۰ نفر

در گفتگو با اقتصادآنلاین مطرح شد؛

سرنوشت نامشخص واردات خودرو؛ آرزو درمانی خودرویی یا توزیع گسترده رانت

۲ آبان ۱۴۰۱، ۱۳:۱۳
کد خبر: 676062
سرنوشت نامشخص واردات خودرو؛ آرزو درمانی خودرویی یا توزیع گسترده رانت

پس از ۴ سال ممنوعیت، واردات خودرو رسما در خردادماه آزاد شد و هرچند بنا به گفته های وزیر صمت و معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت قرار بود تا شهریورماه شاهد ورود خودروهای وارداتی به بازار باشیم اما تا به امروز یعنی اوایل آبان ماه، نه تنها هنوز خودرویی وارد کشور نشده بلکه همچنان آئین نامه و دستورالعمل نهایی آن بلاتکلیف مانده است.

به گزارش سرویس خودروی اقتصادآنلاین؛ اواسط مهرماه درحالیکه آیین نامه واردات خودرو نهایی به نظر می‌رسید، رییس مجلس مجلس شورای اسلامی در نامه‌ای به رییس جمهوری سه ایراد به این آیین نامه وارد کرد؛ موضوعی که واردات خودرو را مجددا در هاله‌ای از ابهام قرار داد.

امید قالیباف البته این سه ایراد را باطل کننده آئین نامه ندانست و در واکنش به نامه محمد باقر قالیباف و سه ایراد وارده بر آین نامه واردات خودرو گفت: اشکالات مطرح شده بزودی اصلاح خواهد شد و در اسرع وقت تقدیم مجلس می شود.

در این بین درحالی وارد آبان ماه شده ایم که قرار بود تا آخر مهرماه شرکت های واردکننده مشخص شوند و بلافاصله بعد از تایید صلاحیت نسبت به واردات خودرو اقدام کنند که تا امروز ( ۲ آبان ) همچنان خبری از شرکت های واردکننده و همچنین از اصلاحیه آئین نامه واردات خودرو نیست.

امید قالیباف هم اواخر مهرماه درحالی زمان آغاز واردات را نامشخص دانست که پیش از این مسئولین وزارت صمت بارها زمان های مشخصی را برای ورود خودروهای وارداتی به کشور مشخص کردند که هیچ کدام محقق نشد.

اقتصادآنلاین در صحبت با فربد زاوه، کارشناس صنعت خودرو به بررسی پرسش هایی در خصوص واردات خودرو پرداخت.

فرید زاوه در خصوص علت تاخیر در واردات خودرو و اینکه آیا برجام تاثیری بر واردات خودرو دارد گفت: بحث واردات خودرو تنها اهرمی برای کاهش شدت انتقادات است و به برجام ارتباطی ندارد. اگر هم واردات خودرو اتفاق بیافتد با توجه به فضای مهندسی شده و آئین نامه اعلامی، پر از رانت و اشکال خواهد بود.  البته این موضوع هم مهم است که امضای برجام دیگر نمی تواند تاثیر بسزایی بر بازارها داشته باشد.

زاوه علت کش و قوس های متعدد پیرامون مبحث واردات را استفاده دولت ها از شایعه برای کنترل بازار دانست و گفت: دولت ها همواره از آرزو درمانی برای پوشاندن نواقص مدیریتی خود استفاده می کنند. در شرایطی که دولت نمی تواند بازار را کنترل کند تلاش می کند با اخبار و شایعات موج های تورمی را کنترل کند. البته در نتیجه چنین سیاستی دیگر افکار عمومی حرف شما را باور نمی کند.

فربد زاوه در خصوص واردات خودروی اقتصادی که بارها از سوی وزارت صمت مطرح شده گفت: واردات خودروی اقتصادی خنده‌دار است. اگر شما می خواهید خودروی اقتصادی وارد کنید پس باید تمام هزینه ها را مدیریت کنید که هزینه های لجستیکی بخش اعظمی از آن خواهد بود و درنتیجه تولید خودروی اقتصادی در داخل به صرفه تر و عاقلانه تر از واردات خواهد بود. عاقلانه ترین شیوه در قبال واردات خودرو آزادسازی واردات خودروهای لوکس است.

زاوه در خصوص قیمت مناسب برای خودروهای اقتصادی گفت: در چنین شرایطی که تورم و شرایط اقتصادی قدرت خرید مردم را کاهش داده‌است، خودروی اقتصادی باید ۱۰۰ میلیون تومان قیمت داشته باشد. پس اگر می خواهید به مردم خودروی اقتصادی بدهید ابتدا قدرت خرید آن ها را افزایش دهید.

این کارشناس صنعت خودرو در خصوص سرنوشت واردات خودروهای اقتصادی به خبرنگار اقتصادآنلاین گفت: تعدادی خودروی بی ارزش با قیمت ها نجومی وارد خواهد شد و رانت وحشتناکی بین شرکت های مشخصی توزیع می شود که تاثیری بر قدرت خرید مردم نخواهد داشت.