۰ نفر

بهترین زمان برای تعویض روغن موتور خودرو

۳۰ تیر ۱۴۰۱، ۰:۴۷
کد خبر: 654713
بهترین زمان برای تعویض روغن موتور خودرو

تعویض روغن‌موتور خودرو یکی از اساسی‌ترین کارها است برای نگهداری مناسب از خودرو، هر بار قبل از روشن کردن خودرو باید روغن موتور را چک کنید، سالم بودن روغن در کارکرد ماشین تأثیر بسیار زیادی دارد و صاحب و راننده یک خودرو باید همیشه به آن توجه کند .

به گزارش اقتصاد آنلاین؛ تعویض روغن‌موتور خودرو یکی از اساسی‌ترین کارها است برای نگهداری مناسب از خودرو، هر بار قبل از روشن کردن خودرو باید روغن موتور را چک کنید، سالم بودن روغن در کارکرد ماشین تأثیر بسیار زیادی دارد و صاحب و راننده یک خودرو باید همیشه به آن توجه کند. در تمام خودروها برای روان‌سازی قطعات از روغن‌موتور استفاده می‌شود که بعد از مدتی کارکردن فواید خود را از دست می‌دهد و سریعاً باید آن را تعویض کنید، یکی از مسائل مهم رانندگان این است که زمان تعویض روغن‌موتور خودرو را نمی‌دانند و به همین دلیل در این مقاله به این مسئله پرداخته‌ایم.

وظیفه روغن‌موتور:

قبل از اینکه به زمان تعویض روغن‌موتور بپردازیم اجازه بدهید اول کمی با وظایفی که روغن در خودرو دارد آشنا شویم، یکی از مهم‌ترین وظایف روغن‌موتور که در آغاز مقاله هم به آن اشاره کردیم کمک به روان کار کردن قطعات خودرو است که می‌تواند از فرسودگی و سایش قطعات جلوگیری کند.

یکی دیگر از وظیفه‌های آن خنک‌کردن قطعات موتور خودرو است و کاهش رسوبات داخل محفظه احتراق موتور، جلوگیری از کف کردن، آب‌بندی کامل و... از دیگر وظایف روغن‌موتور است.

نکات مهم در نگهداری خودرو؛

کی باید شمع خودرو را تعویض کرد؟

استارت ماشینت گیر میکنه چون ...

اشتباه اکثر رانندگان ایرانی موقع پر کردن باک بنزین

رانندگی با چراغ روشن بنزین خطرناک است؟

زمان تعویض روغن‌موتور خودرو:

تعویض روغن‌موتور بر اساس معیارهای مختلفی اندازه‌گیری می‌شود، بر اساس میزان مصرف، نوع روغن و نوع موتور خودرو.

زمان تعویض روغن‌موتور بر اساس میزان مصرف:

اگر شما از ماشین به طور معمول استفاده می‌کنید و داخل شهر با آن تردد دارید عملکرد ماشین شما طبیعی است، زمان پیشنهادی کارخانه که بر اساس کیلومتر ذکر شده زمان بسیار مناسبی برای تعویض روغن خودرو شما است.

اگر شما فردی هستید که با ماشین‌کار می‌کنید یا از آن به طور روزمره استفاده می‌کنید باید بدانید که هر زمان که به کیلومتر پیشنهادی کارخانه رسیدید باید سریعاً برای تعویض روغن اقدام کنید و بهتر است هرچند وقت آن را بررسی کنید.

برخی از رانندگان می‌گویند ما از ماشینمان بسیار کم استفاده می‌کنیم آیا باید در کیلومتر مشخصی روغن‌موتورمان را تعویض کنیم؟ اگر شما از ماشینتان در هفته یا ماه یکبار استفاده می‌کنید و رسیدن به کیلومتر پیشنهادی بیشتر از یک سال زمان می‌برد باید بدانید که هرسال باید روغن‌موتور را تعویض کنید اما اگر موتور خودرو شما توربو شارژ بود شما باید هر شش ماه یکبار به تعویض روغنی بروید.

نکات مهم در نگهداری خودرو؛

قبل از استارت زدن خودرو حتما باید کلاچ بگیریم؟ چرا؟

چطور نقص فرمان خودرو را برطرف کنیم؟

۱۰ اشتباه رایج که عمر باتری خودرو را کم می کنند

روش درست تنظیم آینه بغل خودرو که نمی دانستید + فیلم

هزینه تعمیر کولر انواع خودرو + جدول قیمت

محیطی که در آن رانندگی می‌کنید نیز تعیین‌کننده زمان است، اگر در کوهستان و جنگل رانندگی می‌کنید باید بدانید که شما زودتر از رسیدن به کیلومتر پیشنهادی روغن را باید تعویض کنید، بهترین زمان نصف کیلومتر پیشنهادی شرکت است، مثال: اگر باید هر ۱۰،۰۰۰ کیلومتر تعویض شود شما هر ۵،۰۰۰ کیلومتر اقدام کنید.

تعویض روغن موتور خودرو

زمان تعویض روغن‌موتور بر اساس نوع آن:

روغن مصنوعی: این نوع روغن از کیفیت بالایی برخوردار است، در بین مدل‌های مختلف گران‌قیمت‌ترین روغن بازار محسوب می‌شود، کسانی که دارای ماشین‌های اسپرت هستند از این مدل بیشتر استفاده می‌کنند، در مقابل کثیفی و گرما مقاومت بالایی دارد و به موتور آسیب نمی‌رساند، زمان مناسب تعویض آن در کیلومتر پیشنهادی کارخانه است.

