۰ نفر

گزارش هفتگی بازار خودرو؛

قیمت خودرو چرا کاهش پیدا نمی کند؟

۱۰ تیر ۱۴۰۱، ۱۰:۴۹
کد خبر: 649566
قیمت خودرو چرا کاهش پیدا نمی کند؟

بازار خودرو بلاتکلیف تر از همیشه است. وزیر صمت که تا لبه استیضاح پیش‌ رفت ولی به سرانجام نرسید. واردات خودرو که هنوز بلاتکلیف است و آیین‌نامه آن نهایی نشده است. قیمت دلار نیز همچنان بالای سی هزار تومان مانده و مانعی برای اصلاح قیمت‌ها شده است. از سوی دیگر به نظر می رسد که شاهد افزایش قیمت کارخانه‌ای خودروها در تابستان باشیم. فعالیت سامانه جدید فروش خودرو هم که در هاله‌ای از ابهام قرار دارد، در حالی که پیش از این گفته شده بود مرحله بعدی فروش خودرو در تیرماه برگزار می‌شود. تمام این عوامل منجر شده که رکود بازار عمیق‌تر از همیشه نمایان شود و قیمت‌ها همچنان اصلاح قابل توجهی پیدا نکند. تنها نکته امیدوارکننده بازار خودرو افزایش فروش خودروسازان است. بر اساس صورت‌های مالی ایران‌خودرو و سایپا فروش فصل بهار آن‌ها نسبت به مدت مشابه سال گذشته به ترتیب افزایش ۵۲ و ۹ درصدی را تجربه کرده‌است.

اقتصادآنلاین - پرهام کریمی؛ پژو ۲۰۶ تیپ ۲ در ابتدای هفته به مدت سه روز بر روی همان قیمت ۳۰۴ میلیون تومانی هفته قبل ماند و پس از آن با کاهشی سه میلیون تومانی به ۳۰۱ میلیون تومان رسید و معاملات این هفته را با همین قیمت به پایان برد. مدل ۱۴۰۰ این خودرو هم در بازار با کاهشی یک میلیون تومانی تا آخر هفته به ۲۹۳ میلیون تومان رسید. پژو ۲۰۶ تیپ ۳ پانوراما هم که هنوز در بازار بازار عرضه نشده و قیمت کارخانه ای آن حدود ۱۸۱ میلیون تومان است.

تیپ ۵ این خودرو در نسخه فول که از هفته گذشته بدون تغییر مانده بود به روند با ثبات قیمتی خود ادامه داد و این هفته هم بدون تغییر به قیمت ۳۵۵ میلیون تومان معامله شد.

پژو ۲۰۷ دنده ای با سقف شیشه ای در مدل ۱۴۰۱ که هفته گذشته هم کاهش جزئی دو میلیون تومانی به ثبت رسانده بود، در ابتدای هفته با افزایشی یک میلیون تومانی همراه بود و سپس با کاهشی دو میلیون تومانی در اواسط هفته همراه شد، در مجموع این هفته یک میلیون تومان ارزان شد و به قیمت ۴۱۰ میلیون تومان معامله شد.

این خودرو در نسخه دنده ای با سقف فلزی که هفته گذشته ۴ میلیون تومان ارزان شده بود با افزایشی دو میلیون تومانی در ابتدای هفته به قیمت ۳۹۹ میلیون تومان رسید. این خودرو سپس در اواسط هفته دو میلیون تومان ارزان شد و با بازگشت به قیمت هفته گذشته در مجموع این هفته را بدون تغییر به پایان برد و ۳۹۷ میلیون تومان قیمت خورد.

پژو ۲۰۷ در نسخه اتوماتیک که آخرین نسخه از آن در سال ۱۴۰۰ در ابتدای هفته با افزایشی ۲ میلیون تومانی به قیمت ۶۱۲ میلیون تومانی رسید و در آخر هفته این خودرو ۴ میلیون تومان کاهش داشت و ۶۰۸ میلیون تومان معامله شد. در مجموع این خودرو در این هفته ۲ میلیون تومان کاهش نسبت به هفته قبل به ثبت رساند.

پژو ۴۰۵ جی ال ایکس در نسخه بنزینی دیگر خودرویی بود که به کاهش قیمت ها واکنش نشان نداد و به افزایش قیمت خود ادامه داد. این خودرو در ادامه روند افزایشی هفته گذشته با ۲ میلیون تومان افزایش ۳۹۵ میلیون تومان معامله شد. نسخه گازسوز ایه خودرو هم ۵ میلیون گران شد و ۳۱۰ میلیون تومان قیمت خورد.

پژو پارس ال ایکس به نسبت خودروهای دیگر نوسانات قیمتی کمتری دارد. در مدل ۱۴۰۱ این خودرو ۶ میلیون تومان کاهش داشت و ۳۷۴ میلیون تومان معامله شد.

مدل جدید تر و به روز این خودرو امسال توسط ایران خودرو رونمایی شد؛ یعنی ای ال ایکس تیوفایو در کارخانه قیمتی معادل ۲۱۱ میلیون و ۳۸۰ هزار تومان دارد. پس از عرضه این خودرو در بازار از اواسط خرداد ماه به طور میانگین ۴۳۵ میلیون تومان معامله می شود و این هفته با کاهشی جزئی به ۴۲۵ میلیون تومان رسید.

سمند ال ایکس که در هفته گذشته ۳۰۳ میلیون تومان قیمت خورد و ۳ میلیون تومان کاهش داشت، این هفته با افزایشی ۱ میلیون تومانی به قیمت ۳۰۴ میلیون تومان رسید.

پراید هم در نسخه ۱۱۱ و نسخه ۱۳۱ همانند هفته گذشته از خودروهای بدون تغییر قیمت در بازار این هفته بود. این دو مدل خودرو در این هفته به ترتیب ۲۰۴ و ۱۸۳ میلیون تومان معامله شدند.