۰ نفر

رشد تولید مسکن در 98

۱ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۱:۱۸
کد خبر: 432746
رشد تولید مسکن در 98

وزیر راه و شهرسازی ضمن تشریح آخرین وضعیت مسکن ملی تهران سر، از کاهش 60درصدی ترانزیت جاده ای به دلیل کرونا و نحوه تکمیل آزادراه تهران-شمال گفت.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، وزیر راه و شهرسازی در برنامه نگاه یک اظهار داشت: در ستاد ملی مقابله با کرونا به ما دستور دادند از ناوگان بین شهری در ساعات پر تقاضا در خط های داخلی استفاده شود همچنین نیروهای مسلح اتوبوس های خود را در خط های درون شهری استفاده کنند.

هدف گذاری تکمیل یک باند از منطقه ۲ آزادراه تهران شمال

وزیر راه و شهرسازی درباره آزادراه تهران-شمال بیان کرد: هر دولتی که سر کار می‌آید دو موضوع سازندگی و رفاه و امنیت اجتماعی را در اولویت خود دارد، کار آزادراه تهران-شمال هم از اوایل دهه ۷۰ شروع شد و همواره دو رویکرد برای آن متصور بود که یکی جذب سرمایه گذار خارجی و دیگری ساخت از محل منابع داخلی بود.

اسلامی ادامه داد: منطقه یک آزادراه تهران-شمال در این دولت تکمیل شد و با احداث این ۳۲ کیلومتر مسیر، تهران تا چالوس 60 کیلومتر کاهش یافت.

وی بیان کرد: آزادراه تهران-شمال جاده ای استاندارد، مدرن و هوشمند است این آزادراه چهار خطه عملیاتی و دو خط اضطرار دارد و رئیس جمهور توجه ویژه‌ای به این پروژه داشت.

اسلامی افزود: این پروژه از سال ۸۴ تا ۹۲ که در دست شرکت خارجی بود فقط ۹ درصد پیشرفت فیزیکی داشت و در شش و نیم سال اخیر به ۱۰۰ درصد پیشرفت فیزیکی رسید تا تکمیل و تحویل مردم شد.

ساخت مناطق ۲ و ۳ آزادراه تهران شمال ۱۵ هزار میلیارد تومان اعتبار می‌خواهد

اسلامی اظهار داشت: طویل ترین تونل جاده ای کشور در منطقه ۲ آزادراه تهران- شمال به طول شش و نیم کیلومتر وجود دارد.

وی افزود: مقرر شده است یک باند رفت آزادراه در منطقه ۲ با ۲ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان اعتبار ساخته شود و باند برگشت جاده موجود کندوان باشد که پیش‌بینی می‌کنیم این پروژه تا پایان عمر دولت به سرانجام برسد.

اسلامی افزود: برای ساخت منطقه ۳ نیازمند جذب سرمایه گذار هستیم و منطقه چهار آزادراه هم در دولت قبل افتتاح شد.

وزیر راه و شهرسازی افزود: البته از سال قبل یک کار ضربتی را آغاز کردیم تا از مرزن آباد تا گ دزدبن در محور کندوان چهار خطه کنیم.

وی گفت: در مرزن آباد ترافیک داریم و پلیس وقتی این جاده را یکطرفه می کند برای روستاییان حاشیه مسیر مشکل ایجاد می شود ما ۱۵ کیلومتر باند دوم ایجاد می کنیم که ۷ کیلومتر آن فعال است و پیش‌بینی می‌کنیم کل مسیر تا پایان امسال به پایان برسد.

هدف گذاری ساخت ۵۸۰ کیلومتر آزادراه و ۷۴۷ کیلومتر بزرگراه در سال جهش تولید

وزیر راه و شهرسازی در تشریح برنامه‌های سال جهش تولید در وزارت راه و شهرسازی اظهار داشت: برنامه‌ریزی کرده‌ایم تا پایان امسال ۵۸۰ کیلومتر آزادراه به آزادراه های کشور اضافه شود این در حالی است که در سال گذشته ۶۰ کیلومتر آزادراه ساخته شد؛ ۲۴۴۰ کیلومتر آزادراه داریم و با ۶۰۰ کیلومتر آزادراه فعلی در واقع ۲۵ درصد طول آزادراه‌ها افزایش می‌یابد.

اسلامی افزود: همچنین برنامه‌ریزی شده است امسال ۷۴۷ کیلومتر بزرگراه بزرگراه‌های کشور اضافه شود.

وی افزود: در سال جاری ۲ هزار کیلومتر راه روستایی آسفالت نیز اضافه می شود.

