۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهد؛

بررسی وانت پیکاپ G۹ گروه بهمن نسخه چینی فورد اف ۱۵۰ در ایران

۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۱۰:۴۹
کد خبر: 635327
بررسی وانت پیکاپ G۹ گروه بهمن نسخه چینی فورد اف ۱۵۰ در ایران

وانت پیکاپ‌های فول سایز دو دیفرانسیل همچون فورد اف ۱۵۰ و رم ۱۵۰۰ طرفداران زیادی در سراسر دنیا پیدا کرده‌اند. این موضوع باعث شده تا سازندگان چینی نظیر شرکت زد ایکس اتو نیز به تولید و عرضه خودروهای مشابه علاقه‌مند شوند. اخیرا این کمپانی چینی محصولی جدید به نام ویشی ۱۹۴۹ به بازار فرستاده است و از قرار معلوم بهمن موتور نیز این خودرو را با نام وانت پیکاپ G9 به بازار داخل ارائه خواهد داد. در ادامه به معرفی پیکاپ G9 گروه بهمن خواهیم پرداخت.

اقتصاد آنلاین - روزبه راد؛ گروه خودروسازی بهمن که از سال‌ها پیش همکاری خود را با کمپانی چینی زد ایکس اتو در تولید محصولاتی همچون وانت کاپرا آغاز کرده بود، حالا تصمیم گرفته برگ جدیدی در دفتر شراکت خود با شریک چینی باز کند.

طبق اطلاعات به دست آمده، قرار است وانت پیکاپ جدید کمپانی زد ایکس اتو یعنی مدل ویشی ۱۹۴۹ با نام G9 به بازار ایران راه پیدا کند. عدد ۱۹۴۹ که در نام این وانت فول سایز چینی گنجانده شده است، نشان از سال تاسیس و سابقه بسیار طولانی کمپانی زد ایکس دارد. البته همانطور که اشاره شد احتمالا گروه بهمن این محصول را با نشان اختصاصی خود و اسم جی ۹ به دست مشتریان ایرانی خواهد رساند.

2

مشخصات فنی پیکاپ بهمن G9

شرکت زد ایکس اتو، دو موتور دیزل و بنزینی را برای ویشی ۱۹۴۹ در نظر گرفته است اما طبق اطلاعاتی که به دست ما رسیده نسخه بنزینی این خودرو توسط بهمن موتور مونتاژ خواهد شد.

بر این اساس موتور پیکاپ بهمن G9 از نوع ۲ لیتری توربو شارژ بوده که نهایت قدرت آن معادل ۲۰۰ اسب بخار است و حداکثر گشتاور حاصل هم به رقم ۳۶۵ نیوتن متر می‌رسد.

3

خوشبختانه این پیکاپ جدید با گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک ساخت زد اف آلمان به دست مشتریان ایرانی می‌رسد که در نتیجه برخلاف اکثر رقبای فعلی, دیگر شاهد استفاده از گیربکس دستی در محصولات این سگمنت بازار ایران نخواهیم بود. ناگفته نماند که حداکثر سرعت این خودرو به چیزی حدود ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت خواهد رسید.

بررسی طراحی وانت پیکاپ جی ۹ گروه بهمن

طرح نمای بیرونی این وانت فول سایز دو دیفرانسیل به طور واضح از محصولات مشابه آمریکایی همچون فورد اف ۱۵۰ رم ۱۵۰۰ و همچنین فورد رنجر الگوبرداری شده است. نمای جلو خشونت خاصی را به نمایش می‌گذارد که مشابه آن در محصولات موجود در بازار کشور تاکنون چندان دیده نشده است.

4

قسمت­های جانبی چراغ­های جلو نیز به طور واضح مشابه چراغ­های فورد اف ۱۵۰ طراحی شده‌اند. جلو پنجره بزرگ، سپر آفرودی با دو قلاب بکسل و چراغ‌های بسیار بزرگ از ویژگی‌های مهم چهره این پیکاپ فول سایز به شمار می‌روند درپوش موتور نیز به زیبایی حجم‌پردازی شده تا نمایی کاملا عضلانی برای قسمت دماغه این خودرو به وجود آید و خشونت متناسب را به آن القا کند.

