۰ نفر

یک کارشناس بازار مسکن در گفت‌وگو با اقتصاد آنلاین مطرح کرد:

مسکن مهر شانس شهرهای جدید بود

۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۱۲:۳۵
کد خبر: 436868
مسکن مهر شانس شهرهای جدید بود

یک کارشناس مسکن با بیان این که مسکن مهر برای شهرهای جدید حکم شانس داشته است، گفت: پیش از مسکن مهر، از آن‌جایی که زیرساخت‌هایی همچون راه، بیمارستان، درمانگاه، مدرسه در بسیاری از موارد در پایین‌ترین حد ممکن قرار داشت، این شهرها با استقبال چندانی از سوی متقاضیان مسکن روبرو نمی‌شدند.

اقتصاد آنلاین- محبوبه قرمزچشمه؛ فردین یزدانی، کارشناس مسکن درباره شهرهای جدید در گفت‌وگو با اقتصاد آنلاین اظهار کرد: فلسفه ایجاد شهرهای جدید  از جمله شهرهای جدید پرند، پردیس، اندیشه و هشتگرد سرریز جمعیت کلان شهر‌ها و تقاضای مسکن در این شهرها بوده است.

وی درباره نحوه ایجاد این شهرها گفت: الگوی اصلی ایجاد شهرهای جدید به این گونه است که دولت در ابتدا سرمایه گذاری می‌کند و پس از ایجاد زیرساخت ها ، ساختمان سازی در یک منطقه شروع می‌شود. در شهرهای جدید تهران سیاست کلی این گونه تنظیم شده که از طریق فروش زمین، تامین مالی ایجاد شهرهای جدید تامین شود.

این کارشناس مسکن با بیان اینکه چنین روشی یک نوع سیستم مبتنی بر بازار آزاد است، عنوان کرد: البته در ایران مدیریت چنین سیستمی با دولت بوده است. اگر بخواهیم از مخالفان ایجاد شهرهای جدید فاکتور بگیریم، بسیاری از پژوهشگران موافق، ایجاد شهرهای جدید، نحوه مدیریت دولت در این زمینه را نقد کرده‌اند.

یزدانی با بیان اینکه شرکت مادر تخصصی عمران شهرهای جدید با فروش زمین اقدام به احداث این شهرها کرده است، گفت: در دولت نهم در زمان ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد  با مطرح شدن مسکن مهر، بیشترین فعالیت این شرکت به این حوزه معطوف شد اما اینکه از فروش زمین توسعه شهر انجام شود موضوعی است که انتهای آن به بن بست می‌رسد. زمین محدود است و پس از تمام شدن زمین‌ها توسعه در شهرهای جدید چگونه امکان پذیر خواهد بود؟

وی با انتقاد به نحوه احداث شهرهای جدید گفت: زمین‌های بسیاری در بخش‌های مختلف فروخته شده است و بخشی از این زمین‌ها توسط ارگان‌ها و سازمان‌های مختلف خریداری شدند اما هیچ ساخت و سازی در آن انجام نشده است. مدیریت در ایجاد شهرهای جدید از ابتدای امر مشکل داشت و ناکارآمد بود و همچنان این ناکارآمدی ادامه دارد.

مسکن مهر برای شهرهای جدید یک شانس بود

این کارشناس مسکن با بیان این که مسکن مهر برای شهرهای جدید یک شانس بود، گفت: پیش از مسکن مهر، از آن‌جایی که زیرساخت‌هایی همچون راه، بیمارستان، درمانگاه، مدرسه در بسیاری از موارد در پایین‌ترین حد ممکن بود، این شهرها با استقبال چندانی از سوی متقاضیان مسکن روبرو نشدند. بعد از شروع طرح مسکن مهر در شهرهای جدید و اعتماد مردم به دولت، متقاضیان بسیاری در مسکن مهر ثبت نام و با تکمیل پروژه‌ها در این مناطق ساکن شدند.

وضعیت کنونی مسکن مهر در شهرهای جدید

یزدانی در پاسخ به این پرسش که وضعیت کنونی مسکن مهر در شهرهای جدید چگونه است، بیان کرد: اگر طرح مسکن مهر آغاز نمی‌شد شهرهای جدید پرند، پردیس، هشتگرد، اندیشه به این سرعت مسکونی نمی‌شدند. امروز مسکن مهر اندیشه تکمیل شده و افراد بسیاری در آن سکونت دارند، اما نمونه این پروژه‌ها در پرند و هشتگرد هنوز تکمیل نشده است.

وی در پاسخ به این پرسش که وضعیت تقاضای سکونت در شهرهای جدید را چگونه ارزیابی می‌کنید؟، گفت: بخش عمده‌ای از شهروندان ی نمی‌توانند خانه بخرند، بالای 80 درصد از این آمار مربوط به اقشار جوان جامعه است. دلیل رونق اجاره نشینی در سال جاری نیز همین امر است.به شکل کلی سکونتگاه‌های موجود جاذبه بیشتری دارند و در درجه دوم، شهرهای جدید مورد توجه متقاضیان خرید مسکن است. با سیاست‌هایی که دولت در دهه 70 اتخاذ کرد، از سال 1374 تا 1380 ، یک میلیون نفر خود به خود در حاشیه تهران ساکن شدند.

جوانان متقاضیان خرید مسکن در شهرهای جدید

این کارشناس مسکن در ادامه با بیان اینکه اقشار جوان متقاضی خرید مسکن در شهرهای جدید هستند، خاطرنشان کرد: جامعه حاشیه‌ای تهران، سنتی گراست و محدودیت‌های اجتماعی دارد و جوانان امروزی این رفتارها را نمی‌پسندند و اغلب گرایش به روابط همسایگی قوی ندارند و انتخاب شهرهای جدید در صورتی که امکانات رفاهی و شهری داشته باشد، گزینه جذاب‌تری برای آنهاست.

وی در پایان بیان کرد: در یک بررسی کلی و در مجموع جذبه نقاط سکونتی موجود در تهران بیشتر است به شرط اینکه شرایط برای شهروندان قابل تحمل باشد. جبر اقتصادی و محدودیت‌های اجتماعی متقاضیان مسکن را به سمت انتخاب مسکن در چهار شهر جدید سوق می‌دهد.