ایجاد نخواهد شد.

وی اضافه کرد: دریافتی خیریه‌ها به شرط اینکه اطلاعات آن در سامانه مذکور ثبت شود، به‌عنوان هزینه قابل قبول مالیاتی محسوب می‌شود. علیزاده تأکید کرد: خیریه‌ها جزو نهادهایی است که عملکرد آنها نظارت می‌شود. برهمین اساس درصورتی که مؤسسه خیریه‌ای طبق اساسنامه خود عمل نکند، از نظر مالیاتی همانند سایر بنگاه‌های اقتصادی با آن برخورد می‌شود.