۰ نفر

با افزایش قیمت انرژی؛

هزینه شارژ خودروهای برقی به هزینه پر کردن باک بنزین نزدیک شد

۳ آبان ۱۴۰۱، ۱۷:۴۶
کد خبر: 676461
هزینه شارژ خودروهای برقی به هزینه پر کردن باک بنزین نزدیک شد

خودروهای برقی که با سرعتی باور نکردنی در حال گسترش هستند و رفته رفته جایگزین خودروهای بنزینی می شوند؛ اکنون با معضلی مهم و جهانی مواجه شده اند. در پی وقوع جنگ بین روسیه و اوکراین و همچنین تداوم اختلال در زنجیره تامین، هزینه شارژ این خودروها افزایش داشته و اکنون فاصله اندکی با هزینه ای دارد که خودروهای دیزلی یا بنزینی برای طی کردن هر مایل نیاز دارند.

به گزارش سرویس خودروی اقتصادآنلاین؛ شرکت خدمات خودروییRAC  گفته است که هزینه شارژ یک خودروی برقی به دلیل افزایش قیمت انرژی افزایش یافته و این نگرانی را ایجاد کرده است که رانندگان از خرید آنها منصرف شوند.

طبق این گزارش، مالکان خودروهای الکتریکی (EV) که از نقاط شارژ سریع عمومی استفاده می‌کنند، تقریباً همان هزینه‌ای را برای برق پرداخت می‌کنند که برای بنزین می‌پردازند. به همین دلیل بسیاری معتقدند شارژ خودروها در خانه ارزان تر است اما باید این را هم در نظر گرفت که هزینه قبوض داخلی نیز در حال افزایش است.

تحقیقات این شرکت نشان می دهد که هزینه شارژ یک خودروی الکتریکی با شارژر های سریع در دسترس عموم، از ماه می ۴۲ درصد افزایش یافته و به میانگین ۶۳.۲۹ پنی در هر کیلووات ساعت رسیده است.

کارشناسان نیز معتقدند که حمله روسیه به اوکراین عامل اصلی افزایش اخیر قیمت برق و گاز بوده است. افزایش قیمت به این معناست که رانندگانی که فقط از شبکه عمومی برای شارژ وسایل نقلیه استفاده می‌کنند، حدود ۱۸ پنی در هر مایل برای برق پرداخت می‌کنند. این گروه موتوری همچنین گفت که این هزینه فقط یک پوند کمتر در هر مایل برای یک خودروی بنزینی است.

برای کسانی که قبلاً خودروی برقی خریده اند یا در فکر انجام این کار هستند، این موضوع وجود دارد که شارژ کردن خودرویشان خارج از خانه هزینه کمتری نسبت به سوخت گیری یک خودروی بنزینی یا دیزلی دارد؛ اما این ارقام نشان می دهد که این شکاف قیمتی میان سوخت گیری و شارژ خودرو در حال کاهش است و مشخصا دلیل آن افزایش قیمت انرژی است.

این ارقام به وضوح نشان می‌دهد که بیشترین ضربه را رانندگانی که از شارژرهای سریع و فوق سریع عمومی استفاده می‌کنند، می خورند.

بسته حمایتی دولت انگلیس برای پرداخت قبوض خانوار که تا سال ۲۰۲۴ حدود ۲۵۰۰ پوند به هر خانوار برای پرداخت قبوض اختصاص می دهد به نفع رانندگانی است که وسایل نقلیه را در خانه شارژ می‌کنند. با این حال این هشدار برای کسانی که فقط به نقاط شارژ عمومی تکیه کرده اند وجود دارد که اپراتورها مجبورند در بهار آینده قیمت ها را افزایش دهند.

به دلیل نحوه محاسبه مالیات بر برق مصرفی، شارژ وسایل نقلیه در خانه می تواند ارزان تر از استفاده از شارژرهای عمومی باشد، به همین دلیل بسیاری خواهان کاهش مالیات بر ارزش افزوده در شارژرهای عمومی از ۲۰ درصد به ۵ درصد هستند.

این امر هزینه شارژ سریع ۸۰ درصدی را به میزان ۷.۹۱ پنی در هر کیلووات ساعت کاهش می دهد و هزینه شارژ فوق سریع را تا ۵۵.۹۵ پنی در هر کیلووات ساعت کاهش می دهد.

کوئنتین ویلسون، بنیانگذار کمپین  FairCharge، گفت که دولت باید با محدود کردن افزایش هزینه های عمومی و کاهش مالیات بر ارزش افزوده، در مورد افزایش هزینه استفاده از خودروهای برقی اقدامی عملی انجام دهد.

او افزود: اگر این کار را نکنند، تمام وعده‌های آینده بدون آلایندگی، هوای پاک و استقلال انرژی بی‌نتیجه خواهد بود.

وزارت حمل و نقل انگلستان نیز گفت که خودروهای برقی به دلیل هزینه های تعمیر و نگهداری کمتر و مشوق های مالیاتی، فرصت های خوبی را برای صرفه جویی در مقابل همتایان بنزینی و دیزلی خود با هزینه های عمومی کمتر ارائه می دهند.