طرح نمای بغل ساده‌تر به نظر می‌رسد اما این سادگی جذابیت خاص خود را دارد و قطعاً انتقاد چندانی نمی‌توان به آن وارد کرد. بخش عقب هم تقریبا از همان روال کلی این ناحیه از وانت پیکاپ‌ها بهره می‌برد و چراغ‌های اصلی به حالت عمودی در جوانب درب محفظه بار قرار گرفته­اند. البته در این قسمت نیز شباهت G9 بهمن به فورد اف ۱۵۰ بیشتر احساس می‌شود.

5

در مجموع باید گفت که استایل بیرونی پیکاپ جی ۹ گروه بهمن در بازار کنونی ایران نسبتاً خاص و منحصر به فرد به نظر می‌رسد و همین موضوع به‌علاوه شباهت آن به محصولات پرفروش آمریکایی باعث می‌شود تا مشتریان ایرانی نیز استقبال مناسبی از ظاهر این پیکاپ جدید به عمل بیاورند. گفتنی است طول، عرض و ارتفاع پیکاپ جدید گروه بهمن به ترتیب برابر ۵۳۲۹، ۲۰۴۵، ۱۹۶۵ میلی‌متر است و فاصله بین محور چرخ‌های این ماشین آفرودی نیز ۳۵۱۳ میلی‌متر اعلام شده است.

با ورود به کابین، داشبوردی نسبتا مدرن با طراحی متناسب و زیبا به سبک وانت‌های آمریکایی خواهید دید. دریچه‌های هواکش به حالت عمودی در دو طرف نمایشگر لمسی قرار گرفته‌اند و یک کنسول حجیم فضای بین صندلی راننده و شاگرد را به نحوی جذاب جدا کرده است. البته طرح غربیلک فرمان می‌توانست کمی زمخت و خشن‌تر باشد تا راننده ابهت بیشتری را درون کابین این خودرو احساس کند.

6

امکانات پیکاپ جی ۹ بهمن موتور

وانت پیکاپ جدید دو دیفرانسیل گروه بهمن ظاهرا با دست پر به بازار ایران خواهد آمد و امکانات خاصی را ارائه خواهد داد که حتی در اکثر کراس اوورهای موجود هم نظیر آنها کمتر یافت می شود. مواردی به شرح زیر در فهرست امکانات جی 9 بهمن مشاهده می‌شود:

7

 کروز کنترل تطبیقی، سیستم کنترل پایداری (ESC)، ترمز کمکی، رادار هشدار برخورد از جلو، رادار کنترل حرکت بین خطوط، سیستم قطع خودکار سوخت هنگام تصادف، سیستم باز شدن قفل درها هنگام تصادف، پایش فشار باد تایرها، سیستم چراغ اتوماتیک، برف ‌پاک‌کن‌های خودکار جدید، سیستم مالتی مدیا با نمایشگر لمسی و قابلیت صوتی، تهویه مطبوع اتوماتیک، دوربین ۳۶۰ درجه، حسگرهای پارک، کلید فعال‌سازی قفل دیفرانسیل به‌صورت الکترونیکی، تودوزی چرمی، اتصال بلوتوثی تلفن همراه، دوربین ثبت وقایع خودرو، سیستم استارت و ورود بدون کلید، شارژر جداگانه برای ردیف عقب، دریچه تهویه عقب، صندلی راننده با قابلیت تنظیم برقی در ۱۰ حالت، دکمه‌های کنترل روی فرمان، آینه‌های کناری تاشونده برقی با گرمکن، ترمز پارک برقی، پرده اتوماتیک برقی محفظه بار و... .

8

قیمت وانت پیکاپ بهمن G9

وانت پیکاپ دو دیفرانسیل جدید گروه بهمن به‌احتمال قوی ‌طی سال ۱۴۰۱ به بازار خواهد آمد. این محصول در بازارهای بین‌المللی حدود ۲۴ هزار و ۵۰۰ دلار قیمت‌گذاری شده است و بنابراین احتمال می‌رود که قیمت پیکاپ G9 بهمن موتور نیز در کشورمان حداقل چیزی بین یک میلیارد و دویست تا یک میلیارد و سیصد میلیون تومان باشد.

وجود امکانات متنوع و سطح بالا، همچنین بهره‌مندی از گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک، طراحی ظاهری و داخلی جذاب و.. از مزیت‌های اصلی این وانت پهن‌پیکر به‌حساب می‌آید که موجب پرطرفدار شدن این خودرو در بازار ایران خواهد شد. از جمله رقبای حاضر برای این محصول بهمن موتور هم می‌توان به فوتون تونلند نیوفیس اتوماتیک و همچنین وانت پیکاپ آسنا توربو اتوماتیک اشاره کرد.