۰ نفر

ابهاماتی که هر روز بیش تر می شود؛

واردات خودرو تا شهریور ممکن است؟

۸ مرداد ۱۴۰۱، ۱۳:۵۴
کد خبر: 657048
واردات خودرو تا شهریور ممکن است؟

واردات خودرو پس از حدود چهار سال ممنوعیت بالاخره در بهار امسال پایان یافت؛ ممنوعیتی که هر چند در آن زمان با توجه به شرایط اقتصاد کشور اجتناب ناپذیر بود اما کارشناسان معتقدند که بخشی از شرایط ملتهب کنونی بازار خودرو ناشی از این موضوع است. آنگونه که از صحبت های مسئولان هم به نظر می رسد،‌ یکی از برنامه های اصلی وزارت صمت برای افزایش عرضه و تعدیل قیمت ها،‌ واردات خودروهای اقتصادی است. با این وجود هر روز بر ابهامات واردات خودرو افزوده می شود.

اقتصادآنلاین - پرهام کریمی؛ واردات خودرو که از اواسط خردادماه با ابلاغ محمد باقر قالیباف، رییس مجلس به دولت به صورت رسمی آزاد شد، همچنان حاشیه ساز است و هرچند قرار بود آیین نامه آن تا آخر خرداد نهایی شود و شهریور اولین محموله خودروی های وارداتی به کشور برسند اما همچنان خبری از این آیین نامه نیست. 

در این میان نکته قابل تامل، تاکید مسئولین وزارت صمت به ورود خودروهای وارداتی به کشور در شهریور حتی با تاخیر به وجود آمده در نهایی شدن آئین نامه است. منوچهر منطقی، معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت که اواخر تیر اعلام کرده بود، خودروهای وارداتی از شهریور به کشور می رسند، مجددا روز گذشته در مصاحبه ای با اعلام تصویب آیین نامه واردات خودرو در کمیسیون اقتصادی دولت گفت: این آئین نامه در صف بررسی هیات دولت قرار دارد و پیش‌بینی می شود تا چهارشنبه تصویب شود. نکته مهم صحبت های معاون صنایع حمل و نقل تاکید مجدد وی بر ورود خودروهای وارداتی به کشور در شهریور بود.

واردات خودرو تا شهریور در حالی توسط مسئولین وزارت صمت تکرار می شود که به عقیده بسیاری از کارشناسان این فرآیند زمان بر بوده و ورود خودروهای وارداتی به کشور تا آن زمان ممکن نیست

مهدی دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در این خصوص به خبرنگار اقتصادآنلاین گفت: حتی اگر همین امروز هم آیین نامه واردات خودرو اعلام و دستورالعمل آن هم به شرکت های واردکننده ابلاغ شود، بعید است تا بهمن ماه خودروهای وارداتی به کشور برسند.

دادفر تاکید چند باره مسئولین وزارت صمت بر ورود این خودروها در شهریور را نشان از رانت اطلاعاتی می داند و معتقد است: تنها در شرایطی می توانیم شاهد عرضه خودروهای وارداتی در شهریور ماه باشیم که پیش از اعلام و تصویب آئین نامه، وزارت صمت با چند شرکت مذاکره کرده باشد و این شرکت ها هم با اطلاع از شرایط واردات و آئین نامه، اقدام به ثبت سفارش کرده باشند که این به معنی دادن رانت به این شرکت هاست.

حالا باید دید که بالاخره پس از تاخیر بیش از یک ماهه، این هفته آیین نامه واردات خودرو آنگونه منوچهر منطقی گفته است، نهایی می شود و خودروهای وارداتی چه زمانی و با چه شرایطی به کشور می رسند.