۰ نفر

نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین:

آپارتمان‌های ایران خیلی زود کلنگی می‌شود/ جلوی امضا فروشی سد شود

۱۹ فروردین ۱۳۹۹، ۱۱:۳۲
کد خبر: 429456
آپارتمان‌های ایران خیلی زود کلنگی می‌شود/ جلوی امضا فروشی سد شود

سازمان نظام مهندسی و شهرداری باید بیشتر برای نظارت زمان بگذراند. همه ابعاد رشد جمعیتی و تولید ساختمان باید در نظر گرفته شود و قوانین تصویب شده روی زمین نماند.

اقتصاد آنلاین - محبوبه قرمزچشمه؛ متقاضیان خرید مسکن، تنها ظاهر یک ساختمان را می‌بینند. در بسیاری از موارد کیفیت سازه تنها توسط متخصصین این امر قابل شناسایی است. امضاء فروشی یکی از چالش‌هایی است که در بازار ساخت و ساز وجود دارد و در نهایت گریبان متقاضیان خرید مسکن را خواهد گرفت.

حسام عقبایی، نائب رئیس اول اتحادیه صنف مشاوران املاک در گفت و گو با خبرنگار اقتصادآنلاین گفت: درست این است که پزشک و بازاری می‌تواند سرمایه‌های خود را وارد بازار مسکن  کند، اما اینکه خود متولی ساخت و ساز شوند، کاملا اشتباه است و با آن مخالف هستیم. باید تولید ساختمان در کشور به شکل کاملا تخصصی  انجام شود.

وی در ادامه افزود:  ساخت و ساز باید با محوریت نظام مهندسی،  نظارت و امضای مهندسان انجام شود. در این میان پدیده امضاء فروشی مشکلاتی را ایجاد کرده و در پروسه ساخت و تکمیل ساختمان‌ها، استحکام ساختمان‌های تولید شده را تحت الشعاع قرار داده است. البته باید  این نکته را در نظر داشت که در امضاء فروشی‌ها، ما همه نظام مهندسی را محکوم ‌نمی‌کنیم چرا که عمده مهندسین متبحر و با وجدان هستند و بخشی که سلامت و جان مردم را به مخاطره می‌اندازند، باید پاسخ‌گو باشند.

امضاء فروشی و عدم نظارت دقیق بر نحوه عملکرد مهندسین، دو  معضل اساسی است که موجب کاهش عمر ساختمان می‌شود و سازه‌هایی با عمر کمتر از 20 سال تبدیل به سازه‌های کلنگی می‌شوند.

وی افزود: باید نظارت‌ها بر ساختمان سازی، دقیق‌تر باشد، در عین این که خود سازنده‌ها در اجرای پروژه‌های مسکنی احساس مسئولیت می‌کند.

در مجموع نظارت مجلس شورای اسلامی که در راس نظارت‌ها قرار دارد، باید دقیق باشد تا فعالیت‌های ساختمانی درست و بر اساس قانون اجرا شود. این انجام درست اقدامات موجب می‌شود، ریل گذاری تولید مسکن به درستی انجام شود و تولید به سمت‌و‌سویی برود که کمیت و کیفیت تولید مسکن هر دو در یک توازن درست اجرایی شود.

عقبایی در ادامه گفت: ترغیب و توجیه و تولید مسکن باید به سمت سازه‌های با عمر بالا باشد، وقتی سازه‌ها از کیفیت لازم برخوردار نباشند، در مواجه با حوادث طبیعی مثل سیل و زلزله هم مشکلات بسیاری را ایجاد می‌کنند، مشکلی بر مشکلات پیشین می‌افزایند و دغدغه مدیریت شهری را بالا می‌برند.

وی در نهایت خاطر نشان کرد: باید مسئولین به خصوص رئیس سازمان نظام مهندسی و شهرداری بیشتر زمان بگذارند و بر نحوه ساخت و سازها نظارت کنند. تمام ابعاد رشد جمعیتی و تولید ساختمان را در نظر بگیرند.