۰ نفر

یک کارشناس هوایی در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین مطرح کرد؛

افزایش ضریب اشغال در سفرهای هوایی/ فاصله‌گذاری اجتماعی در هواپیما رعایت می‌شود؟

۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۱۵:۴۰
کد خبر: 436369
افزایش ضریب اشغال در سفرهای هوایی/ فاصله‌گذاری اجتماعی در هواپیما رعایت می‌شود؟

یک کارشناس حمل و نقل هوایی با اشاره به اینکه شرکت‌های هوایی در ایران به خاطر مجموعه مشکلات از جمله تحریم، اوضاع خوبی ندارند به رعایت پروتکل‌های مربوط به مقابله با کرونا اشاره و خاطرنشان کرد: در کابین هواپیما سعی می‌شود برای مردم شرایط روی زمین فراهم شود، به همین دلیل امکان شیوع ویروس کرونا وجود دارد.

اقتصادآنلاین - محبوبه قرمزچشمه؛ محمود مهران پور ، کارشناس هوایی در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین درباره چگونگی رعایت فاصله ‌گذاری اجتماعی در هواپیما اظهار کرد: ضریب اشغال هواپیما در پیش‌گیری از شیوع کرونا از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. ضریب اشغال یک هواپیما یعنی میزان مسافری که در یک مسیر پروازی صندلی‌ها را اشغال می‌کنند. در فروردین ماه ۹۹ضریب اشغال پروازهای داخلی ۵۰ درصد بود. امروز این ضریب اشغال در برخی خطوط هوایی همچون تهران- مشهد به ۹۵ تا ۱۰۰درصد رسیده است. 

وی در پاسخ به این پرسش که آیا آنچنان که عنوان می‌شود در هواپیما به خاطر شرایط خاص ، نیازی به فاصله‌گذاری اجتماعی در بین مسافران نیست؟، گفت: خیر، تمام مطالبی که در مورد تفاوت شرایط داخل کابین هواپیما با سایر محیط‌های سربسته گفته شده، درست نیست.در کابین هواپیما نیز سعی می‌شود برای مردم شرایط روی زمین با همان میزان اکسیژن فراهم شود به همین دلیل امکان شیوع ویروس کرونا وجود دارد. 

وی در ادامه افزود: بر اساس پروتکل‌هایی که وجود دارد، ستاد مبارزه با کرونا مسافران را قبل از ورود به هواپیما تب سنجی می‌کند، صندلی‌ها و کابین هواپیما ضد عفونی می‌شود اما این اقدامات به این معنی نیست که امکان شیوع کرونا بین مسافرانی که در فاصله بسیار نزدیک به هم نشسته‌اند، وجود ندارد.

 این کارشناس هوایی در ادامه تصریح کرد: در سراسر دنیا بیش از ۸۵ درصد از هواپیماها هیچ پروازی ندارند، در حالی که باید به شکل دوره‌ای در زمان بندی‌های خاص، هواپیما بررسی فنی شود و این موضوع هزینه در بر دارد.

مهران پور خاطر نشان کرد: شرکت‌های هوایی در ایران نیز به خاطر مجموعه مشکلات از جمله تحریم، اوضاع خوبی ندارند. برخی ایرلاین‌ها برای مقابله با مشکلات، از دولت کمک‌های مالی دریافت می‌کنند. این شرایط در ایرلاین‌های ایران وجود ندارد چرا که  دولت به دلیل محدودیت بودجه و مشکلات مالی ، اولویت‌های مهم‌تری از توجه به ایرلاین‌ها دارد.

بر اساس این گزارش پیش‌تر رضا جعفرزاده، سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری در گفت‌وگویی با اقتصادآنلاین ضمن اشاره به پروتکل بین المللی اعلام کرده بود که با توجه به اینکه در هواپیما، هنگام اوج گیری و فرود، هوای داخل کابین هواپیما جابه‌جا می‌شود، فاصله‌گذاری اجتماعی در پرواز فایده‌ای ندارد و نمی‌تواند مانع شیوع ویروس کرونا شود به همین دلیل، سازمان جهانی هوانوردی در دستورالعمل‌های خود تاکید کرده باید از ورود مسافران ناقل و بیمار با اقداماتی نظیر تب سنجی به هواپیما جلوگیری شود.