۰ نفر

هوای اجاره‌نشین‌ها را داشته باشید

۲۰ اسفند ۱۳۹۸، ۶:۵۵
کد خبر: 423411
هوای اجاره‌نشین‌ها را داشته باشید

همه جا سخن از کرونا و پیامدهای آن برای شهروندان است. همه نگران هستند؛ نگرانی از سلامت خود و خانواده و هم‌میهنان تا نگرانی از آینده، مخصوصاً آینده شغلی. همه جا سخن از مشاغلی است که این روزها به‌خاطر کرونا یا دیگر وجود ندارد یا اینکه سطح درآمدزایی این مشاغل بسیار کاهش یافته است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، اما در این میان قشر بزرگی از جامعه سختی دوچندانی دارند، کسانی که این روزها درآمدی ندارند یا درآمد آنها کاهش یافته است اما همزمان مستأجر نیز هستند. فرقی نمی‌کند کسانی که خانه آنها اجاره ای است یا محل کسب و کارشان، اجاره دادن این روزها سخت است.

جنبش پویش‌ها

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با انتشار پیامی در صفحه اجتماعی توئیتر خود از هموطنان خواسته پویش احسان کرونایی را گسترش دهند. نخستین پیشنهاد وزیر ارشاد در این پویش، «‌پویش احسان مالکین» است. این روزها این خواسته از مالکان رو به افزایش است. در این فکر که اگر مستأجران زمان بیشتری برای پرداخت اجاره بها داشته باشند، چقدر به حال و روز آنها کمک می‌کند، وارد آسانسور می‌شوم. کاغذی با فونت درشت روی آیینه آسانسور چسبانده شده است: «ساکنان محترم برای انجام تعمیرات سالانه ساختمان هر واحد 300هزار تومان بپردازد...این هزینه شامل شارژ ماهانه نمی‌شود...» اگر چاره ای برای پرداخت اجاره بها نباشد اما حداقل می‌توان این هزینه‌ها را به تأخیر انداخت، مثلاً می‌توان تعمیرات غیرضروری را در ماه‌های آینده انجام داد و حتی هزینه شارژ نیز با تأخیر پرداخت شود. تا فشار مضاعف بر مستأجرانی که کارشان این روزها رونقی ندارد، وارد نشود.

مالکانی که هوای مستأجران را دارند

از مصطفی قلی خسروی، رئیس اتحادیه مشاوران املاک، در خصوص انتظاری که مستأجران این روزها از مالکان دارند، پرسیدیم. اینکه این انتظار نتیجه ای دارد؟ او در پاسخ گفت: «هیچ وقت چهره صاحبخانه‌های «خوب» را نتوانستیم به تصویر بکشیم. بسیاری از صاحبخانه‌ها اصول اخلاقی را رعایت می‌کنند.اما در ذهن ما همیشه معضل بین صاحبخانه و مستأجر نقش بسته است. در حالی که بسیاری از مالکان حتی به افزایش اجاره راغب نیستند. در حال حاضر هم در ذهن بسیاری از این مالکان دادن مهلت بیشتر برای پرداخت اجاره است.» رئیس اتحادیه مشاوران املاک می‌گوید: «مالک خوب همیشه هوای مستأجر را دارد. آنها نیز این را می‌دانند اگر رحم کنی به تو رحم می‌کنند. رحم و شفقت در این روزها باید بین شهروندان بیشتر شود که مالکان نیز جزو همین شهروندان هستند. ما نمی‌توانیم به مالکان بگوییم اجاره نگیرید، چون این خواسته غیر منطقی و غیرقانونی است، اما می‌توانیم این درخواست را داشته باشیم که در این شرایط تمدید اجاره بها با کمترین افزایش را مد نظر داشته باشند.»

پیشنهاد مشاوران

در صحبت با یکی از مشاوران املاک، او این پیشنهاد را مطرح می‌کند که «به خاطر شرایط حاکم بر بازارها و کاهش درآمد بسیاری از مشاغل، بسیاری از مستأجرین واحدهای مسکونی و تجاری قادر به پرداخت اجاره اسفند ماه خود نیستند و از آنجا که مشاوران املاک رابط بین موجر و مستأجر هستند می‌توانند به مالکان توصیه کنند که اگر مستأجران برای پرداخت اجاره بها مهلت بیشتری خواستند این فرصت را به مستأجران بدهند.» این مشاور املاک همچنین پیشنهاد می‌کند «مشاوران املاک نیز از مستأجرانی که این روزها برای بستن قرارداد اجاره به آنها مراجعه می‌کنند حق کمیسیون کمتری بگیرند.»

کمک به تولید

در حال حاضر شرایط مستأجران واحدهای تجاری و اداری سخت‌تر از مستأجران واحدهای مسکونی است. بسیاری از بازارها به‌دلیل شیوع کرونا تعطیل شده ومستأجران واحدهای تجاری درآمدی ندارند. این موضوع باعث تشدید کسادی بازار و کاهش درآمد‌ها شده است.  مهدی روانشادنیا، فعال بازار مسکن، در خصوص کسب و کار مستأجران واحدهای تجاری می‌گوید: در این شرایط، هر اقدامی که به فعالان اقتصادی کمک کند در بازار بمانند بسیار اهمیت دارد. او به تعویق افتادن زمان پرداخت اجاره بها را برای صاحبان کسب و کار فرصتی بسیار مناسب می‌داند.  به‌گفته روانشادنیا، «کاهش هر هزینه ای به بقای تولید‌کنندگان کمک می‌کند و صاحبان املاک تجاری می‌توانند این فرصت را برای صاحبان کسب و کارهایی که این روزها از رونق افتاده است، ایجاد کنند.» این فعال بازار مسکن می‌گوید: «مهلت دادن به مستأجران واحدهای تجاری برای پرداخت اجاره بهای اسفند و فروردین، تأثیرزیادی در کاهش هزینه‌های آنان دارد و این اقدام  در بلند مدت منافع مردم و تولید را تأمین می‌کند. تخفیف یا بخشودگی مالکان در دریافت اجاره واحدهای تجاری مخصوصاً برای واحدهای تجاری در برج‌ها و مجتمع‌های تجاری موضوعی مهم است. برج‌های تجاری برای رونق بیشتر نیاز به حضور مردم دارند. اگر مستأجران این واحدها کسب و کار را تعطیل کنند مالکان هم متضرر می‌شوند. اگر واحدهای یک مجتمع تجاری بسته باشد بعد از مدتی افت قیمت پیدا می‌کند و تعداد خریدارانش کاهش می‌یابد.» با توجه به اینکه رونق بازارها تا حد زیادی به قدرت خرید مردم وابسته است. اگر مالکان این روزها هوای مستأجران را داشته باشند در واقع این اقدام آنان اثر مستقیم و غیرمستقیمی در حفظ قدرت خرید مردم دارد که منفعت آن به تمام فعالان اقتصادی می‌رسد.