۰ نفر

قیمت دلار بر بازار خودرو تاثیر گذاشت؟

۱۹ بهمن ۱۴۰۰، ۱۳:۳۹
کد خبر: 608488
قیمت دلار بر بازار خودرو تاثیر گذاشت؟

روز گذشته همزمان با قرار گرفتن نرخ دلار در کانال ۲۶‌هزار و ۶۵۰ تومان، قیمت بسیاری از خودروها سقوط کرد. نرخ دلار در ابتدای دی ماه ۳۰‌هزار و ۱۰۰ تومان و در آغاز بهمن نیز در کانال ۲۸‌هزار و ۶۰۰ تومان قرار گرفت.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از دنیای اقتصاد،  با این حال اما روز گذشته نرخ دلار به ۲۶‌هزار و ۶۵۰ تومان رسید که این اتفاق منجر به ریزش قیمت خودروها بخصوص محصولات خارجی در بازار شد. بسیاری از نمایشگاه‌داران خودرو اظهار کردند که دیروز همزمان با افت قیمت خودروها، فروشندگان زیادی برای فروش محصولات خود در بازار حضور یافتند.

هرچند ترجیح بسیاری از عرضه‌کنندگان، فروش خودرو در آخرین ماه سال است، با این حال روند نزولی نرخ ارز، آنها را به تکاپو انداخته تا زودتر از اسفندماه نسبت به عرضه خودروی خود در بازار اقدام کنند.

از سوی دیگر نمایشگاه‌داران خودرو اذعان کردند که متقاضی برای خودروهای عرضه شده در بازار به کمترین حد خود رسیده و مشتریان با فرض ادامه روند کاهشی نرخ ارز در انتظار کاهش بیشتر قیمت خودروها هستند. آنچه مشخص است بیشتر فروشندگان، خودرو را به عنوان کالای سرمایه‌ای حفظ کرده‌اند تا در فرصت مناسب اقدام به فروش آن کنند.

این در شرایطی است که با کاهش نرخ ارز و با فرض تداوم روند نزولی آن، حالا برخی دست از کسب سود بیشتر برداشته و اقدام به فروش محصولات خود کرده‌اند.  بر این اساس با توجه به روند مذاکرات برجامی و اظهار خوش‌بینی طرفین به حصول توافق، نرخ ارز از ابتدای بهمن کاهشی شد و دیروز با نرخ ۲۶‌هزار و ۶۵۰ تومان به کف رسید. این موضوع حالا، فروشندگان و واسطه‌گران بازار خودرو را نیز به تکاپو انداخته است. چراکه آنها نیز با واهمه از افت بیشتر نرخ ارز از کسب سود بیشتر چشم‌پوشی کرده و در بازار حضور یافتند.

  طی ۳سال گذشته همزمان با اوج‌گیری تحریم‌های بین‌المللی، قیمت خودرو در بازار تحت‌تاثیر نرخ ارز قرار گرفت، این در شرایطی است که در برخی مقاطع با اوج‌گیری نرخ ارز، قیمت خودرو حتی از ارز سبقت گرفته است.  در این زمینه برخی از نمایشگاه‌داران در کنار نوسان نرخ ارز به وعده‌های وزیر صمت و خودروسازان مبنی بر عرضه بیشتر خودرو اشاره و تاکید دارند که بر اساس وعده وزیر صمت ۲۶‌هزار دستگاه خودرو تا پایان سال راهی بازار خواهد شد که اگر این موضوع تحقق پیدا کند به طور حتم ریزش قیمت‌ها در خودروهای داخلی و مونتاژی بیشتر خواهد شد. 

اما بررسی بازار نشان می‌دهد که در حال حاضر قیمت خودروهای داخلی و مونتاژی از ۲ تا ۱۲‌میلیون تومان کاهش پیدا کرده است. به عنوان مثال در بازار امروز پراید ۱۱۱ با قیمت ۱۸۹‌میلیون تومان، ساینا ۱۹۳‌میلیون تومان، تیبا ۱۸۰‌میلیون تومان، کوییک دنده‌‌‌ای ۱۹۵‌میلیون تومان، تیبا صندوقدار ۱۷۱‌میلیون تومان و تیبا ۲ با قیمت ۱۷۶‌میلیون تومان به فروش می‌رسد. علاوه بر این کوییک آر ۱۹۶‌میلیون تومان، سمند ال ایکس ۲۴۹‌میلیون تومان، پژو پارس ۲۶۵‌میلیون تومان، پژو ۲۰۶ تیپ ۲ با قیمت ۲۵۰‌میلیون تومان و پراید ۱۳۱ با قیمت ۱۷۶‌میلیون تومان مورد معامله قرار می‌گیرد.