۰ نفر

اجاره‌نشین‌ها در انتظار اقدامات دولت

۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۱۹:۳۰
کد خبر: 438478
اجاره‌نشین‌ها در انتظار اقدامات دولت

کارشناسان اعتقاد دارند تکمیل واحدهای باقی‌مانده مسکن مهر و تسریع در فرآیند اخذ مالیات بر خانه‌های خالی، 2 راهکار ساماندهی بازار اجاره در تابستان سال جاری است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، در آستانه تابستان و داغ شدن فصل اجاره داری در کشور هستیم. به استناد آمار بدست آمده از تازه‌ترین سرشماری نفوس ومسکن، 40 درصد جمعیت خانوارهای شهری کشور اجاره نشین هستند. این در حالی است که آمار مطرح شده در کلانشهر تهران به حدود 50 درصد نیز می‌رسد. توجه به جمعیت بزرگ خانوارهای اجاره‌نشین کشور، لزوم توجه بیش از پیش نهادهای تصمیم‌گیر را می‌طلبد و بازار گسترده اجاره‌داری در سطح کشور می‌بایست به تناسب عرضه و تقاضا موجود سامان یابد.

13990222000534_Test_NewPhotoFree (1)

بازار اجاره، نیازمند توجه دولت

شهریورماه سال گذشته، قیمت مسکن با 56.5 درصد افزایش قیمت نسبت به مدت مشابه سال 97 منجر به نقره داغ شدن خانوارهای اجاره‌نشین در کشور شد تا جاییکه برخی از خانوارهای مذکور به خصوص در کلانشهرها مجبور به ترک واحد مسکونی و روی آوردن به حاشیه‌نشینی شدند. این در حالی است که از شهریورماه سال گذشته تاکنون، رشد قیمت مسکن نه تنها توقفی نداشته، بلکه شاهد افزایش 21 درصدی قیمت در این مدت بوده ایم. در همین راستا حسام عقبایی نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک با اشاره به این‌که اجاره‌داری حرفه‌ای در کشور نداریم، گفت: «نگاه عموم موجران به مسکن اجاره‌ای، سرمایه‌ای یا کسب درآمد است. لذا وقتی می‌خواهند قرارداد اجاره را امضا کنند به جز اقتصاد کلان و تورم عمومی کشور، در خلال مذاکره با مستأجران می‌گویند سال گذشته پفک را مثلاً 500 تومان می‌خریدیم امسال 2000 تومان، بنزین 1000 تومان بود امسال 3000 تومان، لذا انتظار دارند تمام خلاءهای درآمدی را به نحوی از طریق مستأجران جبران کنند. از سال گذشته تاکنون هیچ فعالیتی در جهت کاهش کنترل و تنظیم بازار اجاره کشور از سوی نهادهای مربوط صورت نگرفته است.»

ساماندهی بازار اجاره با تکمیل واحدهای مسکن مهر و تسریع در روند اخذ مالیات‌ بر خانه‌های خالی

اما به راستی آیا راهکارهایی برای سامان‌دادن به بازار اجاره وجود ندارد؟ به منظور یافتن پاسخ این سوال به سراغ یکی از کارشناسان حوزه مسکن رفتیم. ابوالفضل نوروزی کارشناس حوزه مسکن درباره این موضوع گفت: «مطابق آخرین آمار بدست آمده از بانک مرکزی، حدود 50 درصد سبد هزینه خانوارهای شهری در کلانشهر تهران به مسکن اختصاص دارد و بیشترین بودجه خانوارهای تهرانی صرف تامین مسکن می‌شود. بدین ترتیب حل مشکل مسکن خانوار می‌بایست در اولویت اصلی قوای سه‌گانه کشور قرارگیرد. حمایت هوشمند از عرضه مسکن و اجرای مالیات های تنظیمی از ابزارهای دولت ها برای تنظیم بازار اجاره به حساب می‌آید».

این کارشناس حوزه مسکن در تشریح راهکار حمایت هوشمند از عرضه مسکن افزود: «کمبود تولید و عرضه واحد مسکونی بر بازار اجاره به صورت مستقیم تاثیرگذار بوده و موجب افزایش قیمت ها در بازار مسکن شده که تبعات آن در بازار اجاره نیز قابل مشاهده است. از طرفی بسیاری از خانواده ها دیگر توان خرید مسکن به صورت ملکی را نداشته و به ناچار وارد بازار اجاره می‌شوند که خود باعث افزایش تقاضا در بازار اجاره و در نتیجه افزایش قیمت ها می شود».

نوروزی ضمن اشاره به این نکته که حمایت هوشمند از تولید و عرضه واحدهای مسکونی منجر به تعادل عرضه و تقاضا در بازار و مهیا شدن شرایط به منظور صاحب‌خانه شدن مستاجرین می‌شود، گفت: «تولید مسکن در سال‌های گذشته، تناسبی با تقاضای موجود نداشته است. در همین راستا افزایش سرعت تکمیل وتحویل واحدهای مسکن مهر، یکی از راهکارهای تسریع در افزایش عرضه واحدهای مسکونی تلقی می‌شود».

این کارشناس حوزه مسکن درباره سایر راهکارهای سامان دادن به بازار اجاره، اظهار داشت:«یکی از اساسی‌ترین ابزارهای دولت به منظور کاهش قیمت مسکن و به دنبال آن بهبود فضای اجاره‌داری در کشور، اخذ مالیات‌های تنظیمی به حساب می‌آید. به عنوان مثال اخذ مالیات بر خانه‌های خالی می‌تواند منجر به عرضه واحدهای مسکونی خالی به بازار شده و مقدمات کاهش فشار از روی اجاره‌نشین‌ها را فراهم کند».

وی در پایان ضمن اشاره به ضرورت تسریع در راه اندازی سامانه املاک و اسکان به عنوان گام اول اخذ مالیات بر خانه‌های خالی، اضافه کرد: «تسریع در روند اخذ مالیات‌های تنظیمی، بهترین راهکار به منظور استفاده از فرصت 2 ماهه تا آغاز فصل اجاره‌داری و سامان دادن به این بازار محسوب می‌شود».