۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

اختلاف نظر تولیدکنندگان و سازندگان بر سر کیفیت سنگ نما

۳۰ فروردین ۱۳۹۹، ۱۶:۴۷
کد خبر: 432317
اختلاف نظر تولیدکنندگان و سازندگان بر سر کیفیت سنگ نما

کمبود سنگ تزئینی با کیفیت ایرانی و وفور سنگ‌های درجه دو و سه، اعتراض معماران و سازندگان ساختمان را درپی داشته است این در حالی است که تولیدکنندگان پایین بودن کیفیت را رد می‌کنند.

اقتصادآنلاین - محبوبه قرمزچشمه؛ کمبود سنگ تزئینی با کیفیت ایرانی و وفور سنگ‌های درجه دو و سه، صدای اعتراض معماران و سازندگان ساختمان را در آورده است. از طرفی در بخش بالادستی نیز بسیاری از واحد‌های فرآوری سنگ تزئینی نیز در حالت نیمه تعطیل است و به کیفیت مواد اولیه اعتراض دارند.

به گفته احمد شریفی، رئیس انجمن سنگ، ۲ هزار و ۱۰۰ پروانه بهره‌برداری در بخش سنگ‌های تزئینی در کشور وجود دارد که ظرفیت اسمی استخراج سالیانه آنها حدود ۳۰ میلیون تن است. متاسفانه از این تعداد پروانه، فقط ۱۰۰۰ واحد فعال بوده و میزان تولید آنها حدود ۱۰ میلیون تن است. ۶ هزار و ۵۰۰ واحد فراوری سنگ تزئینی در کشور وجود دارد که ظرفیت تولید آنها حدود ۱۸۰ میلیون متر مربع است؛ با توجه به رکودی که در بازار ساخت‌وساز وجود دارد، فقط ۶۰ تا ۶۵ میلیون مترمربع سنگ تزئینی تولید می‌شود و از این میزان فراوری؛ حدود ۱۲ میلیون مترمربع آن صادر و مابقی آن در داخل مصرف می‌شود.

در این راستا یکی از فروشندگان سنگ نمای ساختمان در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین با اشاره به کیفیت پایین سنگ نما گفت: بخش عمده‌ای از سنگ‌های ایرانی که در بازار ساختمان وجود دارد، از کیفیت بسیار پایینی برخوردار است. این سنگ‌ها بعد از یک سال رنگ خود را از دست می‌دهد، شکنندگی بالایی دارد و نظر مشتریان را جلب نمی‌کند.

وی افزود: در حالی که ایران یکی از تولید‌کنندگان و صاحبان سنگ‌های با کیفیت درجه یک است، سنگ‌های با کیفیت ایرانی وجود ندارد و برای خرید سنگ نمای با کیفیت باید تن به خرید انواع سنگ تزئینی ایتالیایی بدهیم که با توجه به وارداتی بودن آن نرخ بسیار بالایی دارد.  

این فعال حوزه ساخت و ساز در ادامه گفت: وقتی از واحد‌های فرآوری سوال می‌کنیم چرا کیفیت سنگ‌های ایرانی پایین است، می‌گویند بخش عمده سنگ‌هایی که با ماده اولیه با کیفیت تولید می‌شود، به صادرات تعلق می‌گیرد به عبارت دیگر بیشتر سنگ‌هایی که به واحدهای فرآوری داخلی سپرده می‌شوند با درجه کیفیت ۲ و یا ۳ هستند، محصول نهایی این مواد اولیه هم به طور قطع سنگ‌های تزئینی با کیفیت پایین است.

یکی دیگر از فروشندگان عمده مصالح ساختمانی در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین تصریح کرد: مرجع حل مشکل کیفیت پایین سنگ نمای ساختمان در ایران، چه نهاد و یا وزارت خانه‌ای است؟ سال هاست ما با این مشکل مواجه هستیم، چرا تصمیمی اتخاذ نمی‌شود؟ 

در این زمینه مالک احمدی، نایب رئیس انجمن سنگ ایران در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین اظهار کرد: ایران منابع عظیم سنگ تزئینی دارد که سنگ نما نیز از جمله آن است.

وی افزود: کیفیت مواد اولیه این سنگ‌ها بسیار بالاست و محصول نهایی که از آن تولید می‌شوند نیز کیفیت بسیار بالایی دارد که قابل رقابت با انواع خارجی آن است.بخشی از این محصولات به کشورهای دیگر صادر می شود.

نایب رئیس انجمن سنگ ایران در پاسخ به این پرسش که دلیل مشکلات مربوط به سنگ‌های بی‌کیفیت در بازار ایران چیست؟، گفت: تولیدکنندگان سنگ‌های تزئینی مشکلی در زمینه تامین مواد اولیه مورد نیاز ندارند و بخشی که به خارج از کشور صادر می‌شود، از مازاد سنگ‌های مورد نیاز صنایع پایین دستی کشور است.