۰ نفر

اقتصادآنلاین بررسی کرد؛

قیمت بنز و تویوتا کم تر از حداقل حقوق سالیانه / ایرانی‌ ها برای خرید پراید چند سال باید پس انداز کنند؟

۲۳ مهر ۱۴۰۱، ۱۶:۲۱
کد خبر: 674081
قیمت بنز و تویوتا کم تر از حداقل حقوق سالیانه / ایرانی‌ ها برای خرید پراید چند سال باید پس انداز کنند؟

شرایط تورمی، جهش نرخ ارز، تحریم و مسائلی از این دست طی سال های اخیر موجب شده تا قدرت خرید خانوار در کشور به شدت کاهش پیدا کند. خودرو نیز به عنوان کالایی که در تعریف جهانی، یک کالای مصرفی تلقی می شود از مواردی است که تحت تاثیر کاهش محسوس قدرت خرید قرار گرفته است. موضوعی که در کنار مواردی همچون سیاست گذاری های اشتباه وضعیت را برای متقاضیان خرید خودرو پیچیده تر کرده است.

به گزارش سرویس خودروی اقتصادآنلاین؛ دیگر بر کسی پوشیده نیست که خرید خودرو در ایران برای اکثریت جامعه تبدیل به چیزی شبیه آرزو شده است. طی چندین سال اتخاذ سیاست های اشتباه در قبال این صنعت و همچنین شرایط تحریمی موجب شد، تولید خودروسازان نتواند کفاف نیاز داخل را بدهد و همچنین قیمت ها در بازار به دلایل مختلف با افزایش قابل توجل مواجه شدند و خرید خودرو هم از خودروساز و هم از بازار را بدل به رویا کرد.

برای درک بهتر این موضوع سری به کشورهای همسایه خواهیم زد. همچنین قیمت خودرو در این کشورها را در مقایسه با درآمد متوسط ماهانه در آن بررسی می کنیم.

بلژیک به عنوان کشوری اروپایی اولین مورد بررسی در این لیست است. حداقل حقوق دریافتی در این کشور حدودا ۲ هزار دلار است که از حیث حداقل حقوق پرداختی، بلژیک یکی از برترین کشورهای جهان محسوب می شود. تویوتا کرولا به عنوان یکی از خودروهای رایج، محبوب و ارزان قیمت در این کشور به حساب می آید که قیمت ۲۱ هزار دلاری نسخه ۲۰۲۲ این خودرو در کنار حداقل حقوق ۲ هزار دلاری شهروندان این کشور نشان می دهد که مردم این کشور نیاز به پس انداز حدود ۱۱ ماه از حقوق خود برای خرید این خودرو دارند.

1

آلمان هم به عنوان قطب صنعت خودروی جهان که خودروسازان به نامی همچون مرسدس بنز، بی ام و، فولکس واگن و اوپل را در خود جای داده است از کشورهایی است که برای خرید خودرو در آن به پس انداز کمتر از یک سال حداقل حقوق نیاز است. در این کشورهای که مدل های پرفروش و گاها ارزان قیمتی همچون بنز کلاس C به راحتی در دسترس است، خودرویی همچون ساندرو به عنوان یک خودروی نسبتا با کیفیت و ارزان قیمت که محبوبیت بالایی در بین آلمانی ها دارد. قیمت حدود ۱۰ هزار دلاری در کنار حداقل دریافتی ۱۹۰۰ دلاری در این کشور موجب می شود برای خرید این خودرو تنها به پس انداز حدود ۵ ماه نیاز باشد.

2

شهروندان آمریکا نیز با حداقل حقوق دریافتی ۱۳۰۰ دلاری خود می توانند با پس انداز ۱۳ ماه از حداقل حقوق دریافتی خود، نیسان ورسا خریداری کنند. نیسان ورسا با قیمت حدودا ۱۷ هزار دلاری به عنوان خودرویی ارزان و با کیفیت در بین خودروهای صفر کیلومتر موجود و محبوب در بازار آمریکا شناخته می شود.

3

ژاپن به عنوان کشوری آسیایی در این لیست با حداقل حقوق پرداختی ۱۴۰۰ دلاری حضور دارد. سوزوکی سلریو به عنوان یکی از خودروهای محبوب و ارزان قیمت در ژاپن قیمتی حدود ۱۲ هزار دلار دارد که برای حداقلی بگیران در ژاپن چیزی حدود ۹ ماه پس انداز برای خرید این خودرو زمان لازم است.

4

در ایران اما شرایط به مراتب متفاوت تر است. به دلایل ذکر شده در ابتدای گزارش و همچنین تورم بالا در این چندسال که موجب کاهش قدرت خرید شده حتی با یک سال ذخیره حقوق نیز نمی توان خودرو خرید. حداقل درآمد ماهانه ۲۰۰ دلاری در ایران باعث شده برای خرید پراید ۶ هزار و ۲۰۰ دلاری نیاز به بیش از ۲ سال پس انداز داشته باشیم. این نکته هم قابل ذکر است که پراید به هیچ عنوان قابل مقایسه با خودروهای به روزی همچون ساندرو ۲۰۲۲ و تویوتا کورولا ۲۰۲۲ نیست.

5

در کنار بررسی این اعداد و ارقام باید در نظر داشت که در کشورهایی همچون ژاپن، آلمان و آمریکا خرید خودرو به صورت اقساطی بسیار رایج است و معمولا نیاز به پرداخت تمام مبلغ خرید خودرو در ابتدا نیست موضوعی که در کشورمان به دلیل شرایط پیچیده صنعت و بازار خودرو جایگاهی ندارد.

6