۰ نفر

قیمت مسکن در خرم آباد ترمز برید

۲۴ خرداد ۱۳۹۹، ۶:۱۹
کد خبر: 445679
قیمت مسکن در خرم آباد ترمز برید

افزایش بی‌حساب و کتاب قیمت مسکن و به و چند شهر دیگر استان تبع آن اجاره بها در استان لرستان داد بسیاری از مستأجران و خریداران مسکن را درآورده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، این روزها مستأجران در استانی که از یک سو دارای آمار بیکاری بالایی در کشور است و از سوی دیگر بخاطر کرونا بسیاری از مشاغل خردش تعطیل شده با مشکل غیرقابل باوری دست و پنجه نرم می‌کنند. گزارش میدانی ما از سطح شهر خرم‌آباد و چند شهر دیگر استان نشان می‌دهد در حالی که قیمت مسکن در شش ماهه گذشته در برخی نقاط این شهر حتی رشد 100 درصدی داشته رشد اجاره بها بسیار فراتر از این میزان و بدون ضابطه بوده است. قیمت‌های سلیقه‌ای در سایه نبود برنامه مدون و نظارت کافی، سردرگمی مستأجران را به‌ دنبال داشته است.

زمین در خرم آباد کم است

 در همین حال «اردشیر رستمی»، رئیس اتحادیه مشاورین املاک خرم آباد گفت: ضعف مدیریت در بخش مسکن موجب شده قیمت مسکن در چند ماهه اخیر در مرکز استان رشد بی‌سابقه‌ای داشته باشد و متأسفانه در برخی نقاط شهر خرم آباد شاهد افزایش 100 درصدی قیمت مسکن و زمین باشیم که نگران‌کننده است. وی افزود: رشد فزاینده نرخ تورم در کنار محدودیت زمین در مرکز استان لرستان از جمله مهم‌ترین عواملی است که به رشد نامتعارف قیمت مسکن دامن زده است. ضمن اینکه درج سلیقه‌ای قیمت مسکن در سایتها به آشفته بازار مسکن کمک می‌کند و داد ما هم برای جلوگیری از درج قیمت در این سایت به جایی نمی‌رسد. به‌گفته وی، خرم آباد از یک سو در محاصره کوه‌ها قرار دارد و از سوی دیگر چندین رودخانه از داخل آن می‌گذرد که دیگر فضایی برای رشد افقی شهر وجود ندارد. رستمی با تأکید بر اینکه هیچ‌گاه افزایش قیمت مسکن به نفع مردم نیست، تصریح کرد: در سال گذشته یک خانوار کم درآمد در خرم آباد می‌توانست با 10میلیون تومان رهن و اجاره ماهی 300 تا 400 هزار تومان یک واحد 100 متری را در برخی مناطق اجاره کند ولی در حال حاضر همین مالک حاضر نیست واحدش را با 50 میلیون تومان رهن و 1.5 میلیون تومان اجاره در اختیار مستأجر قرار دهد.

 وی همچنین در خصوص قیمت مسکن نیز تصریح کرد: در نیمه دوم سال گذشته قیمت هر متر مربع آپارتمان به‌عنوان مثال در منطقه اعیان نشین شیرخوارگاه 8 تا 9 میلیون تومان بود که در حال حاضر به بیش از 17 میلیون تومان رسیده است. همچنین قیمت هر متر مسکن ویلایی از حداقل 16 میلیون تومان به بیش از 22 میلیون تومان رسیده که با برخی مناطق تهران برابری می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: جای بسی تأسف است که خرید یک واحد مسکونی 100 متری با 2 میلیارد تومان درشهر خرم آباد که بیشتر مردم آن توانایی مالی کمی دارند در حال عادی شدن است. وی با اشاره به اینکه اتحادیه املاک ابزار قانونی برای کنترل بازار مسکن ندارد، افزود: به نظر می‌رسد در این آشفته بازار مسکن دولت باید ورود  و اهرم‌های نظارتی جدیدی را تعریف کند.

رد پای دلال ها

«اصغری» یکی از مشاوران املاک خیابان نیلوفر نیز  گفت: وقتی قیمت هر شاخه تیر آهن 16 از 800 هزار تومان در پاییز سال گذشته به یک میلیون و 600 هزار تومن رسیده و قیمت هر متر زمین به طور میانگین از متری 4 میلیون تومان به 8 میلیون تومان رسیده خب چطور باید انتظار داشت قیمت مسکن دو برابر نشود.

از سوی دیگر «منوچهر اسبکوه»، رئیس اتاق اصناف لرستان هم گفت: افزایش قیمت مسکن تابعی از وضعیت اقتصادی و افزایش روز‌به‌روز قیمت مصالح ساختمانی است. اما در مورد لرستان واقعیت این است که از آنجا که در این استان نرخ بیکاری بالاتر از استان‌های دیگر است و تورم ما نیز بالاتر است قیمت مسکن بیشتر خود را نشان داده است ضمن اینکه متأسفانه چند ماهی است سرمایه‌گذاران در لرستان به سوی بخش مسکن روی آورده‌اند و تقاضا بشدت بالا رفته است.

وی افزود: بررسی‌های ما نشان می‌دهد در این مدت 40 درصد خرید و فروش‌های مسکن در خرم آباد توسط دلال‌ها صورت گرفته یعنی یک نفر فرضاً ده واحد را خریده یا فروخته که این مسأله از طریق سامانه کد رهگیری به سادگی قابل اثبات است. این دلال‌ها با هجوم به بخش مسکن می‌خواهند هم از طریق اجاره، سود ببرند و هم از طریق افزایش قیمت مسکن که معمولاً هرساله اتفاق می‌افتد اما امسال شتاب بیشتری گرفته است. هرچند افزایش قیمت نامتعارف مسکن در کل کشور یک معضل ملی است و باید راهکارهای فرااستانی برای آن در نظر گرفته شود اما این مسأله در چندین جلسه با شخص استاندار مطرح و دنبال راهکار کوتاه مدت هستیم.

یکی از پیشنهادهای اتاق اصناف تعیین قیمت منطقه‌ای در خرم آباد قبل از نهادینه شدن قیمت‌های جدید است. وی افزود، از سوی دیگر برخی مشاوران املاک برای رسیدن به سود بیشتر اقدام به دادن قیمت‌های بالاتر می‌کنند تا خودشان به سود بیشتری برسند به اینگونه بنگاه‌ها هشدار می‌دهیم در صورت مشاهده این تخلف بشدت با آنها برخورد خواهیم کرد.

متأسفانه بسیاری از مردم نسبت به میزان کمیسیون در معاملات خرید و فروش و اجاره آگاهی ندارند و من شخصاً از همه این عزیزان می‌خواهم پس از پرداخت کمیسیون حتماً اقدام به گرفتن فاکتور کنند تا ما بتوانیم تخلفات احتمالی را پیگیری کنیم.