۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می دهد؛

ماجرای سراتو ۱۵۰ میلیونی در کشورهای خلیج فارس / چرا قیمت خودروهای خارجی در ایران چند برابر کشورهای همسایه است؟

۸ اسفند ۱۴۰۱، ۱۰:۵۳
کد خبر: 703555
ماجرای سراتو ۱۵۰ میلیونی در کشورهای خلیج فارس / چرا قیمت خودروهای خارجی در ایران چند برابر کشورهای همسایه است؟

یک کارشناس خودرو درخصوص اختلاف قیمت میان خودروهای خارجی در ایران و کشورهای همسایه گفت که مسائل بازار، بالارفتن قیمت ارز، تورم، بی ارزش شدن پول ملی، عدم رقابت در بازار دست به دست هم داده تا قیمت خودرو در کشور به این مرحله اسفناک برسد.

اقتصادآنلاین – فاطمه جوادی؛ به تازگی رشیدی کوچی، نماینده مجلس مجدد به بحث واردات خودرو پرداخته است. او با بیان این که نقص در واردات خودرو متوجه دولت و وزارت صمت است، گفته است که خودروسازان داخلی توان تامین تقاضای انباشته ۴ میلیونی خودرو در ایران را ندارند و با توجه به تبدیل خودرو به کالای سرمایه‌ای، راه‌حل مشکل خودرو، واردات خودرو بدون محدودیت با تعرفه کم است.

او در همین گفت‌و‌گو اعلام کرده است سراتو ۱.۵ میلیاردی در ایران در حوزه خلیج فارس آن هم با دلار ۴۵ تا ۵۰ هزار تومانی و درهم ۱۲تا ۱۳ هزار تومانی ۱۲۰ تا ۱۵۰ میلیون تومان است. 

علاوه بر این هر چند وقت یکبار انتشار ویدیویی از مقایسه قیمت خودرو در ایران با کشورهای همسایه خبرساز می‌شود و سوالات و ابهاماتی را در ذهن مردم ایجاد می‌کند. گاهی شهروندان ایرانی ساکن خارج از کشور این ویدئوها را ضبط و منتشر می‌کنند و گاه چهره‌های معروف.

اخیرا محمد دلاوری، مجری تلویزیون ویدیویی منتشر کرده و با نشان دادن مدل خودروها، از قیمت خودرو در ترکیه و تفاوت آن با ایران می‌گوید. دلاوری می‌گوید ترکیه هم روی خودروها عوارض می‌‌گیرد و برای واردات‌اش گمرکی می‌گیرد، اما قیمت خودرو در آنجا به مراتب ارزان‌تر از ایران و تنوع‌اش بسیار بالاتر است.

همچنین این مجری تلویزیون با انتقاد از حضور گسترده خودروهای چینی در ایران می‌گوید «خواستم تبریک بگم که دارید کاری می‌کنید که داشتن یک خودروی ساده هم تبدیل به آرزو بشه برای ایرانی‌ها»

برای بررسی بیشتر این موضوع گفت‌و‌گویی با بابک صدرایی، کارشناس خودرو داشته‌ایم که به شرح ذیل است. 

صدرایی درخصوص صحبت‌های یک نماینده مجلس مبنی بر این که سراتو یک و نیم میلیاردی در ایران در کشورهای حاشیه خلیج فارس ۱۵۰ میلیون تومان است، گفت: سراتو کارکرده ۲۰۱۷- ۲۰۱۸ در ایران حدود دو میلیارد و پانصد تا هفتصد میلیون تومان است. سراتو ۲۰۲۳ را می‌توان در کشورهای منطقه بین ۱۵ تا ۲۵ هزار دلار براساس آپشن موتورها پیدا کرد که به پول ما در ایران یک چیزی میان ۷۵۰ میلیون تومان تا یک میلیارد و دویست تا سیصد میلیون تومان می‌شود. سراتو کارکرده مدل ۲۰۱۵- ۲۰۱۶ در کشورهای اطراف ۶ تا ۷ هزار دلار است. سراتو صد و پنجاه میلیونی که این نماینده گفته است، مدل‌های ۲۰۱۳- ۲۰۱۴ است که ۳ تا ۴ هزار دلار قیمت دارد. 

وی درخصوص وجود این اختلاف قیمت میان خودروهای خارجی در ایران و کشورهای همسایه گفت: ما یک بازار نرمال نیستیم، نه تنها در خودرو که در موارد دیگر نیز اگر به کشورهای اطراف نگاه ‌کنیم، وضعیت خیلی اسفناک است و قیمت‌ها غیرمنطقی است. برای مثال با پول یک بی ام و ۲۰۱۸ شما می‌توانید خارج از ایران یک رولزرویس فانتوم صفر کیلومتری بخرید که اصلا این دو قابل قیاس با یکدیگر نیستند. این یک مسئله اپیدمی است و به خاطر مسئله عرضه و تقاضا، محدودیت در تنوع محصولات و از مهم‌تر وضعیت نا‌به‌سامان اقتصادی کشور است. 

این کارشناس خودرو افزود: دلیل اصلی این وضعیت بی‌ثباتی پول ملی، تورم، کاهش ارزش پول ملی و جهش نرخ دلار است که سبب شده تا افراد زیادی به دنبال تبدیل سرمایه خود به کالا باشند و یک تقاضای کاذبی برای کالاهایی مانند خودرو ایجاد شود. اگر بخواهیم با کشورهای اطراف مقایسه کنیم، پایه پول ملی کدام کشور در مقایسه با قیمت دلار که ارز مرجع جهانی است، چندین برابر افت پیدا کرده است؟ چون خودرو در ایران به کالای سرمایه‌ای تبدیل شده، حتی از قیمت دلار جلوتر حرکت می‌کند. 

 صدرایی ادامه داد: شرایط کلی قیمت خودرو در ایران را حتی با این قیمت دلار ۵۴ هزار تومانی تبدیل کنید و به افراد خارج از ایران بگویید، فکر می‌کنند که دارید شوخی می‌کنید و اصلا باور نخواهند کرد. این مشکلات ریشه در مسائل بازار، بالارفتن قیمت ارز، تورم، بی ارزش شدن پول ملی، عدم رقابت در بازار دارد که دست به دست هم داده تا قیمت خودرو به این مرحله اسفناک برسد. 

وی بیان کرد: هرچقدر دولت سیستم‌های گنگ، نامفهوم و محدودکننده مانند سیستمی که برای فروش خودروهای وارداتی گذاشته‌اند را به کار بگیرد، این پیغام را می‌دهد که می‌خواهد قیمت خودرو را افزایش دهد. قیمت خودرو زمانی واقعی می‌شود که یک سیستم شفاف برای عرضه وجود داشته باشد. این صحبت‌ها که ۱۰۰ هزار دستگاه خودرو وارد می‌کنیم، حرف و گفتاردرمانی است و مشکلات و چالش‌های بسیاری بر سر واردات خودرو وجود دارد. با وجود تحریم‌ها اگر بتوانند وارد کنند هم باید از کشورهای واسطه و تعداد محدود وارد کنند و بعد هم چگونگی عرضه مسئله مهمی است که کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد.  

صدرایی در پایان گفت: آقایان سیستم‌های جدید عرضه خودرو را ابداع کردند که نه در تاریخ ایران و نه در دنیا مشابه نداشته و همین عاملی می‌شود تا قیمت خودروهای کارکرده و داخلی افزایش یابد و این تصور برای مردم ایجاد شود که واردات خودرو محال است.