روغن معدنی: این مدل یکی از ارزان‌‌ترین نوع روغن‌موتور است، اگر از این مدل استفاده کرده باشید باید بدانید که کیفیت بسیار پایینی دارد و به‌سرعت فاسد می‌شود و شما باید هر از چند وقت یکبار آن را بررسی کنید و در صورت نیاز تعویض شود.

روغن ترکیبی: این مدل با ترکیب روغن مدنی و مصنوعی به وجود آمده است، در اکثر ماشین‌های سنگین مانند: اتوبوس، کامیون و ... از این نوع استفاده شده، این روغن از کیفیت تقریباً خوبی برخوردار است، از این روغن برای مسافت‌های طولانی استفاده می‌شود و نیازی نیست به‌سرعت آن را تعویض کنید کیلومتر پیشنهادی شرکت نیز برای آن مناسب است؛ حتماً اگر قصد دارید با ماشین مسیر طولانی را رانندگی کنید از این نوع روغن‌موتور تهیه کنید.

نکات مهم در نگهداری خودرو؛

زمان تعویض روغن بر اساس نوع موتور:

موتور گازوئیلی: اگر ماشینتان از موتور گازوئیلی برخوردار است، باید بدانید بر اساس کارخانه باید هر ۱۵,۰۰۰ کیلومتر روغن تعویض شود، اما زمان مناسب هر ۱۰۰۰۰ کیلومتر است تا آسیبی به موتور و قطعات خودرو وارد نشود.

موتور توربو: اکثر خودروهای که امروزه وارد بازار می‌شوند از موتورهای توربو برخوردار هستند و پیشنهاد کارخانه برای تعویض روغن این موتور‌ها هر ۱۰۰۰۰ کیلومتر است اما اگر بر روی خودروتان حساس هستید و می‌خواهید به‌خوبی از آن نگهداری کنید بین ۳۰۰۰ تا ۵۰۰۰ برای تعویض روغن اقدام کنید.

موتور دیزلی: بهترین زمان تعویض روغن‌موتور دیزلی هر ۵۰۰۰ کیلومتر است اما کارخانه بر این باور است که شما می‌توانید تا ۱۰۰۰۰ کیلومتر از روغن استفاده کنید که همان‌طور که می‌دانید بستگی به نحوه مصرف شما از خودرو دارد.

اما در کل اگر از ماشینتان به طور استاندارد استفاده می‌کنید پیشنهاد کارخانه نیز زمان مناسبی برای تعویض روغن است و هیچ آسیبی به موتور وارد نخواهد شد اما اگر از خودروتان بیش از استاندارد استفاده می‌کنید در زمان‌های که به شما در این مقاله گفته شد اقدام برای تعویض روغن خودرو کنید.

علائم رسیدن زمان تعویض روغن:

خب علائمی وجود دارد که به شما نشان می‌دهد زمان تعویض روغن‌موتور فرارسیده است که در هنگام مشاهده این علائم ماشینتان نیاز به روغن تازه دارد.

روشن ماندن چراغ روغن:

هنگامی که خودرو را روشن می‌کنید در کیلومتر چراغ روغن روشن می‌شود و بعد از چند ثانیه باید خاموش شود اگر این چراغ خاموش نشد و روشن ماند بدانید که برای روغن مشکلی پیش‌آمده است و باید آن را به یک تعویض روغنی نشان دهید اما اگر در هنگام رانندگی این چراغ روشن شد حتماً ماشین را متوقف کنید که احتمال آسیب رسیدن به موتور در این مواقع بسیار بالا است.

بررسی رنگ و چسبندگی:

اگر روغن شما به رنگ قهوه‌ای سیاه تغییر کرده و هیچ چسبندگی ندارد زمان تعویض روغن شما فرارسیده است، اما اگر رنگ آن روشن بود و چسبندگی بالایی داشت بدانید که روغن تازه است و می‌تواند به‌خوبی کار کند و هیچ نگرانی وجود ندارد.

تعویض نکردن روغن‌موتور در زمان مناسب باعث بروز چه مشکلاتی می‌شود؟

اگر در زمان مناسب اقدام به تعویض روغن‌موتور نکنید، باعث خرابی برخی از قطعات در داخل خودرو می‌شود، باید همیشه در زمان مناسب این روغن را تعویض کنید تا از بروز مشکلات جلوگیری کنید.

یکی از بزرگ‌ترین مشکلاتی که در استفاده طولانی‌مدت از روغن به وجود میاید بالارفتن مصرف سوخت ماشینتان است.

اگر قطعات روانکار نکنند بعد از یک‌زمان کوتاهی باعث ازبین‌رفتن موتور و قطعات آن می‌شود و شاهد سروصداهای وحشتناکی از موتور خودروتان خواهید بود.

سخن آخر:

روغن‌موتور از اهمیت بالایی برخوردار است و اگر به‌خوبی کار نکند و وظیفه خود را خوب ارائه ندهد مشکلات بزرگی برای ماشینتان به وجود میاید، همیشه باید نسبت به روغن ماشینتان حساس باشید، همیشه در زمان مناسب به تعویض این مایع بسیار پراهمیت اقدام کنید، در این مقاله به بررسی زمان مناسب برای تعویض روغن‌موتور خودرو پرداخته‌ایم و امیدواریم مطالب این مقاله برای شما مفید بوده باشد و با بکارگیری این مطالب جهت تشخیص زمان تعویض روغن موتور خودرو خود و سلامت خودرو به شما کمکی کرده باشیم.