۰ نفر

در گفت و گو با اقتصادآنلاین عنوان شد؛

زمان؛ پاشنه آشیل طرح ملی مسکن/ دهک‌های پایین تنها نظاره‌گر برنامه‌های دولت هستند!

۱۴ بهمن ۱۳۹۸، ۱۶:۳۰
کد خبر: 414477
زمان؛ پاشنه آشیل طرح ملی مسکن/ دهک‌های پایین تنها نظاره‌گر برنامه‌های دولت هستند!

طرح ملی مسکن در سال۹۸ مطرح شد. در این طرح قرار است ۴۰۰هزار واحد مسکونی ایجاد شود. تاکنون بیش از ۲۴۰هزار واحد در شهرهای مختلف کشور و ۲۰هزار واحد در بافت‌های فرسوده ثبت‌نام کردند. که واجدین شرایط ۵۸درصد ثبت‌نام کننده‌ها هستند. به همه کسانی که در این سامانه ثبت‌نام کرده‌اند پیامکی مبنی بر ثبت ایشان در طرح ملی مسکن فرستاده شد تا برای پیگیری مراحل بعد یعنی تکمیل پرونده‌های خود و معرفی به بانک اقدام کنند.

اقتصاد آنلاین محبوبه قرمزچشمه؛ طرح ملی مسکن به عنوان طرحی جامع نظرات موافق و مخالف بسیاری را با خود به همراه دارد. برخی از فعالان حوزه مسکن و ساخت و ساز با اشاره به دیرهنگام بودن این طرح، معتقدند این طرح ملی نیست و فقط اقشار متوسط جامعه را شامل می شود و تا پایان ریاست جمهوری روحانی اجرایی نخواهد شد در مقابل کارشناسانی نیز هستند که معتقدند در قالب یک برنامه‌ریزی دقیق و هماهنگ، این طرح می‌تواند به ثمر بنشیند.

40 میلیون متر مربع زیربنا برای فاز یک پروژه طرح ملی مسکن

معاون وزیر راه و شهرسازی دیروز در حاشیه نمایشگاه بین المللی ساخت و ساز تهران از اهمیت طرح ملی مسکن سخن گفت و اشاره کرد دولت به دنبال این است که هرچه سریع تر این طرح اجرایی شود. محمودزاده اجرای طرح اقدام ملی مسکن را بسترسازی مناسبی برای جریان تولید پایدار مسکن سازی عنوان کرد و افزود: کاهش  قیمت تمام شده مسکن یکی از مهمترین دستاوردهای این طرح است. به شکل کلی بخش اول پروژه طرح ملی مسکن حدود ۴۰ میلیون مترمربع زیربنا احداث می‌شود، بیش از ۱۲۰ هزار میلیاردتومان گردش مالی دارد. این پروژه برای شرکت های پایین دستی اشتغال زایی خواهد کرد.

مفهومی به نام «زمان» در طرح ملی مسکن

نادر شوهانی، رئیس هیات مدیره انجمن صنفی انبوه سازان مسکن و ساختمان ایلام در گفت و گو با خبرنگار اقتصاد آنلاین با اشاره به اهمیت افزایش تولید مسکن در کشور گفت:  طرح ملی مسکن در کل طرح خوبی است. در اجرای طرح‌های این چنینی زمان از  اهمیت ویژه ای برخوردار است. امروز این طرح در حالی مطرح شده است که  دولت دوازدهم، فقط دو سال و تا  1400 سکان حکومت داری را برعهده دارد. این طرح باید در دوره اول یا  اوایل دوره دوم ریاست جمهوری عملیاتی می شد.

نادر شوهانی

وی با اشاره به عملکرد دولت ها در ایران گفت: متاسفانه هر دولتی که برسر کار می آید برنامه ها و روش های حکومت داری خاصی برای خود تدوین می کند و طرح های گذشته را ادامه نمی دهد. بنابراین طرح ها 4 یا 8 ساله تدوین می شود. همچنان که دولت آقای روحانی طرح مسکن مهر را ادامه نداد ، نباید انتظار داشته باشیم که دولت بعد از روحانی طرح ملی مسکن را ادامه دهد.

دهک های پایین در طرح ملی مسکن جایی ندارند

رئیس هیات مدیره انجمن صنفی انبوه سازان مسکن و ساختمان ایلام با بیان این که طرح ملی مسکن واقعا ملی نیست، افزود: در طرح ملی مسکن فرد باید بتواند ماهی در حدود یک میلیون و 500 هزار تومان قسط بدهد. با یک حساب سر انگشتی می بینم که دهک های پایین جامعه نمی توانند در این طرح شرکت کنند و تنها اقشار متوسط و بالای جامعه شامل این طرح می شوند.

شوهانی با اشاره به این موضوع که امکان عملیاتی شدن این طرح در مدت باقی مانده از دولت یازدهم دور به نظر می رسد، گفت: دولت روحانی باید طرح به این بزرگی را در طول حدود دو سال به نتیجه مطلوب برساند. این امر نیازمند یک برنامه دقیق و کاملی است امیدواریم دولت در زمان باقی مانده بتواند این طرح را اجرایی کند و بخشی از اقشار متوسط جامعه را صاحبخانه کند.

وی در آخر تصریح کرد: دولت باید نگاه ویژه ای به بخش مسکن داشته باشد نقش دولت باید تسهیل گری باشد و با یک برنامه ریزی دقیق موانع بر سر راه ساخت و ساز را بردارد.