۰ نفر

در گفت و گو با اقتصادآنلاین مطرح شد؛

مقصر شرایط این روزهای بازار خودرو چه کسی است؟ / سکوت عجیب وزیر صمت

۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۱۲:۱۸
کد خبر: 634462
مقصر شرایط این روزهای بازار خودرو چه کسی است؟ / سکوت عجیب وزیر صمت

وضعیت بازار خودرو روز به روز بدتر می شود و سکوت عجیب وزیر صمت، که قبل از آغاز سال جدید هر روز در مصاحبه ای از برنامه های خود برای سال جدید خبر می داد و خریداران واقعی خودرو را منتظر بهبود وضعیت در سال ۱۴۰۱ می گذاشت، بر سردرگمی بازار افزوده است.

اقتصادآنلاین پرهام کریمی؛ اواخر سال گذشته فاطمی امین، وزیر صمت دولت سیزدهم بارها وعده داده بود که سال ۱۴۰۱ شاهد بهبود شرایط بازار و صنعت خودرو خواهیم بود. وعده‌هایی که هر چند هیچگاه برنامه عملیاتی برای این وعده ها از سوی فاطمی امین ارائه نشد اما در کنار سایر شرایط از جمله گفتگوهای برجامی و امید به دستیابی به توافق منجر به تشدید رکود بازار خودرو در آن مقطع زمانی شد. به گونه‌ای که فعالان بازار خودرو در آن زمان از کاهش شدید معاملات می گفتند.

 حالا که حدود دو ماه از سال گذشته است نه آن وعده ها نشانی از عملیاتی شدن دارند و نه شرایط سیاسی و دستیابی به توافق امیدوارکننده است. نتیجه این شرایط را می توان به وضوح در بازار خودرو مشاهده کرد؛ بازاری که از ابتدای سال با جهش های قیمتی همراه بوده است؛ به عنوان مثال پژو ۲۰۶ تیپ دو که پایان سال گذشته به قیمت ۲۷۸ میلیون تومان معامله می شد اکنون به بیش از ۳۱۰ میلیون تومان رسیده است.

اقتصادآنلاین در مصاحبه با امیرحسن کاکایی کارشناس خودرو جویای چرایی وضعیت کنونی بازار شد.

وی روند فعلی بازار را با توجه به همه وعده های غیر عملی و سیاست های اشتباه چند ده ساله اقتصاد ایران طبیعی دانست و در ادامه گفت: قول های عملی نشده مسئولان، موجب بالا رفتن توقع مردم شد. شرایط این روزهای بازار خودرو به هیچ عنوان عجیب نیست. همین موضوع که متقاضیان واقعی خودرو می بینند که پس از عملی نشدن وعده های وزیر جهش های چند ده میلیونی قیمت ها در بازاری که با توجه به اتفاقات جهانی به هیچ عنوان غیرمنطقی عمل نمی کند اتفاق افتاده، موجب تزریق هیجان به بازار می شود و این بار نه از رکود خبری هست و نه از کاهش قیمت ها.

امیرحسن کاکایی دلیل عملی نشدن وعده های وزیر را اینگونه توضیح داد: جنگ اوکراین و به طبع آن بالا رفتن قیمت های جهانی از جمله حامل های انرژی و سایر موارد مصرفی برای تولید خودرو موجب افزایش قیمت تمام شده می شود و همینطور پس از پایان همه گیری کرونا و افزایش مصرف به تبع آن، موجب می شود این کمبود مواد اولیه بیش از پیش موجب افزایش قیمت ها شود و با وجود این روند اجتناب ناپذیر جهانی جناب وزیر چگونه وعده کاهش ۱۵ درصدی قیمت هایی را می داد که همین الان هم خودروسازان را زیانده کرده است؟

او همچنین اعلام کرد که رفتار بازار بسیار هوشمندانه است و این افزایش ها در بازار هرچند با حبابی همراه است اما کاملا درست و هوشمندانه است.

حالا وعده دیگری که خبر از افزایش ۵۰ درصدی تولید می داد هم نادرست از آب درآمده است. این کارشناس صنعت خودرو دلیل عملی نبودن این وعده را اینچنین بیان می کند: هنگامی که شما انتظار افزایش ۵۰ درصدی تولید را داشته باشید باید بتوانید همه مواد اولیه تولید را هم به همان میزان تولید کنید و هنگامی که شما به وضوح مشکل تامین آب و برق و گاز صنایع را دارید عملا چنین کاری نشدنی و صرفا حرف است.

نتیجه همه این وعده های عملی نشده و سیاست های نصفه و نیمه ای همچون سامانه یکپارچه فروشی که در تضاد کامل با وعده حذف قرعه کشی است چیزی جز تزریق هیجان به بازار نیست و این هیجان یکی از عوامل اصلی افزایش قیمت های این روزها در بازار است.