۱۶ بیمارستان تا پایان دولت تحویل می شود

اسلامی بیان کرد: در این دولت ۶۶ بیمارستان تحویل دادیم و تا پایان دولت ۱۶ بیمارستان دیگر هم تحویل می شود.

 احداث ۴۰۰ کیلومتر خطوط دوم ریلی تا پایان سال 

وزیر راه و شهرسازی گفت: تا پایان امسال ۴۰۰ کیلومتر خط دوم ریلی به خطوط ریلی کشور اضافه می‌شود.

وی افزود حداقل ۴۰۰ و حداکثر ۱۰۰۰ کیلومتر خط آهن تا پایان دولت افتتاح می‌کنیم.

وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: پارسال ۷۸۰ دستگاه واگن باری و مسافری و لکوموتیو تولید داخل تحویل شرکت های بهره بردار شد و امسال نیز ۲ هزار دستگاه ناوگان تحویل بهره‌برداران می‌شود.

وی تاکید کرد: تامین اعتبار این موارد در قالب بودجه مصوب در لایحه ۹۹ دیده شده است.

وی با بیان اینکه تامین منابع یکی از نکات اصلی است گفت: اگر بتوانیم بحث سهام پروژه را فعال کنیم تا از طریق فروش سهام پروژه هایی نظیر آزادراه ها را توسعه دهیم بار از دوش دولت برداشته شده و به اوراق مشارکت منتقل می شود.

کاهش ۶۰ درصدی ترانزیت جاده ای و افزایش ۱۰ درصدی ترانزیت ریلی در شیوع کرونا

وزیر راه و شهرسازی گفت: بسیاری از کشورها خصوصاً در بخش حمل و نقل از کرونا آسیب دیده اند و در حال حاضر از ۲۳ پایانه مرزی با کشورهای همسایه ۱۱ پایان ما فعال است و تردد بازرگانی و تجاری دارد.

وی افزود: از دو مرز ریلی در حال حاضر یک مرز ریلی فعال است در ۳ پایانه مرزی تردد کامیون برقرار است و در بقیه پایانه‌ها بار از کامیون به کامیون دیگر جابه جا می‌شود.

وی با اشاره به کاهش ۶۰ درصدی ترانزیت زمینی متاثر از کرونا گفت: در بخش ریلی ۱۰ تا ۱۵ درصد افزایش ترانزیت داریم و همچنین در بخش دریایی تخلیه و بارگیری ۶۰ درصد افزایش یافته است و حمل بار از بنادر در نوروز ۹۹ میزان ۹ درصد رشد داشته است.

برنامه گسترش تعاملات بین المللی

اسلامی با اشاره به برنامه گسترش تعاملات بین المللی گفت: در همین فضا ما با مزاحمت های استکبار مواجه هستیم به عنوان مثال آنها اجلاس خط لاجورد را دنبال می‌کنند و دنبال ضربه به منافع ما هستند و سعی در تحریک کشورها علیه ما دارند.

وی افزود: ما از طریق سفرا، ارتباطات انجمن ها و تماس های خودم با وزرای کشورهای دیگر، سعی کردیم ارتباطات را برای تعاملات ترانزیت حفظ کنیم.

وی همچنین افزود: در این مدت بیش از ۱۲۰۰ کامیون ایرانی که در اروپا و آسیای میانه بار ترانزیتی صادراتی داشتند به دلیل شیوع کرونا در دنیا، گرفتار شده بودند و رایزنی های متعدد انجام شد تا این ها را برگردانیم.

افزایش ظرفیت بنادر

وزیر راه و شهرسازی گفت: در توسعه بنادر ظرفیت بنادر ما به ۲۵۰ میلیون تن در سال رسیده است؛ در سال ۹۷ رقم ۱۳۴ میلیون تن بار در بنادر جابه‌جا شد و از سال ۹۸ این رقم به ۱۴۷ میلیون تومان رسید که این ناشی از تحرکات بین المللی و افزایش ظرفیت بنادر است.

اسلامی ادامه داد: در بندر چابهار همین روز گذشته ۷ کشتی کالاهای اساسی پهلوگیری کرد در سال ۹۶ در بندر چابهار ۹۷۰ هزار تن تخت و بارگیری کالا داشتیم که در ۹۸ به سه میلیون تن رسید.

