۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

آورده متقاضی، تعیین‌کننده سرنوشت طرح اقدام ملی مسکن/ تکلیف متقاضیان مسکن بعد از 1400 چیست؟

۲۸ اسفند ۱۳۹۸، ۱۵:۳۱
کد خبر: 425748
آورده متقاضی، تعیین‌کننده سرنوشت طرح اقدام ملی مسکن/ تکلیف متقاضیان مسکن بعد از 1400 چیست؟

طرح اقدام ملی مسکن از آنجا آسیب‌پذیر است که اساس اصلی اجرای پروژه، آورده‌های متقاضیان است.

اقتصادآنلاینمحبوبه قرمزچشمه؛ طرح اقدام ملی مسکن، طرحی که توسط دولت روحانی کلید خورد، از سوی قشر متوسط جامعه مورد استقبال قرار گرفت. بر اساس وعده دولت تا پایان دوران ریاست جمهوری یعنی سال 1400، واحد های مسکونی تکمیل و به متقاضیان تحویل داده خواهد شد.

امکان عملیاتی شدن این طرح، موضوع مورد مناقشه بین کارشناسان مسکنی، اقتصاددان‌ها، مدیران ارشد دولتی است. برخی با اشاره به برنامه ها و ساختارهایی که طرح اقدام ملی مسکن بر آن بنا شده، اجرایی شدن آن را تا دو سال دیگر ممکن می دانند، در مقابل گروهی با اشاره به مشکلات تامین مالی این طرح، اجرایی شدن آن را رویا تلقی می کنند و  معتقدند تنها بخشی از آن با عنایت خاص اجرایی خواهد شد و مابقی به سرنوشت مسکن مهر دچار خواهد شد.

مهدی جعفر پیشه، رئیس هیات مدیره انجمن صنفی انبوه سازان مسکن و ساختمان اصفهان در ارتباط با اجرایی شدن طرح اقدام ملی مسکن به خبرنگار اقتصادآنلاین گفت: طرح اقدام ملی مسکن از آنجا آسیب پذیر است که دولت اساس  اصلی ساخت مسکن را بر اساس آورده های متقاضیان  طرح اقدام ملی مسکن قرار داده است.

متقاضیان بدحساب، عامل تاخیر در اجرای پروژه

وی در ادامه افزود: یک متقاضی  طرح اقدام ملی مسکن در مرحله اجرایی اقدام به ساخت مسکن، باید 30 میلیون تومان به شکل نقد پرداخت کند. اگر  به هر دلیلی توان پرداخت نداشته باشد، از این طرح حذف می شود.  در ادامه با اجرایی شدن گام به گام طرح، متقاضیان باید ماهانه بین یک میلیون تا دو و نیم میلیون تومان پرداختی داشته باشند. اگر این پرداختی ها به هر دلیلی با تعویق انجام شود و یا صورت نگیرد، طرح اقدام ملی مسکن پیش نخواهد رفت.

پیشرفت فیزیکی طرح، منوط به آورده متقاضیان است

وی افزود: پیشرفت فیزیکی این طرح منوط به آورده های متقاضیان است و افراد بد حساب و یا کسانی که خانه دار شدن، اولویت اول زندگی شان نیست، عامل تاخیر در تکمیل این پروژه ها هستند.

اجرایی شدن طرح اقدام ملی مسکن تا 1400 به یک شوخی یا رویا شبیه است

وی با بیان این که بر اساس شرایط موجود، طرح اقدام ملی به هیچ وجه تا 1400عملیاتی نمی شود، گفت: ما نیز امیدواریم طرح اقدام ملی مسکن اجرایی شود و از این موضوع خوشحال می شویم، اما اجرایی شدن آن تا سال 1400 به یک شوخی یا رویا شبیه است.  تا دو سال آینده تنها مقدمات اجرایی و بخشی از طرح اقدام ملی مسکن اجرایی خواهد شد.

وی در ادامه با اشاره به عنایت های خاص دولتی گفت: درصدی از  یک پروژه  خاص طرح اقدام ملی مسکن با عنایت های خاص دولتی  تا 1400 راه اندازی خواهد شد اما اینکه تمام پروژه طرح اقدام ملی مسکن اجرایی شود، با شناختی که از سیستم دولتی و مباحث تامین منابع دارم، خیر، اجرایی نمی شود.

وی در ادامه گفت: ساخت مسکن در قالب پروژه های 500 واحدی و بیشتر علاوه بر اینکه  نیاز به زیرساخت و تجهیزات زیربنایی از جمله آب، برق، گاز دارد، به تجهیزات روبنایی همچون مدرسه، مسجد، مراکز بهداشتی درمانی، مراکز خرید، فضای سبز نیز ، نیاز دارد و این در طول دوسال قطع به یقین در فضای شهری عملیاتی نمی شود.

بلاتکلیفی متقاضیان مسکن بعد از سال 1400

وی در ادامه با مقایسه طرح اقدام ملی مسکن با مسکن مهر گفت: سرمایه مردم در طرح مسکن مهر، آورده پایینی بود. احمدی نژاد در سخنرانی های خود در ارتباط با مسکن مهر گفته بود، کت خود را برای اجرای  اقدام ملی مسکن درآورده است یعنی خود به میدان آمده و برای اجرایی شدن آن به طور مستقیم نظارت دارد. در موضوعات  مربوط به ساخت و ساز از نظام مهندسی، بیمه، مالیات تا شهرداری تفاهم نامه ها و ابلاغیه های زیادی  صورت گرفت اما با اتمام ریاست جمهوری احمدی نژاد و تغییر رئیس جمهوری، این طرح ها از اولویت اولیه و اساسی دولت خارج شد.

رئیس هئیت مدیره انجمن صنفی انبوه سازان مسکن و ساختمان اصفهان گفت: امیدواریم با پایان 1400 و پایان دوره ریاست جمهوری روحانی،  به دلیل تحولاتی که در تصمیمات اساسی صورت می گیرد، شاهد بلاتکلیفی متقاضیان مسکن نباشیم.