۰ نفر

افتتاح پل سرخس بین ایران و ترکمنستان

۱۹ خرداد ۱۳۹۹، ۱۷:۰۲
کد خبر: 444715
افتتاح پل سرخس بین ایران و ترکمنستان

وزیر راه و شهرسازی گفت: با تکمیل پل جدید مرزی اتومبیل‌رو سرخس- سرخس بین ایران و ترکمنستان بستری برای ارتقاء مناسبات ترانزیتی دو کشور فراهم می‌شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، مراسم افتتاح پل جدید مرزی اتومبیل‌رو سرخس- سرخس بین ایران و ترکمنستان دقایقی پیش در وزارت راه و شهرسازی ایران و با حضور وزیر راه و شهرسازی ایران و وزیر ساختمان و معماری ترکمنستان آغاز شد.

در این مراسم به صورت ویدئو کنفرانس  پل جدید سرخس بین ایران و ترکمنستان به بهره‌برداری می‌رسد.

در ابتدای این مراسم محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی ایران اظهار داشت: برقراری مجدد این ارتباط با همکاری کشور ترکمنستان مایه خرسندی است.

وی خطاب به وزیر ساختمان و معماری ترکمنستان گفت: آشنایی با شما به عنوان وزیر معماری و ساختار ترکمنستان برای ما مایه خرسندی است.

اسلامی ادامه داد: مراتب خرسندی خود را بابت حضور در این مراسم اعلام می‌کنم. این پل در مسیر تقویت همکاری‌های تجاری- بازرگانی و گشودن افق‌های جدید توسعه بین دو طرف بهره‌برداری می‌شود.

وی بیان کرد: از تلاش شبانه‌روزی دست اندرکاران احداث این پل جدید و همه متولیان که در احداث این پل نقش‌آفرین بودند قدردانی می‌کنم.

وزیر راه و شهرسازی ایران اضافه کرد: بهره‌برداری از این طرح کلیدی همزمان با توسعه مناسبات در قالب طرح‌های توسعه‌ای و اقدام جهت معاهده عشق‌آباد و کشورهای حوزه دریای خزر و راه ابریشم بستری مناسب برای مناسبات ترانزیتی دو کشور فراهم می‌کند.

اسلامی اظهار داشت: پیشنهاد می‌شود در اسرع وقت عبور آزمایشی برای اجرایی شدن معاهده عشق‌آباد از این پل جدید، صورت گیرد و ما برای دستیابی به اهداف تعیین شده به مقدمات لازم برسیم. 

وی گفت: دولت ایران در یک نقش ماندگار و در همکاری دولت و ملت جهت قطع زنجیره شیوع ویروس کرونا گام برداشتند و موفق شدند با اتخاذ تدابیر ویژه شیوع ویروس را در سطح کشور کنترل کنند و در ایجاد قابلیت اطمینان بخشی برای از سرگیری تجارت و حمل و نقل با کشورهای همسایه تمهیدات لازم را به وجود آورند.

وی بیان کرد: با این هدف همه تجهیزات ضدعفونی و گندزدایی در دروازه‌های مشترک میان دو کشور اعم از پایانه های مرزی ریلی و جاده‌ای، استقرار یافته است که کیفیت عملکرد آن توسط همکاران ما در نشست ویدئو کنفرانسی هفته گذشته میان کارشناسان دو کشور مورد بررسی و تایید قرار گرفت.

اسلامی اضافه کرد: بر اساس تفاهماتی که در نشست قبل حاصل شده است و با اتمام کار نصب و تجهیز پایانه های مرزی مشترک ریلی و جاده ای در نقاط مرزی سرخس- سرخس، لطف آباد – آرتیق و اینچه برون – آلتین عصیر و اطمینان از اینکه پروسه ضدعفونی و گندزدایی ناوگان و محموله های تجاری بین دو کشور در مبادی مرزی مشترک صورت خواهد پذیرفت، ما شاهد اهتمام دو کشور برای بازگشایی مرزهای مشترک و از سرگیری جریان تجارت فیمابین و ترانزیت منطقه ای در روزهای آتی خواهیم بود.

وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: از جایگاه وزیر راه و شهرسازی و رییس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و ترکمنستان، بیان میکنم با ‌توجه به طرح‌ها و برنامه‌های توسعه‌ای جمهوری اسلامی ایران در سرخس و بخصوص مصوبه اخیر مجلس شورای اسلامی، جهت تبدیل منطقه ویژه اقتصادی سرخس به منطقه آزاد، فرصت تاریخی و ارزشمندی جهت جذب سرمایه‌گذاری‌های عظیم، فراهم شده ‌است که بدون شک تعاملات هر چه بیشتر دو کشور، در این نقطه مرزی، موتور محرکه تشویق همت بازیگران عرصه تجارت، حمل‌ونقل بین‌المللی و ترانزیت و به تبع آن شکوفایی و رفاه اقتصادی هر دو ملت خواهد بود. 

وی افزود: با عنایت به مشخصات فنی پل،که امکان تردد همزمان رفت‌ و برگشتی را فراهم کرده است، پیش‌بینی می‌شود حجم تردد سریع، روان و قابل توجهی را در آینده‌ای نزدیک، از این پل شاهد باشیم، و این سهولت و روان بودن تردد، علاوه‌ بر کاهش هزینه‌های مبادله، بر جذابیت‌های این گذرگاه خواهد افزود.

اسلامی اظهار داشت: مقامات عالی دو کشور در سالهای گذشته و با افق بلندمدتی که برای روابط اقتصادی و تجاری فیمابین پیش بینی کرده بودند، در حوزه حمل ونقل و ترانزیت برنامه عبور روزانه تا 1000 دستگاه کامیون را هدف گذاری و به ما ابلاغ کردند که با رویداد زیربنایی مبارکی که امروز با افتتاح پل مشترک سرخس شاهد آن بودیم در آینده نزدیک خواهیم توانست برنامه های عملیاتی تحقق چنین هدفی را پایه ریزی کنیم.

وی اظهار کرد: امیدواریم طبق توافق به عمل‌آمده بین دو طرف، عملیات حمل‌ونقل جاده‌ای و ریلی در معابر سه گانه سرخس، لطف‌آباد و اینچه‌برون هر چه سریعتر آغاز شود، همچنین آمادگی کامل برای بررسی چگونگی آغاز عملیات ترانزیت جاده‌ای با سایر کشورهای آسیای مرکزی بویژه جمهوری‌های ازبکستان و قزاقستان اعلام می‌داریم.

وزیر راه و شهرسازی افزود: در این راستا انتظار می‌رود کشور ترکمنستان نیز، تسهیلات مرزی لازم را در مرزهای خود با سایر کشورها، برای تسریع در عملیات عبور مرزی و ترانزیت فراهم آورد، تا متعاقب آن، رونق هرچه بیشتر مسیرهای ترانزیتی، در منطقه و میان دو کشور را شاهد باشیم.

وی بیان کرد: یک بار دیگر از دست‌اندرکاران ساخت و بهره‌برداری از این پل و برگزارکنندگان این مراسم و دولت ترکمنستان، به ویژه جناب آقای گاند‌یم‌اف وزیر محترم ساختمان و معماری ترکمنستان، تشکر کرده و توسعه روزافزون روابط دو کشور را آرزومندم. 

وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: در پایان عرایضم را با شعری از مختومقلی فراغی شاعر و متفکر بلندآوازه ترکمنی به پایان می برم؛(آنانکه در پای طور بودند، عارفان غایب که در حضور بودند، با دیدن نور، نور تجلی، سر در چنبر حیرت فرو بردند
مختومقلی! زبان حقیقت بگشا و  خدمتگزار خلق باش زیرا این طایفه به آرزوهای دل خود خواهند رسید).