۰ نفر

سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری در گفت‌وگو با اقتصاد آنلاین:

پروازهای خارجی چه زمانی به حالت عادی باز می‌گردد؟/ پرواز کیش همچنان بی‌مشتری است

۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۸:۳۰
کد خبر: 438601
پروازهای خارجی چه زمانی به حالت عادی باز می‌گردد؟/ پرواز کیش همچنان بی‌مشتری است

سخنگوی سازمان هواپیمایی کشور گفت: این که کشورها چه زمانی را برای عادی شدن کسب و کار‌ها و برداشتن قرنطینه هتل‌ها، مراکز خرید، مراکز تجاری، سرویس دهی در نظر گرفته اند، در از سرگیری پرواز‌ها تاثیر‌گذار است.

اقتصاد آنلاین- محبوبه قرمزچشمه؛ در کشورهای مختلف بسته به نظر سیاستمداران هر کشوری تصمیم‌ها برای عادی‌سازی پرواز‌ها متفاوت است، این که چه زمانی فعالیت‌های تجاری و اقتصادی خود را به سمت عادی‌سازی و شرایط قبل از کرونا ببرند در از سرگیری پروازها تاثیر مستقیم دارد.

جعفرزاده، در گفت‌وگو با اقتصاد آنلاین اظهار کرد: تصمیمات کشورهای مختلف در برابر ویروس کرونا متفاوت است.انگلیس، آلمان، ایتالیا، فرانسه به‌رغم اینکه در یک قاره قرار دارند هر یک تصمیمات متفاوتی در قبال پروازها اتخاذ کرده‌اند.

وی در پاسخ به این پرسش که پروازها چه زمانی به حالت عادی برمی‌گردد؟، گفت: در پرواز‌های خارجی تصمیم ما ملاک نیست. برقراری مجدد پروازها بستگی به این دارد که کشورهای مبدا و مقصد برای مبارزه با کرونا چه تصمیمی اتخاذ می‌کنند. این که چه زمانی را برای عادی شدن کسب و کار‌ها و برداشتن قرنطینه هتل‌ها، مراکز خرید، مراکز تجاری و سرویس‌دهی در نظر گرفته‌اند، در از سرگیری پرواز‌ها تاثیر‌گذار است.

جعفرزاده در پاسخ به این پرسش که رویه انتخاب شده ایران برای شروع مجدد پروازهای داخلی و خارجی چیست؟، گفت: درحال‌حاضر پروازهای خارجی به مقصدهای مختلف انجام می‌شود اما محدودیت‌ها و ضرورت‌ها در نظر گرفته می‌شود. پرواز‌های داخلی در مسیرهای پرترددی مثل مشهد در حال انجام است اما هنوز بسیاری از مسیر‌ها بدون مسافر است.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: برخی عنوان می‌کنند پروازهای داخلی به زمان قبل از کرونا بازگشته است که این به هیچ وجه صحت ندارد، سفر به مشهد مقدس بیشتر توریستی و زیارتی است زمانی که هتل‌ها و سایر مراکز خدماتی مثل رستوران‌ها و اماکن زیارتی و سیاحتی سرویس دهی نمی‌کنند، میزان ریزش مسافران در این مسیر هوایی بسیار زیاد است.

سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری در ادامه افزود: درحال‌حاضر تصمیمات مختلفی در ارتباط با پروازها و پیشگیری از شیوع کرونا گرفته شده است. همچنان تصمیم ایران این است که پرواز‌ها با احتیاط و در شرایط خاصی انجام می‌شود اما پروازهای تجاری و مسافری انجام نمی‌شود. به طور کلی عادی شدن پرواز‌ها در تمام مسیر ها، منوط به این است که از توقف شیوع بیماری کرونا اطمینان حاصل شود از این قاعده ما هم مستثنی نیستیم پرواز‌های خارجی منوط به این است که مراودات و روابط به حالت عادی بازگردد.

وی تصریح کرد: سمت و سویی که احساس می‌کنیم با تشدید اقدامات پیشگیرانه مقابله با کرونا رخ می‌دهد این است که پرواز‌ها به مرور بر قرار می‌شود. البته این چشم‌انداز است.

جعفرزاده بیان کرد: درحال‌حاضر پروازهای خارجی با عنوان پشتیبانی و به ضروروت انجام می‌شود و به هیچ وجه اقتصادی نیست.

وی با بیان اینکه سرویس‌دهی پرواز‌ها باید اقتصادی باشد، گفت: برای یک هواپیما که بیش از ۲۵۰ نفر ظرفیت دارد یک چرخه پرواز تعریف می‌شود، به عنوان مثال اصفهان، ترکیه و.. باید این چرخه پرواز اقتصادی باشد تا شرکت‌های هواپیمایی اقدام به مسافرگیری کنند. علاوه بر موضوعات اقتصادی شاخصه‌های مهم دیگری را نیز باید در نظر گرفته شود.

سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری گفت: در مسیر کیش محدودیت پرواز را برداشته‌ایم، اما هنوز میزان تقاضا برای این خط پروازی شکل نگرفته است و شرکت‌های هواپیمایی شروع به مسافرگیری برای این مسیر نکرده‌اند. هر ساله ۲۵ اسفند تا ۳ فروردین میلیون‌ها نفر در پروازها جابه جا می‌کردیم این آمار به بیش از ۹۰ درصد کاهش یافته است.

وی در آخر خاطرنشان کرد: در مجموع وضعیت حمل‌ونقل هوایی نه تنها در ایران بلکه در سراسر دنیا لطمه بسیار بزرگی خورده است