۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

وضعیت متقاضیان در بازار با ثبات مسکن چگونه است؟/ دست کوتاه و خرما بر نخیل!

۲۲ اسفند ۱۳۹۸، ۱۶:۳۸
کد خبر: 424133
وضعیت متقاضیان در بازار با ثبات مسکن چگونه است؟/ دست کوتاه و خرما بر نخیل!

خبر روند نزولی قیمت مسکن در اوایل اسفند 98 بعد از شیوع کرونا، رسانه‌ای شد. مسئولان و مقامات دولتی با جملاتی که آغازگر آن کلماتی همچون خوشبختانه است، از رخداد کاهش قیمت مسکن یاد می‌کنند.

اقتصادآنلاین - محبوبه قرمزچشمه؛ علیرضا سرحدی، بازرس انجمن صنفی مهندسان ساختمان در گفت‌و‌گو با خبرنگار اقتصادآنلاین گفت: مردم عادی که از توان درآمدی متوسطی برخوردارند، توان خرید مسکن ندارند، وقتی رقم های اعلامی از توان خرید  مردم خارج باشد، مسکن هر قیمتی که گذاشته شود، خرید و فروشی انجام نمی‌شود. در دو سه ماه اخیر برآورد افزایش 10 تا 15 درصدی داشته ایم و افزایش شیب بسیار تندی تا اواخر بهمن ماه98 به خود گرفت. در اسفند 98 شیب قیمت مسکن با سرعت زیادی، نزولی شد. در حال حاضر قیمت مسکن دیگر ثابت شده است، اما آیا کسی می تواند آپارتمانی خریداری کند؟

نادر شوهانی، رئیس هیات مدیره انجمن صنفی انبوه سازان مسکن و ساختمان ایلام نیز در ارتباط با توان خرید مسکن توسط شهروندان گفت: قیمت مسکن  رشد بسیاری را تجربه کرده است. در حال حاضر قیمت های متفاوتی برای مسکن اعلام می شود. برخی قیمت مسکن را تا  6 میلیون تومان در ایلام عنوان می کنند، اما نکته مهم این است که  امکان خرید مسکن برای هیچ یک از اقشار ضعیف وجود ندارد .

«دست ما کوتاه و خرما بر نخیل» این بیت از شعر حضرت حافظ که اکنون تبدیل به یک ضرب المثل شده، حکایت این روزهای متقاضیان مسکن است. 

باید این پرسش را مطرح کرد که کاهش قیمت مسکن نسبت به چه زمانی؟ متوسط قیمت مسکن در مناطق متوسط تهران متری  20میلیون تومان است. تا این اعداد و ارقام اعلام می شود. نوک پیکان اعتراض به سمت خبرنگار می چرخد که شما با این اعلام ها به گرانی دامن می زنید، مقام مسئول شما فرض کنید متری 15 میلیون تومان، نه 10 میلیون تومان، نه 6 میلیون تومان تمام وخیرش را ببینید. 420 میلیون تومان، هزینه خرید یک آپارتمان با متراژ 70 متر و متری 6 میلیون تومان است. برای خرید یک آپارتمان با این قیمت چند سال و هر سال چقدر باید  پس انداز کرد تا بتوان یک مسکن خرید؟

متقاضیان خرید مسکن در این بازار، تنها تماشاگر بالا و پایین شدن قیمت ها هستند، هر از گاهی از قیمت ها سوال می کنند و بازار را رصد می کنند اما توان خرید مسکن ندارند.

شرایط سختی برا متقاضیان خرید مسکن حاکم است، سخن از کاهش قیمت مسکن متقاضیان را بیشتر عصبانی می کند، چرا که همچنان قیمت مسکن با جیب مردم ایران همخوانی ندارد.