۰ نفر

اجاره خانه ۳۱درصد گران شد

۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۱۳:۴۲
کد خبر: 436598
اجاره خانه ۳۱درصد گران شد

متوسط افزایش اجاره‌بها تا ۳۱.۶ درصد برای خانوارهای که اجاره خود را تمدید کردند افزایش یافته است، این رقم در دو سال گذشته بالاترین حد رشد اجاره است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، بررسی تازه‌ترین آماری که مرکز آمار ایران در رابطه با شاخص قیمت اجاره بهای واحدهای مسکونی خانوارهای شهری منتشر کرد نشان می‌دهد که از زمستان ۱۳۹۶ تا زمستان سال گذشته متوسط افزایش اجاره‌بها بین ۱۶.۸ درصد تا ۳۱.۶ درصد متغییر بوده است که کمترین آن مربوط به زمستان ۱۳۹۶ می‌شود.

براساس این گزارش، متوسط افزایش اجاره بها برای خانوارهای که تمدید قرارداد داشته‌اند، در سال ۱۳۹۷ به ۱۷.۲ درصد در بهار، ۲۶.۳ درصد در تابستان، ۲۵.۴ پاییز و در روندی کاهشی به ۲۱ درصد در زمستان می‌رسد. اما در سال ۱۳۹۸ اجاره‌بها افزایشی بوده و از ۲۷ درصد در بهار به ۲۷.۱ تابستان، ۳۱.۲ درصد پاییز و در نهایتا ۳۱.۶ درصد در زمستان می‌رسد.

همچنین بررسی وضعیت اجاره‌بها واحدهای مسکونی در مناطق شهری بیانگر آن است که در زمستان سال گذشته شاخص قیمت به ۱۶۹.۳ رسیده که نسبت به فصل مشابه سال قبل ۴ درصد افزایش یافته است.

وضعیت اجاره در استان‌ها

در زمستان گذشته این فصل بیشترین نرخ تورم فصلی به استان سمنان با ٧.٧ درصد افزایش و کمترین آن به استان آذربایجان غربی با ٠.٦ درصد افزایش اختصاص دارد. درصد تغییرات شاخص قیمت اجاره بها نسبت به فصل مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه)، ٢٢.٩ درصد است که نسبت به پاییز ١٣٩٨(٢١.٦ درصد)، ١.٣ واحد درصد افزایش دارد.

اما بیشترین نرخ تورم نقطه به نقطه مربوط به استان لرستان با ٣٥.٧ درصد افزایش و کمترین آن مربوط به استان آذربایجان غربی با ٩.٤ درصد افزایش است. به عبارتی خانوارهای استان لرستان به طور متوسط ١٢.٨  درصد بیشتر از میانگین کل کشور و خانوارهای استان آذربایجان غربی  ١٣.٥  درصد کمتر از میانگین کل کشور در بخش اجاره بها هزینه کرده‌اند.