۰ نفر

یک کارشناس مسکن در گفت‌و‌گو با اقتصادآنلاین مطرح کرد؛

کوچ سرمایه‌ها از بازار مسکن به بورس/تعدیل قیمت مسکن به شرط موفقیت بازار سرمایه

۳ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۱۲:۴۴
کد خبر: 433481
کوچ سرمایه‌ها از بازار مسکن به بورس/تعدیل قیمت مسکن به شرط موفقیت بازار سرمایه

یک کارشناس مسکن با بیان اینکه تحولات بازار مسکن تابعی از عملکردها و شاخص‌های مختلف از جمله بورس است، تصریح‌کرد: بازار مسکن اکنون در یک رکود نسبتا پایدار به سر می‌برد، اگر بورس با همین سرعتی که سرمایه‌ها را جذب می‌کند، پیش رود، شاهد ادامه رکود بازار مسکن و تعدیل قیمت در سال 99 خواهیم بود.

اقتصاد آنلاین- محبوبه قرمزچشمه؛ سید محمود فاطمی عقدا، کارشناس بازار مسکن در گفت‌و‌گو با اقتصاد آنلاین اظهار کرد: اگر دولت برنامه‌های مسکنی خود را به شکل کامل پیش ببرد، افزایش قیمت در مسکن 99 نخواهیم داشت، از جمله این برنامه‌ها عمل به تعهدات در زمینه تامین مسکن برای گروه‌های هدف در قالب اقدام ملی مسکن، تکمیل واحدهای مسکن مهر است.

رئیس اسبق مرکز تحقیقات مسکن وزارت راه و شهرسازی در ادامه تصریح کرد: اگر زیرساخت‌ها تکمیل شود و طرح‌های مسکنی  طی زمان بندی اعلام شده، اتمام و تحویل متقاضیان مسکن شود، فشار نیاز به مسکن جذب می‌شود. این رفع نیاز در کنترل و تعدیل قیمت مسکن 99 موثر است. حال اگر به هر دلیلی به تعهدات مسکنی دولت عمل نشود، با توجه به نیاز انباشته مسکن، تقاضا افزایش خواهد یافت.

وی در ادامه با اشاره به تاثیر بازار سرمایه بر بازار مسکن افزود: بازار مسکن در ایران بازاری سودآور است که در اذهان عموم، ریسک شکست، سخت در آن وجود ندارد. در مقابل، بازار سرمایه بازاری جوان و پر ریسک است. با این حال میزان تقاضا برای حضور در بازار سرمایه بسیار بالاست. این بازار توانایی دارد روند عملکرد بازار را برعکس کند، به شکلی که سرمایه گذاران بازار مسکن، ساختمان‌های خود را فروخته و در بازار سرمایه، سرمایه گذاری کنند.

 فاطمی عقدا گفت: اگر بازار سرمایه با شکست مواجه شود، سرمایه‌ها از بازار سرمایه خارج و به سمت بازار‌هایی از جمله بازار مسکن سرازیر می‌شوند که افزایش قیمت مسکن را در پی خواهد آورد.

وی افزود: بازار سرمایه اگر بازار مطمئن و امنی برای سرمایه‌گذاری باشد، سرمایه‌های بیشتری از بازار مسکن به سمت آن می‌رود، دولت می‌تواند با ارائه پروژه و طرح‌های مطمئن در بورس و مواظبت از آن،سرمایه‌ها را به خود جذب کند. این پروژه‌ها می‌تواند با طراحی بسیار خوب برای گسترش و توسعه بازار سرمایه انجام شود. اشتغال، فعال‌سازی صنایع و بازسازی نقاط ضعف در بورس اجرایی است اما عزم و اراده جدی می‌طلبد.

این کارشناس بازار مسکن در ادامه بیان کرد: چند نکته مهم در ارتباط با موفقیت بازار سرمایه وجود دارد، اول اینکه بتوان از عرضه سهام پر ریسک و سفته بازی در بازار سرمایه جلوگیری به عمل آورد. دوم، سهام به قیمت واقعی به فروش برسد. سوم، جلوی سوداگری در بازار سرمایه گرفته شود. چهارم قیمت‌ها واقعی و به سمت توسعه همان شرکت برود. پنجم، دولت سهام شرکت‌های خوب، بزرگ و با سوددهی عالی را در بورس عرضه کند.

فاطمی عقدا در پایان خاطر نشان کرد: با اجرای این روش‌ها بازار سرمایه برای سرمایه‌گذاری امن می‌شود و سرمایه‌ها از بازارهایی همچون طلا، سکه، دلار و از همه مهمتر مسکن به سمت بازار سرمایه حرکت می‌کنند. با این حرکت اقتصاد رونق می‌یابد و بخش مسکن را که همواره نگرانی جدی افزایش قیمت آن، یکی از دغدغه‌های مردم و مسئولان است، از جذابیت سرمایه‌گذاری خارج می‌شود.