۰ نفر

یک کارشناس مسکن در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین؛

کارنامه ضعیف دولت در بخش مسکن/ کرونا قیمت‌ها را مهار کرد

۳۱ فروردین ۱۳۹۹، ۱۱:۳۰
کد خبر: 432551
کارنامه ضعیف دولت در بخش مسکن/ کرونا قیمت‌ها را مهار کرد

یک کارشناس مسکن با انتقاده از کارنامه ضعیف دولت در بخش مسکن، خاطرنشان کرد: در راستای طرح اقدام ملی مسکن پیشنهاد ساخت دومیلیون واحد مسکونی طی یک سال به دولت داده شده اما با مخالفت روبه رو شدیم.

اقتصاد آنلاین – محبوبه قرمزچشمه؛ مجتبی بیگدلی، رئیس انجمن انبوه سازان مسکن و ساختمان کشور در گفت‌وگو با اقتصاد آنلاین اظهار کرد: رهن و اجاره در هیچ جای دنیا همچون ایران نیست، شاید در برخی موارد کرایه سه ماه یک آپارتمان در روز اول سکونت گرفته شود اما هیچ پولی به عنوان رهن گرفته نمی‌شود. بررسی بازار رهن و اجاره در ایران نشان می‌دهد  در برخی مناطق شمالی تهران آپارتمان‌ها با قیمت‌های بسیار بالا و غیر قابل تصور رهن داده می‌شود.

وی در ادامه گفت: در اواخر سال ۹۸ نرخ رهن و اجاره تا ۴۰ درصد نیز در برخی از مناطق تهران افزایش یافت؛ این میزان افزایش نرخ اجاره،  وحشتناک و فاجعه است. شیوع کرونا به شکل مصنوعی قیمت مسکن و اجاره بها را مهار کرد.

بیگدلی افزود: سالانه نزدیک به ۸۰۰ هزار نفر به طور متوسط ازدواج می‌کنند و در حدود یک میلیون نفر به متقاضیان خرید مسکن اضافه می‌شود.

 رئیس انجمن انبوه سازان مسکن و ساختمان کشور ایران در بین ۱۹۰ کشور دنیا جزء ۷ کشوری است که بالاترین نرخ سود تسهیلات بانکی، گران‌ترین نرخ مسکن، گران‌ترین نرخ اجاره بها را دارد، تصریح کرد: یکی از مهم‌ترین چالش‌های امروز تولیدکنندگان مسکن هزینه‌های مربوط به نظام مهندسی، پروانه ساخت و مجوزهای این چنینی است، در صنعت ساختمان ایران بالاترین هزینه‌های ساخت مسکن  مربوط به دریافت پروانه ساختمانی است.

بیگدلی گفت: هزینه مجوز ساخت و هزینه نظام مهندسی ساخت‌وساز در محله‌های پایین تر از انقلاب به اندازه کل هزینه فرآیند اداری ساخت‌وساز در برخی کشورهای دیگر است و هزینه‌های اداری کل بنای یک ساختمان در ایران برابر با هزینه کل فرآیند ساخت‌وساز مسکن در برخی کشورهاست.

وی در ادامه گفت: تولید مسکن کار بسیار مشکلی است و تولیدکنندگان را مستهلک می‌کند، نظام مهندسی و شهرداری در بسیاری از کشورها با تولید‌کنندگان مسکن همکاری خوبی دارند. ذهنیت نسبت به تولید‌کنندگان مسکن بسیار مثبت است و تلاش برای افزایش تولید مسکن و کاهش نرخ تولید  مسکن است.

این کارشناس مسکن با بیان این که صنعت ساختمان مولد‌ترین صنعت کشور است، گفت: امروز مسکن گران‌ترین محصول در سبد نیاز خانوار یک ایرانی است.

رئیس انجمن انبوه سازان مسکن و ساختمان کشور با اعتراض به عملکرد نهاد‌های نظارتی مسکن گفت: نظام مهندسی و شهرداری‌ها در ایران به هیچ عنوان اعتقادی به حمایت از تولید مسکن ندارند. هزینه‌های سرسام آوری که به سازندگان مسکن تحمیل می‌کنند یکی از عوامل مهم افزایش نرخ تمام شده مسکن است. این افزایش نرخ بر روی نرخ اجاره نیز تاثیر می‌گذارد.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: به گردش درآمدن صنعت ساخت‌وساز، فعال شدن یک هزار و ۲۰۰ گروه شغلی را با خود همراه دارد. دولت روحانی تا کنون کارنامه ضعیفی در صنعت ساخت‌وساز از خود نشان داده است که به شکل مستقیم و غیر مستقیم بر اشتغال در ایران تاثیر می گذارد.

 بیگدلی در ادامه با اشاره به طرح اقدام ملی مسکن گفت: در راستای طرح اقدام ملی مسکن یک پروژه به دولت معرفی کردیم و ضمن آن اعلام کردیم انبوه سازان طی یک سال  تعهد می دهند ۲ میلیون واحد مسکن را تولید و به متقاضیان خرید  مسکن تحویل دهند. در این پروژه اعلام کردیم که در ساخت و تولید مسکن حتی یک ریال کمک از دولت نمی‌خواهیم. دولت تنها با اختیاراتی که دارد روند اداری و کاغذ بازی هایی همچون برق، آب، ثبت اسناد را برای ما تسهیل کند.

رئیس انجمن انبوه سازان مسکن و ساختمان کشور گفت: این طرح متاسفانه با موافقت دولت مواجه نشد. ما تولید‌کننده هستیم و باز هم این پیشنهاد را به دولت عنوان می‌کنم که ما حاضر به انعقاد تفاهمنامه‌ای برای ساخت ۲ میلیون واحد مسکن در طول یک سال در قالب طرح اقدام ملی مسکن هستیم.