آسیب سیل به 10 هزار کیلومتر از راهها در سیستان و بلوچستان و کرمان

وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: در سیل اخیر ۱۰ هزار کیلومتر از راه های سیستان و بلوچستان و کرمان آسیب دید.فراوانی نعمت الهی معادلات محاسباتی میزان‌ آب و محفوظات مهندسی را به هم زد برخی از این پل ها در قدیم ساخته شده بود که به قول معروف ریشه ندارد در برخی مسیرها پل نداشتیم و آبنما بود که باید پل ساخته شود.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: از پارسال تا امروز در این دو استان فقط ترمیم و بازگشایی مسیر را انجام داده ایم و در همه این ایام سیل و بحران داشتیم، برآورد خسارات سیلاب را به ستاد بحران کشور داده‌ایم تا به سازمان برنامه و بودجه بدهد و بودجه اختصاص یابد.

وی ادامه داد در هفته ای که گذشت با ۱۱ حادثه طبیعی نظیر سیل و زلزله، طوفان، برف و بوران، مه گرفتگی، ریزش کوه، لغزش کوه و همه چیز غیر از آتشفشان مواجه بودیم و این در شرایط کرونا رخ داد.

علت بروز سیل در تفرجگاه حاشیه پرند

اسلامی درباره آبگرفتگی در شهر جدید پرند گفت: یک منطقه تفرجگاهی در ضلع غربی شهر جدید پرند است که پیش از این به درخواست شورای اداری و ستاد کرونا شهرستان، مقرر شد مسیر را ببندند تا مردم در شیوع کرونا به طبیعت نروند.

وی افزود: آب باید از دره در آن حاشیه عبور می کرد و با وجود احداث خاکریز ها، برخی مردم با ماشین به آن طرف خاکریز رفته بودند آب در مسیر خود از آن در عبور کرده بود ولی خسارتی وارد نکرد.

اسلامی با اشاره به احداث پارک در کنار آن دره گفت: مسیر رودخانه با دیواره سنگی در حاشیه این پارک در نظر گرفته شده بود تا مشکلی از نظر سیلاب رخ ندهد.

 رشد تولید مسکن در سال ۹۸

اسلامی اظهار داشت: اگر آمارها در تولید مسکن به سالی ۷۰۰ هزار واحد برسد سال خوبی است اما اغلب سال‌ها از ۳۰۰ هزار واحد تجاوز نکرده است.

وی ادامه داد: در سال ۹۸ درصدی رشد در تولید مسکن داشتیم.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به طرح مسکن ملی گفت: امسال در طرح مسکن ملی برنامه ریزی شده است که ۴۰۰ هزار واحد تا پایان سال تحویل شود.

وی درباره ثبت نام جدید طرح مسکن ملی گفت: اگر در غربالگری جدید ریزش‌ها زیاد باشد باز ثبت نام جدید انجام می دهیم ما در ثبت نام اول ۵۵ درصد ریزش داشتیم و در برخی شهرها هم تا ۶۵ درصد ریزش در غربالگری انجام شد.

در مسکن ملی تهرانسر باید جنس مشارکت احصا شود

اسلامی درباره مسکن ملی تهرانسر گفت: مسکن ملی تهرانسر نیز در طرح اقدام ملی مسکن است این قراردادی متفاوت بود؛ در طرح مسکن ملی یا ما مشارکت میکنیم بنابراین نوعی وضعیت حاکم است و اگر ما مشارکت نکنیم وضعیتی دیگر حاکم است.

وی بیان کرد: قرارداد ما در تهرانسر از جنس قرارداد مشارکتی است که باید جنس مشارکت در بیاید.

آخرین وضعیت تسهیلات بانکها برای مسکن ملی

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه تسهیلات دولت برای مسکن همین وام ۱۸ درصد است، گفت بانک مرکزی به ۱۲ بانک برای تسهیلات سهمیه داده است و بانک ها ۲۰ درصد سقف تسهیلات خود را باید به مسکن بدهند.

وی اضافه کرد: رقم این تسهیلات بیست هزار میلیارد تومان است که ۱۲ هزار میلیارد تومان آن مربوط به بانک مسکن بود و ۸ هزار میلیارد تومان آن مربوط به ۱۰ بانک دیگر بود که سه تا چهار بانک اعلام آمادگی کردند.

کارت اعتباری مصالح ساختمانی عملیاتی شده است

اسلامی درباره کارت اعتباری مصالح ساختمانی گفت: پروتکل کارت اعتباری مصالح ساختمانی ابلاغ شده است بازار تهاتر ایرانیان معاهده دارد و در حال حاضر عملیات ای است و مردم اگر زمین تحویل بگیرند می توانند مساله آن را از این محل تحویل بگیرند.